Als talent wikt en beschikt…

Geschreven door Admin
Gepubliceerd op 7 mei, 2021

Laatst las ik over de monstera adansonii variegata. Vast wel eens van gehoord.

Ik (ook) niet.

Het is een kamerplant.

Je hebt de gewone monstera adansonii. Da’s gewoon een gezellig huis- tuin en keuken kamerplantje. Nice, maar niks bijzonders. Vind ik dan. Je kunt ‘m gewoon in de supermarkt kopen.

Nee, dan de variegata variant. Die is extreem zeldzaam. Want de bladeren zijn niet groen maar kleuren wit of geel. De plant is 15 centimeter hoog als je ‘m koopt.

De monstera adansonii kost € 9,99.
De monstera adansonii variegata kost € 1.799.

Ik weet niet hoe het met jou zit, maar er zijn dagen dat ik dat niet uitgeef aan een kamerplant. Zou ook niet verstandig zijn, want ik heb geen groene kamerplantvingers. Bij mij gaan kamerplanten een zekere dood tegemoet. Ook cactussen en vetplanten.

Onlangs stond een exemplaar van de monstera adansonii variegata te koop bij een tuincentrum in Lovendegem België.

Binnen een half uur was de plant verkocht aan een verzamelaar die al heel lang heel graag dit plantje wilde hebben.

Zoveel mensen, zoveel hobby’s denk ik dan.

Zorgorganisaties zijn massaal op zoek naar de variegata-variant. Zoeken die extreem zeldzame IC verpleegkundige of VIG’er.

Alleen, niet jij maar talent wikt en beschikt.

Als je zo extreem zeldzaam bent, kun je je het veroorloven om te kiezen.

Dus ga je als zeldzaam talent een beetje surfen over het internet. Hoe is de online reputatie van die organisatie? Wat zeggen medewerkers? Hoe leuk is het echt om er te werken?

Je gaat te werk zoals je ook op zoek bent naar een hotel of een restaurant. Wat zeggen de recensies en reviews? Hoeveel sterren wil ik? Serveren ze plateservice of haute cuisine?

Dan kun je als organisatie maar beter ervoor zorgen dat wat jij aan de buitenkant laat zien over je organisatie klopt met de binnenkant.

Heb je de employee experience en de branding voor elkaar, dan win je op 2 fronten.

  1. Nieuw talent kiest voor jou. Omdat je een goede (online) reputatie hebt. Medewerkers die bij jou werken, worden jouw ambassadeurs.
  2. Je gooit de achterdeur dicht. Omdat het inderdaad fijn werken is bij jouw organisatie.

Ben je zomaar opeens die verzamelaar geworden die zo graag dat ene plantje wil hebben.

Moet je die nieuwe medewerker vervolgens wél goed verzorgen. Daar heb ik gelukkig wél gevoel voor en verstand van.

Fijn weekend!

Gerry