Gedoe in je team, je kunt er op wachten.

Gedoe in je team, je kunt er op wachten.

De druk op de mensen die werken in de zorg is hoog. Torenhoog. Respect heb ik daarvoor, hoewel het woord wat leeg voelt. Zelf werk ik vanuit huis, met mijn man en 4 jongvolwassenen/pubers. Af en toe houden we een scrumsessie, even checken hoe we er allemaal inzitten.

Daar zal in de zorg weinig tijd voor zijn. Wat ik zie, lees en me heel goed voor kan stellen, is dat het gevoel van saamhorigheid groot is. Ik zie mooie berichten en filmpjes. Dit doen we samen! Super mooi.

Maar als we een stukje verder in de tijd kijken, dan zal het gaan knetteren. Het gebeurt, daar kun je op wachten. De druk is simpelweg (te) hoog nu. Maar gedoe met een van je teamleden, of in je team onderling, daar zit je nou even helemaal niet op te wachten.

Je kunt het laten gaan, maar voordat je het weet escaleert het. En is een klein hooibrandje een serieus probleem geworden.

Aandacht is ook hier het sleutelwoord. Wat kun jij, als manager, doen als je merkt dat er gedoe ontstaat?

Lees verder

Hoe vaak doe jij je best voor dingen waar je niet goed in bent?

Hoe vaak doe jij je best voor dingen waar je niet goed in bent?

Met het gevolg dat je middelmatig wordt…

Hoe ik hierop kom? Ik werd deze week gebeld door iemand van de Kamer van Koophandel. Het ging over een interview wat ik in 2014 had gegeven over het faillissement van mijn bedrijf. De website van de KVK werd vernieuwd en de vraag was of ze het interview in enigszins aangepaste vorm nog steeds konden publiceren.

Ik las het advies dat ik gaf in dit interview. “Ga door! Over een jaar ziet de wereld er heel anders uit. Zet steeds weer een stap vooruit, weg van het faillissement.”

Lees verder

Talentgedreven leiderschap, wat vraagt dat van jou als leidinggevende?

Talentgedreven leiderschap, wat vraagt dat van jou als leidinggevende?

Leiding geven gaat over samenwerken met mensen. Mensen die door jou gezien willen worden, die erkend willen worden voor hun kennis, vaardigheden en talenten. Mensen die behoefte hebben aan jouw aandacht.

Werk verandert, organisaties veranderen, er is steeds meer digitale ondersteuning maar dit gegeven verandert niet.

Als leidinggevende maak jij hierin het verschil. Jij bent een belangrijke factor of talenten blijven of gaan. Inhoudelijk kun je heel goed kunt zijn in je vak, maar je moet nog beter kunnen luisteren, bent nieuwsgierig naar die ander en geeft aandacht en houvast.

Jij ziet de talenten van je medewerkers en weet deze in te zetten en te ontwikkelen.

Talentgedreven leiderschap noem ik dat. Leiderschap dat ervoor zorgt dat medewerkers beter presteren, dat ze meer plezier hebben in hun werk en dat je het potentieel van je medewerkers optimaal kunt benutten.

Lees verder

Wil je meer uit je team halen? Stop hier dan mee…

Wil je meer uit je team halen? Stop hier dan mee…

Een optimaal werkend team en een slechte sfeer gaan niet samen. Is er sprake van een prettige sfeer in je team, dan komen medewerkers graag naar hun werk en presteren ze beter. Als leidinggevende kun je een hoop aan de sfeer doen. In positieve en in negatieve zin.

Van dat laatste is niet iedere leidinggevende zich bewust van, overigens. Ze klagen dat medewerkers geen verantwoordelijkheidsgevoel hebben of niet betrokken zijn. Het ligt zeker niet aan die leidinggevende.

Maar klopt dat wel?

Lees verder

Weet jij waarom talent alleen niet voldoende is?

Weet jij waarom talent alleen niet voldoende is?

De hele maand januari ben ik vrij. Geen opdrachten, geen klussen, niks.

Het was nodig ook.

De stekker moest er uit en de vertraging erin, de balans weer opgezocht en het plezier voorop alstublieft.

Het afgelopen jaar was op z’n minst uitdagend voor mij. Wat heb ik hard gewerkt. Ik heb geen hekel aan hard werken en hou van presteren maar ik merkte gaandeweg dat het niet meer klopte. Ik had een complexe opdracht die veel van me vroeg en ik kon onvoldoende het verschil maken.

Soms moet je ergens mee stoppen als het niet werkt. Ik was niet de juiste persoon voor de opdracht.

Lees verder