Wat moet er in jouw organisatie gebeuren als je besluit om topwerkgever te worden?

Wat moet er in jouw organisatie gebeuren als je besluit om topwerkgever te worden?

In theorie weten we het allemaal wel. Je moet aandacht hebben voor je medewerkers. Weten wat hem of haar bezig houdt. Complimenten geven. Faciliterend zijn in je leiderschap. Zorgen dat een medewerker eigen beslisruimte heeft. Duidelijke doelen formuleren. Successen vieren.

De praktijk van alledag ziet er vaak anders uit. Ondanks alle goeie intenties. Want ja, het rooster is nog niet rond en het werk moet wel gedaan. Medewerkers moeten vooral productie draaien. Straks, als het rustiger is, het team compleet is of de zelfroostering goed loopt dan, ja dan wordt het echt beter. Maar nu nog even tanden op elkaar en doorbijten. 

Stel medewerkers de vraag hoe hun ideale werkgever eruit ziet en dan volgen antwoorden zoals het hebben van eigen regie, regelruimte en autonomie en je kunnen ontwikkelen en groeien.

Wat als je vandaag nog het besluit neemt dat jouw organisatie topwerkgever wil worden? Wat moet er dan gebeuren in jouw organisatie?

Lees verder

Waarom de ene leidinggevende succesvol is en de andere niet

Waarom de ene leidinggevende succesvol is en de andere niet

Je hebt een leidinggevende positie. Daarbij kan het zo zijn dat je eindverantwoordelijkheid als leidinggevende. Dan word je dus als leider betaald om strategische ambities te formuleren. Of je bent manager van een team of afdeling en dan is je opdracht om binnen de strategische kaders duidelijke doelen te stellen en heldere voorwaarden te scheppen zodat medewerkers aan het werk kunnen.

De visie op leiderschap verandert. Er staat een nieuwe generatie leiders op. Ze pakken hun persoonlijke leiderschap. Maar ook in zakelijk opzicht geven ze op een andere manier invulling aan hun leiderschap. Noem het dienend, vernieuwend of coachend. Het is in ieder geval anders.

Lees verder

Hoe stel je prioriteiten in je team?

Hoe stel je prioriteiten in je team?

Het goed kunnen stellen van prioriteiten is best een uitdaging. En als er veel werk ligt te wachten dan wordt het vaak nog ingewikkelder.

Je loopt dan het risico om op korte termijn prioriteiten te gaan stellen. Dus maak je af wat naar jouw mening of naar de mening van één van je teamleden in ieder geval af moet.

Waarop dat moeten is gebaseerd, is vaak arbitrair. De rest van het andere werk moet maar even wachten. Zo werk je continu onder druk. Er is nooit tijd om iets echt goed te doen (terwijl dit een kernwaarde van de meeste professionals is) en de lol gaat er vanaf.

Vaak denken we dat het nu even druk is, maar het straks beter wordt. Dan is er weer de rust om alles goed op te pakken. Echt!

Vergeet het maar.

Zorg dat je vrede krijgt met de gedachte dat het altijd te druk zal zijn. We zijn namelijk van een kenniseconomie overgegaan naar een ideeëneconomie. Daardoor is het belangrijker geworden om te kijken naar je output en niet naar de uren die je ergens in stopt. Dat geldt voor jou en dat geldt voor je medewerkers.

Weet jij en weet jouw team welke activiteiten bijdragen aan het belang en de resultaten van de afdeling? Pas dan kun je ook de juiste prioriteiten stellen.

Lees verder

Leiding geven gaat over leiding accepteren

Leiding geven gaat over leiding accepteren

Google op het woord leiderschap en je hebt 3.640.00 resultaten. Leiderschap is best wel een thema. Leiders moeten dienend, directief, coachend, lerend, moedig, persoonlijk of informeel zijn. Leiders moeten luisteren, invoelend, respectvol, daadkrachtig en besluitvaardig zijn. Er zijn goede leiders en nog veel meer slechte leiders. Er zijn bazen die geen leiders zijn en leiders die geen bazen zijn.

Ik hoor het mijn moeder nog verzuchten (we hadden thuis een aannemersbedrijf met personeel) als er gedoe met één van de medewerkers was: “altijd heeft de baas het gedaan, ook als hij het niet gedaan heeft”.

Dus volgen we als leidinggevenden trainingen tot we erbij neervallen, leren we alles over hoe we leiding moeten nemen, hoe we onze teams in hun kracht zetten en hoe we de verantwoordelijkheid kunnen nemen waardoor we een echte leider kunnen zijn.

Maar wat ik me wel eens afvraag: hoe zit het met die andere kant? Met degenen die leiding ontvangen? 

Lees verder

Marie Kondo: óók in je werk kun je van haar leren

Marie Kondo: óók in je werk kun je van haar leren

“Eigenlijk”, dacht ik toen ik een aflevering van Marie Kondo op Netflix zat te kijken, “kun je die opruimmethode ook toepassen als het gaat om je werk. De rommel in je huis opruimen is zo nu en dan heel erg nodig en geeft na gedane arbeid ook een voldaan gevoel.

Dat geldt voor je werk in feite net zo goed. Ook dan is het verstandig om je zo nu en dan af te vragen of jij nog een beetje joy sparkt.

Heb je de hype rondom Marie Kondo gemist? Dan praat ik je heel kort bij. Marie Kondo is een Japanse opruimgoeroe die een aantal buitengewoon succesvolle boeken over opruimen heeft geschreven. Ze hanteert daarvoor haar eigen KonMari-methode. Alle spullen waar je niet gelukkig van wordt (does it spark joy?) kunnen weg.

Sinds kort heeft Marie haar eigen serie op Netflix en ruimt ze op bij Amerikaanse gezinnen. Stapels spullen gaan de deur uit en relaties zie je zienderogen opknappen. Zouden we de opruimtips van Marie Kondo ook kunnen toepassen op ons werk?