Conflict in je team… Wat kun je als manager doen?

Geschreven door Gerry de Valk
Gepubliceerd op 8 oktober, 2020

Stel hè, stel.

Je bent een nazaat van de Duitse familie Albrecht.

En dan niet de gewone huis-tuin-en-keuken-familie Albrecht. Nee, van de oprichter van Aldi. Die supermarkt waar alles in dozen staat opgestapeld.

Jullie familie is goed voor 15 miljard.

Het geld klotst tegen de plinten omhoog.

Toch is er ruzie in de tent. Over geld. Kleinzoon Nicolay beschuldigt zijn moeder en zijn zussen van fraude. Zij halen jaarlijks miljoenen uit de kas. Geld waar ze volgens Nicolay geen recht op hebben.

Zelfs voor de Albrechtjes ist das Leben kein Ponyhof.

Wist jij dat managers zo’n kwart van hun tijd schijnen te besteden aan het oplossen van conflicten in hun teams? Projecten die eindigen in ruzie en gedoe. Collega’s die niet met elkaar willen of kunnen samenwerken. Teams die elkaar niet kunnen luchten of zien.

Een hoop gedoe dat ten koste gaat van motivatie, productiviteit en werkplezier.

Wat kun je dan als manager doen?

Maak allereerst een onderscheid. Is er sprake van ruzie of van een conflict in het team? Een ruzie ontstaat spontaan en waait over. Uitpraten is vaak voldoende.

Een conflict is andere koek. Dan lijken belangen onoverbrugbaar. Die ander is een tegenstander geworden.

Als leidinggevende zit je er mooi mee. Want voordat je het weet is een conflict als een soort veenbrand door het team aan het woeden. Met allerlei indirect gedrag tot gevolg.

Medewerkers die zich ziek melden. Hun snor drukken bij een overleg. Bij alles wat je voorstelt in de weerstand schieten om zo te vechten voor hun eigen belang.

Om met conflicten om te gaan, kun je als leidinggevende en als teamlid uit een aantal strategieën kiezen.

  1. Je doet niks. Je negeert het conflict.
  2. Je kiest voor een teambenadering en gaat samen aan de slag om een uitweg te zoeken.
  3. Je gebruikt bewust je machtspositie en maakt de ander monddood.
  4. Je geeft – om de lieve vrede – toe aan de eisen van de andere partij.
  5. Je gaat voor een compromis waarbij beide partijen water bij de wijn doen.

Wat belangrijk is om te bedenken, is wat jouw eigen voorkeursstijl is bij conflicten. Ga je er het liefst met gestrekt been in? Of ben je meer van het harmoniemodel?

Covey zei: ‘pas als ik het standpunt van de ander volledig begrijp en accepteer, kan ik ruimte vragen voor mijn eigen standpunt’.

Het helpt als je de mediator kunt zijn in een conflict. Dat je de partijen begrijpt en waardeert. Zo krijg je meer openheid en ruimte voor oplossingen waar iedereen zich in kan vinden.

Conflicten in een team gaan ten koste van het werkplezier. Als leidinggevende kun je het verschil maken door het conflict serieus te nemen en de bemiddelaarsrol op je te nemen.

Weer even terug naar het begin. Stel, je bent één van de andere Albrechtjes. Welke aanpak zou jij dan kiezen om dit conflict op te lossen?

Hartelijke groet,
Gerry

Zijn er conflicten in je team? Ben je op zoek naar oplossingen maar loop je vast in hoe je dat het beste kunt aanpakken? Stuur me dan even een mailtje, dan plannen we een telefonische afspraak en kijken we samen wat jij zou kunnen doen.