Employee experience

Employee experience

Iedere organisatie in de zorg staat voor enorme uitdagingen. Personeel is er daar een van: in het merendeel van de organisaties is het vasthouden van (goede) medewerkers een probleem. Medewerkers vinden een baan elders of verlaten de sector. En dan blijkt het invullen van die specifieke functie een behoorlijke uitdaging. Want inmiddels ervaart 71% van de zorginstellingen problemen om specifieke vacatures in te vullen. En dit percentage blijft helaas stijgen.

Het ziekteverzuim in de zorgsector is nog zo’n uitdaging. In 2017 zat bijna 6% van de verpleegkundigen, therapeuten, artsen, psychologen en ander zorgpersoneel ziek thuis. Vaak zijn het medewerkers die drie maanden tot een jaar wegblijven. In veel gevallen is de hoge werkdruk de oorzaak van de uitval. De kosten voor de sector zijn extreem hoog.

Schrijnende cijfers. Waar we in mijn optiek iets aan kunnen doen. In de afgelopen jaren ben ik regelmatig als interimmer bij zorginstellingen ingevlogen, mocht (en mag ik gelukkig nog steeds) coachingsprogramma’s begeleiden, individueel en bij teams.

Wat mij op blijft vallen, is dat veel organisaties in de afgelopen jaren behoorlijk wat aandacht hebben besteed aan de cliëntreis. Organisaties in de care, cure & community ook. Zorg leveren die gericht is op de wensen en behoeften van cliënten of patiënten, lees ik vaak op websites en hoor ik van de mensen die ik spreek. Cliënten en patiënten staan centraal, patiënt-journeys en cliëntreizen zijn in vele organisaties inmiddels gemaakt en verbeterd. Zorgpersoneel heeft oprecht hart voor de cliënt.

Maar als we de medewerker willen houden, zorgen dat hij of zij niet uitvalt en we als een aantrekkelijke werkgever gezien willen worden, dan is het nu écht de hoogste tijd om de aandacht te verleggen naar het eigen personeel.

Waarom, denk je misschien?

Als je je medewerkers op de eerste plaats zet,je klanten op de tweede en je aandeelhouders op de derde dan is het resultaat dat je aandeelhouders het prima doen, je klanten nog beter en je medewerkers gelukkig zijn. 

– Richard Branson –

Met deze quote legt Richard Branson wat mij betreft haarfijn uit wat er kan gebeuren als een organisatie de medewerker centraal stelt. Als je gaat kijken naar zijn reis binnen de organisatie. Van sollicitatie tot zijn vertrek. Dat noem ik de Employee Experience.

Het belangrijkste in deze Employee Experience vind ik dat medewerkers in hun werk doen wat zij leuk vinden. Als zij, en hun leidinggevenden, weten wat ieders talenten en drijfveren zijn. Wat ze motiveert en inspireert. Zodat ze in een flow gaan werken. En daardoor minder vaak of minder snel ziek zijn. En ze langer bij de organisatie blijven om de simpele reden dat ze gelukkig zijn.

Komende jaren zullen we nog meer zien dat functies en rollen wisselen en dat traditionele hiërarchische structuren verdwijnen. Door o.a. de toenemende schaarste aan personeel en vraag om nieuwe en wisselende vaardigheden in functies zal de focus op talentontwikkeling en interne mobiliteit alleen maar aan belang winnen.

Employee Experience gaat ook over leiderschap. Want een computer die het doet of een fijn kantoor is prettig, maar de direct leidinggevende drukt de grootste stempel als het gaat om met plezier naar je werk gaan.

Jullie organisatie biedt ook nu al een Employee Experience. Waarschijnlijk niet eens bewust. Maar denk eens na over de kansen die een oprechte relatie met medewerkers, waarin sprake is van vertrouwen, betekenis geven en gedeelde waarden, biedt.

Ik doe een voorzet: de medewerker die gelukkig is in zijn werk, zal een stapje extra zetten. Is minder snel ziek en blijft waarschijnlijk langer bij de organisatie. Dat werkplezier blijft niet onzichtbaar. Ook cliënten en hun families zien het. Die op hun beurt een prettige(re) ervaring hebben en daardoor minder snel zullen zeuren en klagen. Hun ervaring zullen doorvertellen. En de organisatie wordt een aantrekkelijke werkgever voor nieuw personeel.

En de resultaten… Die volgen bijna vanzelf.

Whitepaper: Employee Experience
Ik kan zoveel vertellen over de Employee Experience dat ik een whitepaper geschreven heb. Waarom het eigenlijk noodzakelijk is, en welke stappen je als organisatie kunt zetten. Je downloadt ‘m hier:

 

 

Maak de Medewerkersreis

Organisaties ondersteun ik graag met het maken van hun Medewerkersreis, om zo maximaal inzicht te krijgen in de verbeterpunten die nodig zijn om een organisatie te worden waar mensen graag bij willen horen.

Het resultaat? Jullie organisatie maakt het verschil als het gaat om de strijd om het binnenhalen of vasthouden van personeel.

Natuurlijk is het fijn als ‘iemand van buiten’ dat in kaart brengt. Iemand die niet gekleurd is door ervaringen en niet bang is om heilige huisjes omver te duwen, maar een gedegen advies geeft hoe Employee Experience in jullie organisatie vormgegeven kan worden.

Lees meer over de Medewerkersreis…

Liever gelijk aan de slag?

Voor deze organisaties is de APK-methodiek ontwikkeld: een preventieve, krachtige en cyclische (online) methodiek die medewerkers en teams inzicht biedt in werkvermogen, drijfveren, talenten en ontwikkelpotentieel. Met als resultaat dat medewerkers beter samenwerken, en doen waar ze goed in zijn. Daardoor zijn ze vitaler en flexibeler, en blijven ze langer bij de organisatie. Ziekteverzuim vermindert en kosten worden bespaard.

De APK kan op zowel individueel als op teamniveau ingezet worden.

Lees meer over de APK-methodiek…

Of kijk bij Talent & Leiderschap welke coachingsprogramma’s aangeboden worden.