Gen Z en werk, da’s andere koek

Geschreven door Gerry de Valk
Gepubliceerd op 29 september, 2021

Zo’n gesprek tijdens het avondeten.

Onze jongste van 18 verdient bij in de productie van een houtzagerij en verhaalt over zijn belevenissen.

‘Ik dacht altijd dat op de radio allemaal verschillende muziek werd gedraaid’, zegt hij. ‘Maar dat is helemaal niet zo. Ik heb vandaag sommige nummers wel 6 of 8 keer voorbij horen komen. Echt, ik luister nooit meer naar de radio.’

Dit is de generatie die is opgegroeid met Spotify. Muziek is onwijs belangrijk voor hem. Hij heeft een bijzondere muzieksmaak, houdt van klassieke pianostukken maar draait ook regelmatig Chuck Berry, de Stones of Pink Floyd. Zo nu en dan stuurt hij mij de link naar een nummer want ‘dit vind jij ook mooie muziek mam.’

Maar hij luistert nooit naar de radio. Op het werk staat de zender op 538. Het is hem een gruwel.

Onze dochter zat ook aan tafel en beaamde dat 538 ‘echt een hele slome zender is.’

Mijn inschatting was dat ze 538 nog wel leuk zouden vinden.

Niet dus.

Maar ik kom dan ook uit de generatie van het cassettebandje. De hele middag luisteren naar de radio met de cassetterecorder in de aanslag. Wachten en hopen dat ze dat ene nummer zouden draaien wat je zo graag wilde opnemen. Had je pech dan kletste de DJ door de intro heen. Kans voorlopig verkeken.

Onze kinderen zijn de generatie die binnen nu en een paar jaar op de arbeidsmarkt komt voor een grotemensenbaan. Generatie Z worden ze genoemd.

Enig idee hoe generatie Z denkt en doet?

Ik vaak ook niet. En ik kom ze iedere dag tegen in mijn huis.

Wat ik wel weet, is dat ze met een heleboel zaken anders om gaan dan – doe eens gek – mijn generatie.

Ze zijn digitaal. Ze vinden veel. Over het milieu, vlees eten, studieschuld, corona en zelfs de politiek. Ze willen iets betekenen en ze willen veel geld (verdienen).

Alles gaat via de mobiel. Nieuwe liefdes worden getinderd, vergane liefdes worden geblokkeerd. Iemand bellen doen ze liever niet. En mailen? Moet dat?

Wat ik me dan afvraag… Speelt jouw organisatie al in op de komst van deze nieuwe generatie? In hoeverre sluit jullie HR & communicatiestrategie aan op de wensen en behoeften van generatie Z? Weet jij wat ze belangrijk vinden en wat ze aanspreekt waardoor ze kiezen voor een baan in de zorg?

Als ze zelfs Radio 538 al een slome zender vinden, dan weet ik dat we deze generatiekloof niet meer gaan overbruggen. Maar ja, dat zou ook echt awkward zijn.

Hartelijke groet,

Gerry

PS Heb je hulp nodig bij het ontwerpen van een medewerkersstrategie waar iedereen blij van wordt? Mijn team en ik helpen je graag. Neem dan contact met me op om jullie vraagstuk(ken) te bespreken: 06-11641564 of gerry@gerrydevalk.nl. Tot snel?