Die ene vraag (waardoor medewerkers zich gehoord en gezien voelen)

Geschreven door: Admin
Gepubliceerd op: 30 apr 2021

Ik begin steeds meer op mijn moeder te lijken.

Bedenk ik als ik naar mezelf zit te kijken tijdens een overleg via Teams of Zoom.

Niet dat het erg is dat ik op mijn moeder lijk, ze was een lief mens en ik was een grote fan van haar.

Maar het zegt vooral iets over mijn leeftijd. Want mijn moeder was in mijn ogen al best oud toen ze mijn leeftijd had. En zo oud ben ik echt nog niet. Toch?

Maar goed, ik dwaal af.

Na zo’n dag Teamsen vind ik het zo nu en dan prettig om ’s avonds een (zoals wij het hier in huize de Valk noemen) serie te doen.

Op dit moment doen we New Amsterdam.

Deze serie op Netflix gaat over het oudste openbare ziekenhuis van Amerika, in New York. Dat ziekenhuis heet New Amsterdam. De serie is gebaseerd op het boek Twelve Patients: Life and Death at Bellevue Hospital.

Dr. Max Goodwin is de nieuwe medisch directeur van New Amsterdam. Hij is de vijfde directeur in vijf jaar.

Vroeger had New Amsterdam een goede reputatie. Maar nu is het een ziekenhuis in verval en de problemen zijn groot.

Op zijn eerste werkdag vertelt Max Goodwin over zijn visie. Die visie gaat over meer menselijkheid, het leveren van uitzonderlijke zorg en een werkwijze die minder op geld en bureaucratie is gericht.

Goodwin wil van New Amsterdam een succesvol ziekenhuis maken met medewerkers die plezier in hun werk hebben.

In zijn benadering vertaalt hij dat door iedere keer de vraag te stellen: ‘How can I help?’.

Naar zijn medewerkers hanteert hij als motto: ik werk voor jou, zodat jij voor je patiënten kunt werken.

Goodwin is impulsief, neemt snel besluiten die met regelmaat best rigoureus zijn. Op z’n minst zijn ze anders. Dokters die zich alleen maar druk maken over geld verdienen, gooit hij eruit. Hij onderzoekt wie een bullshit-functie heeft en geeft ze ander werk waardoor ze weer van toegevoegde waarde zijn.

Af en toe trek ik de serie niet omdat Goodwin wel heel erg veel goed doet en altijd op het juiste moment op de juiste plek staat.

Je snapt wel waarom ik het dan niet trek, denk ik.

Maar toch. Er schuilt een waardevolle les in deze serie.

Leidinggevenden of HR-professionals van zorgorganisaties die met mij werken, komen vaak bij me met vragen als: wat kunnen we doen om de betrokkenheid van onze medewerkers te vergroten? Hoe laten we onze waardering zien? Hoe geven we onze medewerkers meer aandacht?

Wat als je vanaf nu begint met het stellen van de ene vraag waardoor medewerkers zich gezien en gehoord weten?

Hoe kan ik je helpen?

Gerry

PS Als je eens wilt sparren hoe je EX in kunt zetten voor jouw organisatie, neem dan gewoon even contact met me op!