blogs

Weet jij welke momenten het verschil maken voor jouw medewerkers?

Weet jij welke momenten het verschil maken voor jouw medewerkers?

Achter de kassa van de Centra Supermarkt heb ik de meeste mensen uit mijn dorp Schoonoord behoorlijk goed leren kennen. Het was tijdens mijn puberjaren, dat heb je waarschijnlijk al door. Er kwamen klanten die de boodschappen altijd op rekening lieten zetten. Klanten tegen wie ik moest zeggen dat de boodschappen niet op rekening konden maar contant moesten worden afgerekend. Klanten die het...

Lees meer
Er zijn ook nog zorgmedewerkers die met veel bevlogenheid werken!

Er zijn ook nog zorgmedewerkers die met veel bevlogenheid werken!

Iedere 6 weken ga ik naar de kapper. Ik ben dus een trouwe klant. Al sinds jaar en dag bij dezelfde kapper sinds ik op mijn 40e ben gestopt met het verven van mijn haar en sindsdien natuurlijk grijs ben. Ik heb geleerd dat je best grijs haar kunt hebben maar dan moet je wel zorgen voor een goed en verzorgd kapsel. Dus dat bezoekje aan de kapper is heilig voor mij. Nu is mijn vaste kapster net...

Lees meer
Over zorgmedewerkers die overstappen, en misschien wel spijt hebben

Over zorgmedewerkers die overstappen, en misschien wel spijt hebben

Wij zijn één van die 90.000 klanten van het failliete Welkom die daar niet meer welkom zijn. Eneco heeft ons al een voorzichtige eerste mail gestuurd waarin een soort van winstwaarschuwing staat. Om ons voor te voorbereiden, denk ik. Op de rekening waarvan je wist dat die zou komen. Eigenlijk zijn wij zo loyaal als een hond naar onze leveranciers. Dat hele overstapcircus ging altijd aan ons...

Lees meer
Zorgsector gecrasht? Gelukkig hebben we nieuwe cijfers

Zorgsector gecrasht? Gelukkig hebben we nieuwe cijfers

Natuurlijk, de algoritmes van LinkedIn en andere sociale media hebben allang verordonneerd dat de tijdlijnen van mijn socials volledig zijn gericht op de wereld van de zorg. Met zo af en toe een advertentie over vrouwen in de overgang tussendoor. Maar je leest er ook dagelijks over in de krant. Over de zorg bedoel ik dan. Zo las ik deze week bijvoorbeeld dat de zorgsector is gecrasht omdat...

Lees meer
Over employee experience, en een goedlopende bar met happy hour

Over employee experience, en een goedlopende bar met happy hour

"De krijtstreep bovenbaas van de grote bank die in het pand naast ons zat vroeg een keer hoe wij onze medewerkers so ‘happy’ hielden. "Ja, dat is een lang verhaal", zei ik. "Daar ga ik later nog eens een boek over schrijven, maar het is een verzameling van allemaal verschillende dingen." Als klein voorbeeldje noemde ik onze goedlopende bar met happy hour. "Goed idee!", zei hij, en liet prompt...

Lees meer
Wiens zaak is dit?

Wiens zaak is dit?

In medewerkerstevredenheidsonderzoeken staat communicatie vaak met stip op 1. De communicatie kan beter. We worden vaak te laat (of helemaal niet) op de hoogte gehouden of zomaar opeens veranderen er dingen. De communicatie in het team loopt niet goed, daardoor is de werksfeer slecht. We moeten meer communiceren en elkaar ook kunnen vertellen wat er niet goed gaat. Nu lukt ons dat niet zo goed....

Lees meer
Nieuwe zorgmedewerkers werven? Verleid alsof je op Tinder zit

Nieuwe zorgmedewerkers werven? Verleid alsof je op Tinder zit

Vroeger, toen ik nog jong en onschuldig was, hadden we het over ‘brommers kiek’n’. Onze kinderen hebben het niet meer over brommers maar doen aan tinderen, swipen en daten. Ik luister naar hun belevenissen en ervaringen. Hoe iemand eerst de perfecte match leek maar in het echt een totale bummer was. Hoe je van het ene op het andere moment op alle social media geblokkeerd wordt door iemand die zo...

Lees meer
Lastig om personeel in de zorg te vinden? Het wordt nog veel erger…

Lastig om personeel in de zorg te vinden? Het wordt nog veel erger…

˃ Meer vacatures dan werkzoekenden˃ Nog niet eerder waren zo weinig mensen actief op zoek naar een baan. Onder werkenden is dat 1 op de 14 en de trend is dalend.˃ Het gemiddelde aantal sollicitanten per vacature op LinkedIn lag in augustus 48% lager dan 2 jaar eerder. ˃ De sourcingsdruk was nog nooit zo hoog: de recruiter jaagt op iedereen. Ruim 1 op de 3 personen uit de Nederlandse...

Lees meer
Gen Z en werk, da’s andere koek

Gen Z en werk, da’s andere koek

Zo’n gesprek tijdens het avondeten. Onze jongste van 18 verdient bij in de productie van een houtzagerij en verhaalt over zijn belevenissen. ‘Ik dacht altijd dat op de radio allemaal verschillende muziek werd gedraaid’, zegt hij. ‘Maar dat is helemaal niet zo. Ik heb vandaag sommige nummers wel 6 of 8 keer voorbij horen komen. Echt, ik luister nooit meer naar de radio.’ Dit is de generatie die...

Lees meer
Als een bloem niet bloeit, is het niet de schuld van de bloem

Als een bloem niet bloeit, is het niet de schuld van de bloem

Twee gesprekken die ik had afgelopen week. Beide personen waren helemaal klaar met hun oude werkgever. Beiden jarenlang loyaal. Maar de afgelopen periode was er iets geknapt. ‘Ik was er klaar mee dat er in onze organisatie altijd zo’n onderscheid tussen functies werd gemaakt. Zodra de planning in de soep loopt, mogen we komen opdraven en krijgen we verantwoordelijkheden in onze mik geschoven die...

Lees meer
De communicatie met je team vraagt om verandering

De communicatie met je team vraagt om verandering

Ik weet niet of je het gemerkt hebt, maar de manier waarop we met elkaar communiceren binnen een organisatie vraagt om verandering. Nog te vaak gaan we uit van het oude adagium dat communicatie in een organisatie gaat over de communicatie vanuit de top naar de werkvloer. De directie heeft iets besloten of iets te melden en dat gaat dan naar het middenmanagement. Het middenmanagement vertelt het...

Lees meer
Employee Experience? Dat gaat bij ons niet werken…

Employee Experience? Dat gaat bij ons niet werken…

Als ik HR-teams vertel over het vakgebied Employee Experience dan heb het ik natuurlijk over de ervaringen die medewerkers hebben in de organisatie. En over het ontwerpen van de medewerkersreis. Wat me opvalt, is dat ik vaak de volgende reactie krijg. "Ik vind het echt inspirerend wat je vertelt en het klinkt allemaal ook zo logisch en vanzelfsprekend. Maar bij ons gaat dit niet werken." En dan...

Lees meer