blogs

Beland niet in de sloot!

Beland niet in de sloot!

Vorige week is onze jongste geslaagd voor zijn rijbewijs. Als moeder denk je dan: ‘weer eentje die op allerlei onverhoedse momenten er met mijn auto vandoor is.’ Grapje. Tuurlijk denk ik niet zulke dingen. Als moeder denk je dan: ‘sjonge, volgens mij was het pas gisteren dat hij zijn speelgoedautootjes door de kamer smeet.’ Hij is een klasbak hoor, die jongste. Gewoon in één keer geslaagd,...

Lees meer
Over employee experience, leiderschap en het frietzakmodel

Over employee experience, leiderschap en het frietzakmodel

Vorig jaar heb ik een opdracht gedaan bij een (hele leuke) zorgorganisatie waarbij ik zo’n 135 medewerkers onder mijn hoede kreeg. Het kunnen er iets minder zijn maar misschien ook wel iets meer. De medewerkers werkten in 13 verschillende teams en locaties. Dat is best een klus. Er zijn roosters en planningen. Medewerkers worden ziek. Zitten even niet zo lekker in hun vel. Hebben ambities en...

Lees meer
Ben jij al aan de botox?

Ben jij al aan de botox?

Het was pas in het nieuws. Cosmetische artsen zien hun klandizie toenemen. Dat je de hele tijd naar jezelf zit te kijken tijdens het Zoomen of Teamsen is nogal confronterend. Fronsrimpels. Eruitzien alsof je de hele nacht aan het zuipen ben geweest. Geen lippen te bekennen. Onderkin. Maal 3. De hele dag kijk je er naar tijdens de ene na de andere videocall. Wat een ellende. Dus gaan we botoxen....

Lees meer
Wat als je HR afschaft en gaat voor Employee Experience?

Wat als je HR afschaft en gaat voor Employee Experience?

‘Zeg De Valk, jij kletst dan wel de hele tijd over Employee Experience maar wat bedoel je daar eigenlijk mee?’ Terechte vraag die een medewerker HR mij stelde. Om die vraag te beantwoorden, krijg je van mij een lesje geschiedenis. Hoewel het niet echt geschiedenis is, want het verhaal speelt zich af in 2015. Maar ja, als je bedenkt dat veel bedrijven die nu succesvol zijn over een jaar of 10...

Lees meer
Goede zorg zet juist NIET de cliënt of patiënt centraal

Goede zorg zet juist NIET de cliënt of patiënt centraal

De afgelopen week hoorde ik deze uitspraak tijdens verschillende overleggen. ‘De zorgorganisaties die het beste in staat zijn om medewerkers te vinden en aan zich te binden, zijn binnen nu en een paar jaar de organisaties die overleven. Want de strijd gaat straks niet om de cliënt of patiënt maar om de medewerker’. Goeie, zou ik zeggen. Al denk ik dat straks er nu al is. We moeten aan de bak als...

Lees meer
Als talent wikt en beschikt…

Als talent wikt en beschikt…

Laatst las ik over de monstera adansonii variegata. Vast wel eens van gehoord. Ik (ook) niet. Het is een kamerplant. Je hebt de gewone monstera adansonii. Da’s gewoon een gezellig huis- tuin en keuken kamerplantje. Nice, maar niks bijzonders. Vind ik dan. Je kunt ‘m gewoon in de supermarkt kopen. Nee, dan de variegata variant. Die is extreem zeldzaam. Want de bladeren zijn niet groen maar...

Lees meer
Die ene vraag (waardoor medewerkers zich gehoord en gezien voelen)

Die ene vraag (waardoor medewerkers zich gehoord en gezien voelen)

Ik begin steeds meer op mijn moeder te lijken. Bedenk ik als ik naar mezelf zit te kijken tijdens een overleg via Teams of Zoom. Niet dat het erg is dat ik op mijn moeder lijk, ze was een lief mens en ik was een grote fan van haar. Maar het zegt vooral iets over mijn leeftijd. Want mijn moeder was in mijn ogen al best oud toen ze mijn leeftijd had. En zo oud ben ik echt nog niet. Toch? Maar...

Lees meer
Hebben jullie last van het shiny object sydroom?

Hebben jullie last van het shiny object sydroom?

Dit jaar ben ik gestopt met het drinken van alcohol. Daar zit niet echt een verheven gedachte achter. Tuurlijk, ik heb wel eens eerder een tijdje niet gedronken omdat ik mij een fitgirl wilde voelen. Maar na een maand of wat was een wijntje op het terras (toen dat nog mocht) toch te aanlokkelijk. Maar nadat ik voor de derde keer plat lag met een niet te harden hoofdpijn en alles er uit gooide...

Lees meer
Wat is dat eigenlijk, plezierig werk?

Wat is dat eigenlijk, plezierig werk?

Iedereen wil graag plezierig werk willen hebben. Dat is van alle tijden, ik wilde het in mijn eerste baan (láng geleden) ook al. Maar wat wordt eigenlijk bedoeld met plezierig werk? Als ik google op plezierig werk, dan zie ik een paar keer Plezierig Werk Zonder Baas voorbij komen. Kennelijk is een baas een stoorzender als het gaat om plezierig werken. Volgens onderzoek gaat plezierig werken over...

Lees meer
Je woord is je wereld

Je woord is je wereld

Soms stroomt het niet in een organisatie of een team. Dus ga je op zoek naar de oorzaak.Op allerlei plaatsen wordt gezocht, allerlei oorzaken worden genoemd. Externe adviseurs worden binnengehaald, interimmers moeten orde op zaken stellen. Ik ben regelmatig gevraagd voor dergelijke interim-opdrachten. ‘Zorg dat de boel weer gaat stromen.’ Als ik dan ga zoeken en de tijd neem om te achterhalen...

Lees meer
Heb jij oog voor je middenkader?

Heb jij oog voor je middenkader?

Voor het eerst sinds lange tijd zagen ze elkaar weer in levenden lijve. Op veilige afstand maar toch. Eindelijk zagen ze hun collega’s weer als echte mensen van vlees en bloed. Ik heb het over een groep managers die al een tijdlang samen met de medewerkers van hun zorglocatie op olympisch niveau aan het werk waren. Managers die corona-uitbraken moesten zien te managen. Die roosters rond moesten...

Lees meer
Hoeveel water past er in een emmer die lek is?

Hoeveel water past er in een emmer die lek is?

Waarschijnlijk denk je: "die is koekoek" als ik je vraag om een emmer met water te vullen. Terwijl je dat doet, zie je dat er allemaal water onder uit die emmer stroomt. "Oh, kijk nou eens" zeg ik tegen jou, "er loopt allemaal water uit de emmer." Waarop ik vervolgens mijn geniale oplossing geef en je vraag om die emmer opnieuw te vullen met water. Niet logisch toch? Ik hoor je denken. Tuurlijk...

Lees meer