blogs

Vanaf 2025 is er een structureel personeelstekort

Vanaf 2025 is er een structureel personeelstekort

Onze oudste is over een jaar klaar om als politieagent aan de slag te gaan. Onze tweede volgt de opleiding illustrator/game-designer. Onze derde wordt juf op de basisschool. Onze jongste gaat een half jaar werken bij het animatieteam van een vakantiepark in Griekenland. Vier aanstormende talenten voor een potentiële beroepsbevolking waarvan de omvang vanaf 2025 steeds verder gaat afnemen....

Lees meer
Vergeet dit niet als je medewerkers wilt boeien

Vergeet dit niet als je medewerkers wilt boeien

Ik hoor het mijn moeder nog zeggen: ‘Ik zal blij zijn als het weer gewoon is". En dat dan op z’n Drents. Ze was niet zo van de afdeling relaxen. "Een zittend gat hef altied wat", zei ze dan. Ik vrees dat ik die instelling heb overgenomen. Dus ben ik blij dat het normale leven na de decembermaand weer is begonnen en probeer ik mijn tong af te bijten als ik dat hardop dreig te zeggen. Je kunt ook...

Lees meer
De laatste van 2021!

De laatste van 2021!

Vorige week werd mijn betere helft 60 jaar. Toen ik hem leerde kennen was hij 23 en ik 18, dus wij samen gaan al een tijdje mee. Ik doe mijn best om dat wat wij samen hebben nooit voor lief te nemen. We hebben 4 prachtige kinderen die inmiddels bijna allemaal volwassen zijn. We hebben een dak boven ons hoofd waar we ze een veilige thuishaven kunnen bieden. We hebben voorspoed en tegenspoed...

Lees meer
Verzameling van momenten die ertoe doen voor jouw medewerkers

Verzameling van momenten die ertoe doen voor jouw medewerkers

Een geweldige ervaring zorgt voor loyale klanten. Dat zorgt weer voor meer verkoop en klantenbinding. Een geweldige ervaring zorgt ook voor loyale medewerkers. Het verhoogt de betrokkenheid, wat zorgt voor minder verloop en meer productiviteit. Medewerkers die met weinig plezier hun werk doen, zorgen zelden voor geweldige klantervaringen. Het ontwerpen van klantervaringen en...

Lees meer
Een andere invalshoek om te ontdekken of je een aantrekkelijke werkgever bent

Een andere invalshoek om te ontdekken of je een aantrekkelijke werkgever bent

In veel organisaties worden exitgesprekken gehouden. Je wilt graag weten waarom medewerkers vertrekken en het is een manier om te ontdekken of je een aantrekkelijke werkgever bent. Medewerkers die vertrekken kennen de organisatie, hebben niks meer te verliezen en kunnen daarom vrijuit spreken over de voor- en nadelen van het werken in de organisatie. Nuttig. Als je ook wat met de resultaten...

Lees meer
Weet jij welke momenten het verschil maken voor jouw medewerkers?

Weet jij welke momenten het verschil maken voor jouw medewerkers?

Achter de kassa van de Centra Supermarkt heb ik de meeste mensen uit mijn dorp Schoonoord behoorlijk goed leren kennen. Het was tijdens mijn puberjaren, dat heb je waarschijnlijk al door. Er kwamen klanten die de boodschappen altijd op rekening lieten zetten. Klanten tegen wie ik moest zeggen dat de boodschappen niet op rekening konden maar contant moesten worden afgerekend. Klanten die het...

Lees meer
Er zijn ook nog zorgmedewerkers die met veel bevlogenheid werken!

Er zijn ook nog zorgmedewerkers die met veel bevlogenheid werken!

Iedere 6 weken ga ik naar de kapper. Ik ben dus een trouwe klant. Al sinds jaar en dag bij dezelfde kapper sinds ik op mijn 40e ben gestopt met het verven van mijn haar en sindsdien natuurlijk grijs ben. Ik heb geleerd dat je best grijs haar kunt hebben maar dan moet je wel zorgen voor een goed en verzorgd kapsel. Dus dat bezoekje aan de kapper is heilig voor mij. Nu is mijn vaste kapster net...

Lees meer
Over zorgmedewerkers die overstappen, en misschien wel spijt hebben

Over zorgmedewerkers die overstappen, en misschien wel spijt hebben

Wij zijn één van die 90.000 klanten van het failliete Welkom die daar niet meer welkom zijn. Eneco heeft ons al een voorzichtige eerste mail gestuurd waarin een soort van winstwaarschuwing staat. Om ons voor te voorbereiden, denk ik. Op de rekening waarvan je wist dat die zou komen. Eigenlijk zijn wij zo loyaal als een hond naar onze leveranciers. Dat hele overstapcircus ging altijd aan ons...

Lees meer
Zorgsector gecrasht? Gelukkig hebben we nieuwe cijfers

Zorgsector gecrasht? Gelukkig hebben we nieuwe cijfers

Natuurlijk, de algoritmes van LinkedIn en andere sociale media hebben allang verordonneerd dat de tijdlijnen van mijn socials volledig zijn gericht op de wereld van de zorg. Met zo af en toe een advertentie over vrouwen in de overgang tussendoor. Maar je leest er ook dagelijks over in de krant. Over de zorg bedoel ik dan. Zo las ik deze week bijvoorbeeld dat de zorgsector is gecrasht omdat...

Lees meer
Over employee experience, en een goedlopende bar met happy hour

Over employee experience, en een goedlopende bar met happy hour

"De krijtstreep bovenbaas van de grote bank die in het pand naast ons zat vroeg een keer hoe wij onze medewerkers so ‘happy’ hielden. "Ja, dat is een lang verhaal", zei ik. "Daar ga ik later nog eens een boek over schrijven, maar het is een verzameling van allemaal verschillende dingen." Als klein voorbeeldje noemde ik onze goedlopende bar met happy hour. "Goed idee!", zei hij, en liet prompt...

Lees meer
Wiens zaak is dit?

Wiens zaak is dit?

In medewerkerstevredenheidsonderzoeken staat communicatie vaak met stip op 1. De communicatie kan beter. We worden vaak te laat (of helemaal niet) op de hoogte gehouden of zomaar opeens veranderen er dingen. De communicatie in het team loopt niet goed, daardoor is de werksfeer slecht. We moeten meer communiceren en elkaar ook kunnen vertellen wat er niet goed gaat. Nu lukt ons dat niet zo goed....

Lees meer
Nieuwe zorgmedewerkers werven? Verleid alsof je op Tinder zit

Nieuwe zorgmedewerkers werven? Verleid alsof je op Tinder zit

Vroeger, toen ik nog jong en onschuldig was, hadden we het over ‘brommers kiek’n’. Onze kinderen hebben het niet meer over brommers maar doen aan tinderen, swipen en daten. Ik luister naar hun belevenissen en ervaringen. Hoe iemand eerst de perfecte match leek maar in het echt een totale bummer was. Hoe je van het ene op het andere moment op alle social media geblokkeerd wordt door iemand die zo...

Lees meer