blogs

Als een bloem niet bloeit, is het niet de schuld van de bloem

Als een bloem niet bloeit, is het niet de schuld van de bloem

Twee gesprekken die ik had afgelopen week. Beide personen waren helemaal klaar met hun oude werkgever. Beiden jarenlang loyaal. Maar de afgelopen periode was er iets geknapt. ‘Ik was er klaar mee dat er in onze organisatie altijd zo’n onderscheid tussen functies werd gemaakt. Zodra de planning in de soep loopt, mogen we komen opdraven en krijgen we verantwoordelijkheden in onze mik geschoven die...

Lees meer
De communicatie met je team vraagt om verandering

De communicatie met je team vraagt om verandering

Ik weet niet of je het gemerkt hebt, maar de manier waarop we met elkaar communiceren binnen een organisatie vraagt om verandering. Nog te vaak gaan we uit van het oude adagium dat communicatie in een organisatie gaat over de communicatie vanuit de top naar de werkvloer. De directie heeft iets besloten of iets te melden en dat gaat dan naar het middenmanagement. Het middenmanagement vertelt het...

Lees meer
Employee Experience? Dat gaat bij ons niet werken…

Employee Experience? Dat gaat bij ons niet werken…

Als ik HR-teams vertel over het vakgebied Employee Experience dan heb het ik natuurlijk over de ervaringen die medewerkers hebben in de organisatie. En over het ontwerpen van de medewerkersreis. Wat me opvalt, is dat ik vaak de volgende reactie krijg. "Ik vind het echt inspirerend wat je vertelt en het klinkt allemaal ook zo logisch en vanzelfsprekend. Maar bij ons gaat dit niet werken." En dan...

Lees meer
Hoe kun je medewerkers behouden?

Hoe kun je medewerkers behouden?

Een nieuwe klant werven is veel duurder dan een bestaande klant behouden. Dat weten de meeste mensen zo langzamerhand wel. Toch maken de meeste bedrijven 4 keer meer budget vrij voor het aantrekken van nieuwe klanten dan voor het behouden van bestaande klanten. Terwijl het werven van een nieuwe klant 5 tot 7 keer meer kost dan het behouden van een klant. Klinkt niet logisch toch? Als het gaat om...

Lees meer
Zelf inchecken graag. Ook in de zorg?

Zelf inchecken graag. Ook in de zorg?

Wij gingen op vakantie naar Beieren. Untergriesbach was de bestemming voor de eerste dagen, daarna zouden we verder rondreizen. Untergriesbach ligt zo’n 900 kilometer van ons huis in Friesland en we hadden niet zo’n zin om die afstand in één keer te rijden. Dus hadden we halverwege in een klein dorpje een hotel geboekt. De plaatjes beloofden veel. De werkelijkheid was anders. Toen we aankwamen...

Lees meer
Voor 1 op de 6 vacatures is geen belangstelling

Voor 1 op de 6 vacatures is geen belangstelling

Slagerij Akkerman in Akkrum is sinds kort op maandag gesloten. Ik kom nog uit de tijd dat het heel normaal was dat de winkels op maandag gesloten waren maar tegenwoordig zijn winkels 6 of 7 dagen per week geopend. Slager Akkerman doet dat niet omdat hij zo graag een extra dag vrij wil. Hij doet dat omdat het bijna onmogelijk is om aan goed geschoolde vakmensen te komen. Want slager Akkerman wil...

Lees meer
Mij niet bellen (hoe vaak hoor jij het in jouw organisatie?)

Mij niet bellen (hoe vaak hoor jij het in jouw organisatie?)

Bij ons in huis is het een gevleugelde uitdrukking. Mij niet bellen. Bijvoorbeeld als ik vraag aan één van de kinderen of ze de hond willen uitlaten. Willen stofzuigen. De vaatwasser uitruimen. Mij niet bellen is vaak de eerste reactie. Wat vervolgens nodig is om de gewenste reactie te krijgen, leg ik later nog wel een keer uit. De uitdrukking Mij niet bellen wordt voortdurend gebezigd door...

Lees meer
Over schoolzwemmen. En wat dat met Employee Experience te maken heeft

Over schoolzwemmen. En wat dat met Employee Experience te maken heeft

Op de lagere school had ik schoolzwemmen. Jij waarschijnlijk ook. Kun je het je nog herinneren? Ik nog goed. Ik zat op de Christelijke Basisschool De Slagkrooie in Schoonoord. Iedere vrijdagochtend om half 9 gingen we met de bus naar het Bosbad in Noord-Sleen. Het Bosbad was een buitenbad. Het lag prachtig in de bossen, net voorbij de Kibbelkoele maar daar had ik als klein meisje weinig oog...

Lees meer
Wat is jouw moon speech?

Wat is jouw moon speech?

Richard Branson durft groots te dromen ėn te doen. Afgelopen zondag is hij na een succesvolle vlucht weer geland op aarde. De multimiljardair vloog in zijn eigen raket tot de rand van de ruimte. De vlucht duurde een uur. Het was een testvlucht met een ruimteschip van zijn eigen bedrijf Virgin Galactic, waarmee Branson ruimtevluchten gaat aanbieden. In 2022 gaat het 'ruimtetoerisme' echt los....

Lees meer
28 jaar getrouwd (en de illusie dat je je privé-leven bij de voorkeur van je werk kunt achterlaten)

28 jaar getrouwd
(en de illusie dat je je privé-leven bij de voorkeur van je werk kunt achterlaten)

Afgelopen week was ik, of beter gezegd, waren we 28 jaar getrouwd. In al die jaren is er natuurlijk genoeg gebeurd. 28 jaar geleden werkte ik bij Start uitzendbureau. In die tijd verdiende ik zo’n 4.500 bruto per maand. In guldens welteverstaan. Ik was er dik tevreden mee. De eerste jaren werkten we allebei fulltime. Weekenden waren echt weekenden want er was geen mail of mobiel. Had je vakantie...

Lees meer
Employee Experience: vergeet je het leiderschap niet?

Employee Experience: vergeet je het leiderschap niet?

Een interessante gedachtegang. Ik luisterde naar een podcast waarin Dr. Tomas Chamorri – Premuzic werd bevraagd. Wie?? Maakt niet uit, ik had ook nog nooit van hem gehoord. Chamorri – Premuzic is professor bedrijfspsychologie aan de universiteit van Londen en een autoriteit op het gebied van psychologische profilering en talentmanagement. Schrijver van onder andere het boek Why do so many...

Lees meer
7 redenen waarom je een medewerkersgerichte organisatie wilt zijn

7 redenen waarom je een medewerkersgerichte organisatie wilt zijn

Waarom reserveer je niet het grootste deel van je marketing- en communicatiebudget voor medewerkers in plaats van voor het binnenhalen van klanten? Lekker dan, hoor ik je zeggen. Wij van WC-eend adviseren WC-eend. Tuurlijk. Maar denk even met me mee. Wat is de grootste uitdaging in de zorg maar ook in veel andere sectoren, op dit moment en de komende jaren? De personeelstekorten. Wat is het...

Lees meer