radio 538 Gen Z

Jonge zorgmedewerkers boeien en binden? Laat ze zelf het voortouw nemen – 5 tips

Geschreven door: Gerry de Valk
Gepubliceerd op: 27 feb 2023

Als ze zelfs radio 538 al een slome zender vinden…

‘Ik dacht altijd dat op de radio allemaal verschillende muziek werd gedraaid’, zegt onze jongste van 18 tijdens het avondeten.

Hij verdient bij in de productie van een houtzagerij en verhaalt over zijn belevenissen.

‘Maar dat is helemaal niet zo. Ik heb vandaag sommige nummers wel 6 of 8 keer voorbij horen komen. Echt, ik luister nooit meer naar de radio’, vervolgt hij.

Dit is de generatie die is opgegroeid met Spotify. Muziek is onwijs belangrijk voor hem, maar de radio mag van hem uit.

Op het werk staat de zender op 538. Het is hem een gruwel. Onze dochter zat ook aan tafel en beaamde dat 538 ‘echt een hele slome zender is.’

Ik ben verbaasd. Mijn inschatting was dat ze 538 nog wel leuk zouden vinden. Niet dus.

In mijn tijd zat je de hele middag naar de radio te luisteren met je cassetterecorder in de aanslag, wachtend en hopend op dat je favoriete liedje voorbij zou komen. En met een beetje pech kletste de DJ dan door de intro heen. Dan was je kans om het liedje op te nemen voorlopig verkeken.

Onze kinderen zijn de generatie die binnen nu en een paar jaar op de arbeidsmarkt komt voor een grotemensenbaan. Generatie Z worden ze genoemd.

Heb je enig idee hoe Generatie Z denkt en wat deze wil? Wat ik weet, is dat ze met een heleboel zaken anders omgaan. Ze zijn digitaal en efficiënt, alles gaat via de mobiel. Al bellen ze liever niemand. Ze hebben een duidelijke mening, over het milieu, studieschuld en de politiek. Ze willen iets betekenen en ze willen ook veel geld (verdienen).

Generatie Z – belangrijke kandidaten en jullie redders in nood

Met een oplopend personeelstekort en een slinkende kandidatenpool, zijn jonge zorgmedewerkers jullie redders in nood. Niet alleen omdat zij belangrijke vacatures vervullen, maar ook omdat zij jullie kunnen helpen te innoveren. Twee vliegen in één klap.

Zij zijn én de oplossing voor het personeelstekort én vormen de sleutel binnen efficiëntere werkprocessen. En daar is iedereen bij gebaat.

Hoe spelen jullie in de arbeidscommunicatie in op de behoeftes van Generatie Z? Luisteren jullie naar hun behoeftes en suggesties om de manier van werken te verbeteren?

5 tips om jongere zorgmedewerkers te boeien en aan je te binden

    1. Luister naar kandidaten en jongere medewerkers
    Om op de behoeftes van jongere medewerkers in te spelen dien je te weten wat deze behoeftes zijn. Ga daarom met jongere medewerkers en kandidaten in gesprek en vraag om hun feedback. Snijd een aantal belangrijke thema’s aan, maar geef tijdens het gesprek vooral de medewerkers de ruimte om zelf aan te geven wat zij belangrijk vinden.

    • Wat verwachten zij van een (toekomstige) werkgever? Waar knappen zij op af in een vacature en wat trekt ze aan?
    • Wat zijn de echte deal breakers en wat zijn de voornaamste redenen om voor een werkgever te kiezen?
    • Wat verwachten zij van hun werkdag? Wat zijn de ergernissen en wat zijn de hoogtepunten op hun dag?
    • Wat zijn zaken – achterhaalde ‘slome’ processen – waar zij zich echt over kunnen verbazen? Wat zouden zij helemaal anders doen?

    2. Analyseer de feedback en prioriteer de belangrijkste verbeterpunten
    Analyseer alle feedback en bepaal welke verbeterpunten het belangrijkste zijn. Prioriteer de verbeterpunten door na te gaan welke verbeterpunten:

    a. Een positief effect hebben op een grote groep medewerkers
    b. Relatief snel en eenvoudig door te voeren zijn
    c. Betaalbaar zijn en op den duur voordeel opleveren

    Bewaar de rest van de feedback en de verbeterpunten goed zodat jullie hier eventueel op een later moment alsnog mee aan de slag kunnen gaan.

    3. Stel een projectgroep samen en maak een plan van aanpak
    Stel een projectgroep samen en maak een plan van aanpak. Laat je medewerkers zoveel mogelijk het voortouw nemen. Grote kans dat zij met de mooiste digitale tools aankomen om het project efficiënt te plannen. Ga met één verbeterpunt aan de slag of deel de groep op in verschillende subgroepjes om van meerdere verbeterpunten werk te maken.

    Valt er nog veel te halen op het gebied van digitalisering? Laat een groepje nauw samenwerken met de IT-afdeling om tot mooie oplossingen te komen.

    Ideeën om de sfeer op het werk een boost te geven? Stel een commissie aan om werk te maken van de personeelsruimte of gezellige activiteiten te organiseren.

    Is er behoefte aan meer inspraak op het gebied van zorg verlenen? Vraag een aantal medewerkers eens per kwartaal een medewerkersdebat te organiseren.

    Willen medewerkers meer ontwikkeling en groei? Laat een groepje samen een mooi plan maken om er prioriteit en werk van te maken.

    4. Voer de verbeteringen door en meet de impact
    Nadat de plannen op kleine schaal zijn uitgevoerd, is het tijd om de impact te meten. Zijn medewerkers te spreken over de verbeteringen? Voor welke initiatieven is veel animo en voor welke niet? Wat gaat goed en wat kan er beter? Bij welke plannen kunnen medewerkers meer ondersteuning gebruiken? Stel de plannen bij waar nodig en bepaal welke verbeteringen er op grotere schaal en binnen meer afdelingen kunnen worden doorgevoerd.

    5. Rol de verbeterplannen op grotere schaal uit
    Ga met de belangrijkste verbeteringen, waarvan de positieve impact groot is, aan de slag op grotere schaal binnen andere afdelingen van de organisatie. Hebben sommige medewerkers, die bijvoorbeeld al wat langer in het vak zit, moeite met de vernieuwende manier van werken? Wijs deze medewerkers een buddy toe die ze digitale ondersteuning kunnen bieden indien nodig. Ook meteen leuk voor de teambuilding!

    Om jong zorgtalent te boeien en te binden is het belangrijk om hun behoeftes centraal te stellen. Luister naar wat zij verwachten en nodig hebben én maak er werk van – samen met hen. Jong zorgtalent speelt zowel een sleutelrol bij het oplossen van het personeelstekort als bij het optimaliseren van werkprocessen. Doe je voordeel met deze frisse en innovatieve generatie Z!

    Gerry De Valk – Medewerkersreizen in de zorg

    Als expert op het gebied van medewerkersreizen in de zorg leert Gerry zorgorganisaties de medewerkersbeleving structureel te optimaliseren – van pre-hire tot retire. Met vernieuwende inzichten en praktische handvatten helpt Gerry organisaties de medewerkers en hun behoeftes centraal te stellen – mét trots. 

    Met als resultaat? Meer zorgtalent, minder verzuim en verloop.

    Plan een vrijblijvend adviesgesprek in.