Iedereen wil graag plezierig werk willen hebben. Dat is van alle tijden, ik wilde het in mijn eerste baan (láng geleden) ook al. Maar wat wordt eigenlijk bedoeld met plezierig werk?
Als ik google op plezierig werk, dan zie ik een paar keer Plezierig Werk Zonder Baas voorbij komen. Kennelijk is een baas een stoorzender als het gaat om plezierig werken.
Volgens onderzoek gaat plezierig werken over het ervaren van positieve emoties. Om positieve emoties te kunnen ervaren moet je er wel bij horen, anders wordt het lastig. Dat betekent dus dat je weet wie je collega’s zijn, dat je weet wat je aan elkaar hebt en dat ze jou er graag bij hebben.
Het helpt ook als je op je werk kunt doen waar je goed in bent. Nogal wiedes denk je misschien, maar zo vanzelfsprekend is dat niet. Genoeg mensen doen werk waar ze helemaal niet zo goed in zijn.
Een basisbehoefte van mensen is zekerheid. Dus wil je graag weten wat er van je wordt
verwacht. Plus hoor je zo nu en dan graag of je nog goed bezig bent.
In de zorgsector is emotionele belasting ook een sleutelfactor. Goede ondersteuning hoort hier bij. In tools, informatie en aandacht van de manager.
Wat ook een echte showstopper is: geen inspraak hebben. Als een kleuter worden behandeld. We willen allemaal graag zo nu en dan onze mening kunnen ventileren (waar naar wordt geluisterd), een compliment krijgen en iemand die begrip toont als het even niet zo lekker gaat.
Je werk zorgt voor ervaringen.
Sommige van die ervaringen kun je regisseren. Psycholoog en Nobelprijswinnaar Daniel Kahneman heeft hiervoor de Peak-End Rule geïntroduceerd.
De Peak-End Rule is gebaseerd op het feit dat hoe je een bepaalde activiteit herinnert, belangrijker is dan hoe je de activiteit als geheel daadwerkelijk hebt beleefd. Dit biedt kansen om invloed uit te oefenen op het gevoel en de ervaring van een medewerker.
Vraag jezelf daarom af: welke momenten wil jij dat jouw medewerker zich het meest herinnert? Maak daar dan werk van. Ik denk nog altijd met veel plezier terug aan de epische jaarlijkse personeelsfeesten van het uitzendbureau waar ik werkte. Of het feit dat niet alleen collega’s maar ook alle partners welkom waren.
Met zulke herinneringen krijg je ambassadeurs voor je organisatie waar geen wervingscampagne tegenop kan.
Hoe je deze bullseye momenten creëert, is een van lessen in de online training ‘Nieuwe Routes naar het Hart van je Medewerker’. In 7 online LIVE lessen ontdek je hoe je als organisatie – met HR in de lead – bouwt aan een cultuur waarin zorgmedewerkers kunnen werken met trots, vertrouwen en plezier. Een organisatie die wordt gezien als een aantrekkelijk werkgever. De voordelen daarvan hoef ik je denk ik niet uit te leggen, toch %FIRSTNAME%?
Volgende week vrijdag starten we met de eerste les van de training. In een kleine groep, interactief en voldoende ruimte om je vragen te stellen en van elkaar te leren. Je leest meer over de training op:
https://gerrydevalk.nl/routes-hart-medewerker/
Ik wens je een fijn weekend!
Gerry