Over het wiel opnieuw uitvinden en managementruis

Hebben jullie last van het shiny object sydroom?

Geschreven door: Admin
Gepubliceerd op: 23 apr 2021

Dit jaar ben ik gestopt met het drinken van alcohol.

Daar zit niet echt een verheven gedachte achter.

Tuurlijk, ik heb wel eens eerder een tijdje niet gedronken omdat ik mij een fitgirl wilde voelen. Maar na een maand of wat was een wijntje op het terras (toen dat nog mocht) toch te aanlokkelijk.

Maar nadat ik voor de derde keer plat lag met een niet te harden hoofdpijn en alles er uit gooide wat ik in me had na maar liefst één wijntje, herkende ik een patroon.

Na het drinken van wijn werd ik ziek.

Heeft het met de overgang te maken? Geen idee.

Ben ik plotseling allergisch geworden? I don’t know.

Ik weet wel dat ik drie keer dusdanig beroerd ben geweest dat ik het niet meer aandurf om het nog een keer te proberen.

Dus ben ik gestopt.

Dat stoppen levert best wel voordelen op, heb ik gemerkt.

Van een 5 uur wijntje werd ik altijd hartstikke sloom. Daar heb ik nu geen last meer van.

Ik slaap dieper.

Het voelt alsof ik meer tijd tot mijn beschikking heb omdat ik gemiddeld genomen meer energie heb.

In organisaties zouden we ook meer mogen stoppen.

Stoppen met allerlei mooie, nieuwe, nog betere ideeën.

Veel organisaties hebben last van het shiny object syndroom.

Steeds voor iets nieuws gaan.

Niks afmaken.

Focus verliezen.

Misschien is die andere strategie of dat andere concept beter. Laten we daar voor gaan.

Steeds opnieuw bezig hetzelfde wiel uit te vinden.

Medewerkers kijken en luisteren er naar en horen alleen maar managementruis.

Ze zouden willen dat er een pil was die hetzelfde effect heeft als mijn ene wijntje.

Een pil die ervoor zorgt dat de drang naar het ‘vernieuwen’ stopt.

De pil is er niet natuurlijk. Als manager, HR-expert of marketing of communicatie-professional kun je wel alert zijn op deze patronen.

Of gaan werken aan een ijzersterke employee experience, met de wensen en behoeften van jullie zorgmedewerkers als vertrekpunt. Met zo’n strategie hoeven jullie ook niet steeds te veranderen. Ik ben ervan overtuigd.

Jij?

Vriendelijke groet,
Gerry

PS Als je eens wilt sparren hoe je employee experience in kunt zetten voor jouw organisatie, neem dan gerust even contact met me op.