Dus ga je op zoek naar de oorzaak.Op allerlei plaatsen wordt gezocht, allerlei oorzaken worden genoemd. Externe adviseurs worden binnengehaald, interimmers moeten orde op zaken stellen.
Ik ben regelmatig gevraagd voor dergelijke interim-opdrachten. ‘Zorg dat de boel weer gaat stromen.’
Als ik dan ga zoeken en de tijd neem om te achterhalen wat er werkelijk aan de hand is, dan komt het vaak neer op één woord.
Integriteit.
Je herkent het alleen niet meteen.
Meestal komt het in een andere verpakking. Het ziet er bijvoorbeeld uit als klagen. Of als die ander die zijn werk niet goed doet. Als een rechtvaardiging waarom iets niet gedaan is.
Je hoort de redenen, excuses en rechtvaardiging.
Maar als je het allemaal afpelt, dan gaat het over integriteit.
Integriteit gaat wat mij betreft niet over goed en fout, schuld of moraliteit. Wel over je woord is je wereld, je woord eren en over acties die in lijn zijn met je woord.
Te vaak zijn medewerkers teleurgesteld omdat iets is toegezegd maar niet is nagekomen. Er wordt niet op teruggekomen. Er komen geen verklaringen waarom de toezegging niet wordt nagekomen. Er zijn geen excuses. Er komt gewoon niks, nada, noppes.
Daarmee raak je op een glijdende schaal. Kennelijk is de standaard dat je woord niet zoveel waard is.
Correspondeert wat je zegt met wat je doet?
Herken bij jezelf de momenten. Wanneer zou je iets doen maar heb je het niet gedaan?
Laat integriteit de belangrijkste waarde in je team of organisatie zijn.
Praat er met elkaar over. Wat als een ander zich niet aan zijn of haar woord houdt? Wat doet dat met het team. Welk gedrag wil je met elkaar zien?
Accepteer dat niemand onfeilbaar is. Maar je kunt elkaar supporten en de goede voorbeelden benoemen.
Leef het voor. Wees de standaard die je in de organisatie wilt zien en ervaren.
Hartelijke groet,
Gerry
In mijn verdiepende training Nieuwe Routes naar het Hart van je Medewerker begeleid ik jou om EXpert te worden en om de leider te worden die jij wil zijn in je vakgebied.Employee Experience is een jong vakgebied waarover nog veel valt te leren en ontdekken.
Wil jij:
· Weten wat EX precies is?
· Je onderscheiden als EXpert en de beste worden in dit vakgebied?
· Je kennis over EX verdiepen?
· Leren hoe jij kunt zorgen voor het EX effect in jouw organisatie?
Dat kan. Met de verdiepende online training Nieuwe Routes naar het Hart van je Medewerker ontwikkel je een complete Employee Experience strategie voor je organisatie. Op 23 april a.s. start de volgende editie.