Werving en selectie in de zorg: een flinke uitdaging
De roosters rondkrijgen wordt steeds moeilijker. Het verloop en verzuim van zorgpersoneel is hoog en jullie zitten steeds vaker met de handen in het haar. Voor nu zien jullie één oplossing: zo snel mogelijk nieuwe zorgmedewerkers vinden én aan jullie binden. Maar ook dat blijkt helaas een flinke uitdaging te zijn.
Er is een schreeuwend tekort aan zorgmedewerkers, wat zorgt voor veel concurrentie die (bijna letterlijk) schreeuwen om aandacht. Ook jullie proberen op te vallen en de aandacht van nieuwe zorgmedewerkers te trekken, maar andere zorgorganisaties lijken jullie vaak net voor te zijn. Er wordt wel gesolliciteerd, maar vaak haakt een deel van de kandidaten af.
Wat is een effectieve manier om zorgmedewerkers te werven? Hoe kun je meer medewerkers bereiken en aantrekken? Hoe voorkom je dat ze afhaken? En als je ze dan gevonden hebt, hoe kun je nieuwe medewerkers aan je binden als organisatie?
Vind én bind medewerkers in de zorg – in 6 stappen
Om effectief personeel te werven is het essentieel om de zorgmedewerkers en hun wensen centraal te stellen. Van de (online) communicatie, vacatureteksten, het sollicitatiegesprek tot aan de pre-boarding. Door naar de wensen van de zorgmedewerker te luisteren weet je wat je moet zeggen, beloven én doen om hen een optimale medewerkersbeleving te bieden. Een beleving waarvoor kandidaten graag tekenen én waarvoor zij met liefde bij jullie blijven werken.
1. Val op en onderscheid je met employer branding
Voordat kandidaten solliciteren speuren zij het internet af. Op zoek naar leuke vacatures en interessante organisaties. Het is van groot belang dat jullie tijdens deze zoektocht gevonden worden én opvallen – op een positieve manier natuurlijk.
Om je te onderscheiden als organisatie is het slim om te investeren in employer branding en de organisatie te positioneren als excellent werkgever. Met een speciale wervingspagina kunnen jullie de vindbaarheid en jullie imago een boost geven. Laat op de pagina duidelijk zien wat jullie een excellente werkgever maakt, voeg leuke (video) testimonials toe van collega’s en geef kandidaten een ‘kijkje’ achter de schermen.
Verrijk ook jullie social media met opvallende content en kijk hoe het met recensies gesteld staat op websites zoals Glassdoor. Vraag tevreden medewerkers een aantal lovende woorden over jullie te schrijven om jullie reputatie te verbeteren – indien nodig.
Bied kandidaten een beleving waarbij hun wensen centraal staan, nog vóór dat zij solliciteren.
2. Wees creatief en flexibel in het creëren van vacatures
Durf ‘out of the box’ te denken en kijk naar de mogelijkheden om vacatures op een creatieve manier in te vullen. Breng de wensen én de mogelijkheden van potentiële kandidaten in kaart, zodat jullie voor een weg kunnen zorgen waar een wil is!
Kan er bijvoorbeeld geschoven worden in roosters om ouders van kleine kinderen meer mogelijkheden te bieden? Kunnen studenten werk tijdens piekuren opvangen, wat hen een uitstekende bijbaan voor naast hun studie biedt? Kunnen taken op een andere manier verdeeld worden, zodat collega’s elkaar beter kunnen aanvullen en ondersteunen?
Net als met iedere ‘vraag & aanbod’ kwestie, is het belangrijk om jullie aanbod aan te laten sluiten op de vraag van kandidaten.
3. Schrijf pakkende vacatureteksten voor de zorg
Werp een kritische blik op de huidige vacatureteksten. Plaats je in de schoenen van de kandidaat en ga na of je met de tekst beter kan inspelen op de behoeftes en wensen van de kandidaat. Vraag eventueel huidige medewerkers om hun mening en input.
Kies de juiste functienaam zodat de vacature door geschikte kandidaten gevonden wordt. Schrijf een wervende intro en vertel wat de kandidaat van een werkdag bij jullie kan verwachten. Stel niet te veel eisen en geef de lezer vooral redenen om bij jullie te willen werken. Wees eerlijk en concreet; maak geen beloftes die je niet kunt waarmaken.
Jullie hebben de kandidaten op het moment harder nodig dan zij jullie; we leven in een medewerkersmarkt!
4. Vereenvoudig het solliciteren voor zorgmedewerkers
Geregeld laten organisaties kandidaten nog door te veel hoepels springen. Om zoveel mogelijk geschikte kandidaten te vinden is het belangrijk om het solliciteren eenvoudiger en gebruikersvriendelijker te maken.
Bied kandidaten bijvoorbeeld de mogelijkheid direct hun CV te uploaden of naar hun LinkedIn te linken en maak het toevoegen van een motivatiebrief optioneel. Zorg dat solliciteren via hun mobiel net zo eenvoudig kan als via de desktop.
Meer zorgkandidaten aantrekken en binnenhalen? Laat ze niet over onnodige drempels struikelen!
5. Voer een écht waardevol sollicitatiegesprek
Nog te vaak wordt een sollicitatiegesprek gebruikt om de eisen van de organisatie kenbaar te maken en de kandidaat aan de tand te voelen. Dat terwijl het juist de kandidaat is die overtuigd dient worden van jullie excellente werkgeverschap.
Kijk eens kritisch naar de manier waarop sollicitatiegesprekken gevoerd worden. Kan er meer focus gelegd worden op de wensen en verwachtingen van de kandidaat? Maken jullie gebruik van het moment om jullie organisatie extra aan te prijzen en meer te vertellen over jullie cultuur en werkwijze? Krijgt de kandidaat ruimte om te onderhandelen over de arbeidsvoorwaarden?
Het sollicitatiegesprek is hét moment waarop de vonk kan overspringen; laat je van je beste kant zien!
6. Zorg een positieve afwijzing en een attente pre-boarding
Zorgmedewerkers zijn goud goed om te koesteren. Zorg ook na het sollicitatiegesprek voor goede communicatie en een positieve beleving – zowel voor de kandidaat die wordt afgewezen als voor de kandidaat die wordt aangenomen.
Hoe verloopt de communicatie na het sollicitatiegesprek? Wordt een afgewezen kandidaat bedankt en gevraagd of hij of zij benaderd mag worden voor eventuele functies in de toekomst?
Wordt de kandidaat pas een collega tijdens de eerste werkdag of na het tekenen van het contract? Wat doen jullie tijdens de pre-boarding? Heet de leidinggevenden en de rest van het team de nieuwe collega welkom? Ontvangt hij of zij voldoende informatie om zich voor te bereiden op de eerste werkdag?
Sluit alle zorgmedewerkers in jullie hart – vanaf het eerste contact. Dan zal dat contact het langst duren!
De medewerkersreis bepaalt de beleving – al vanaf het allereerste moment waarop een kandidaat in aanraking komt met jullie organisatie. Dit kan via een vriend of vriendin zijn, na een zoektocht online of tijdens een bezoek aan een vacaturewebsite. Om kandidaten te vinden én aan jullie te binden, is het belangrijk gedurende de hele reis de medewerkers en hun behoeftes centraal te stellen. Alleen dan kan je ze een positieve beleving bieden waarvoor zij graag tekenen en waarvoor zij met liefde bij jullie blijven.
Gerry De Valk – Medewerkersreizen in de zorg
Als expert op het gebied van medewerkersreizen in de zorg leert Gerry zorgorganisaties de medewerkersbeleving structureel te optimaliseren – van pre-hire tot retire. Met vernieuwende inzichten en praktische handvatten helpt Gerry organisaties de medewerkers en hun behoeftes centraal te stellen – mét trots.
Met als resultaat? Meer zorgtalent, minder verzuim en verloop.