Verloop zorgpersoneel tegengaan – zo kun je medewerkers binden, boeien en behouden

Verloop zorgpersoneel tegengaan – zo kun je medewerkers binden, boeien en behouden

Geschreven door: Gerry de Valk
Gepubliceerd op: 21 mrt 2022

Personeelsverloop in de zorg blijvend verlagen

Terwijl jullie nieuwe collega’s welkom aan het heten zijn, lopen jullie huidige medewerkers één voor één de achterdeur uit. Er kan nóg zo hard gewerkt worden aan het binnenhalen van nieuwe medewerkers, maar dit lost jullie personeelstekort niet op als zij na een paar maanden – soms weken – weer ontslag nemen.  

Door het verloop blijven jullie met een tekort aan zorgpersoneel zitten. Jullie lopen continu achter de feiten aan en roosters rondkrijgen is elke dag weer een uitdaging. Investeren in nieuw personeel heeft op deze manier totaal geen zin, weten jullie. Want, er moet éérst een manier gevonden worden om het huidige personeel te behouden.  

Het is hoog tijd om die achterdeur dicht te trekken. Alleen door het verloop van personeel terug te dringen kan het personeelstekort duurzaam worden opgelost.  

7 tips om zorgpersoneel te binden, boeien én te behouden.

Om het verloop tegen te gaan en die achterdeur dicht te trekken is er één ding nodig: een positieve medewerkersbeleving. Een positieve beleving zorgt voor meer werkgeluk. En een baan waar medewerkers gelukkig van worden, die willen ze graag behouden. Door de behoeftes van de medewerkers centraal te stellen, kun je gericht de medewerkersbeleving optimaliseren. Met als resultaat? Minder personeelsverloop.  

Bind zorgmedewerkers aan je met aantrekkelijk werkgeverschap

Een aantrekkelijke werkgever ben je al vanaf het eerste moment waarop een medewerker met je organisatie in contact komt. Dit is nog voordat iemand solliciteert. Die eerste contactmomenten zijn enorm belangrijk en zetten de toon voor jullie toekomstige samenwerking. Door verwachtingen te managen en vanaf het eerste moment te investeren in een positieve band, kan het verloop van personeel effectief worden teruggedrongen. 

 1. Val op en onderscheid je zorgorganisatie van de concurrent

Zorg dat je bij zorgmedewerkers – tijdens hun zoektocht naar een nieuwe baan – opvalt met een onweerstaanbaar aanbod. Oftewel: vacatureteksten waarin je de wensen van de medewerker centraal stelt. Laat zien dat je begrijpt wat voor kandidaten belangrijk is en hoe jullie als organisatie een droombaan bieden. Kijk ook naar andere communicatiekanalen, zoals social media, beoordelingswebsites of jullie vacaturepagina. Bied een positieve eerste indruk, maar blijf eerlijk en oprecht: zorg dat woorden wél daden kunnen worden. 

2. Stel medewerkers centraal binnen het sollicitatiegesprek

Te vaak wordt het sollicitatiegesprek nog gebruikt om de kandidaat aan de tand te voelen en uit te horen. Dat terwijl juist de organisatie zich van haar beste kant moet laten zien. Het is belangrijk om ook tijdens het sollicitatiegesprek de medewerker centraal te stellen. Vraag naar zijn of haar verwachtingen en wensen. Maak duidelijk in hoeverre jullie hieraan kunnen voldoen, bespreek de arbeidsvoorwaarden en schets een goed beeld van hoe een werkdag er bij jullie uitziet.  

3. Heet medewerkers welkom met een verrassende pre- en on-boarding

Een goede voorbereiding is het halve werk. Tel daar een vliegende start bij op en je kunt op je medewerkers blijven rekenen. Zorg dat een medewerker zich al welkom voelt vanaf het eerste moment. Stuur een welkomst cadeau en laat het team en de leidinggevende alvast kennismaken. Voorzie de nieuwe medewerker van alle nodige informatie en bied ruimte om vragen te stellen. Zorg voor een waardevolle inwerktijd, waarin de medewerker zich met zekerheid leert te bewegen in het team. Zo voorkom je onduidelijkheden en werkstress, wat het verloop van zorgmedewerkers verlaagt.

Blijf medewerkers boeien met een positieve beleving op de werkvloer

Werk is een belangrijk onderdeel van ons leven. Om het verloop van medewerkers tegen te gaan is het belangrijk om ze te blijven boeien. Zorg voor een veilige en inspirerende werkcultuur en bied een luisterend oor aan de medewerkers die dat nodig heeft. Creëer een positieve beleving op de werkvloer; één waarvoor jullie medewerkers graag blijven.   

4. Verras je medewerkers, houd het werk leuk en de sfeer goed

Werkgeluk kan hem in de kleine dingen zitten. Laat je waardering met regelmaat zien door complimenten te geven of iets lekkers te kopen voor bij de koffie. Wees attent met verjaardagen of andere gelegenheden. Werk aan een positieve werkcultuur, met een inspirerende visie en duidelijke normen en waarden waar iedereen zich in kan vinden.  

5. Zorg voor een ‘veilig’ aanspreekpunt – binnen en buiten het team

Bied medewerkers een veilig aanspreekpunt bij wie zij op tijd eventuele problemen en wensen kunnen aankaarten. Door iemand binnen en buiten het team aan te stellen, geef je medewerkers de vrijheid om zelf te kiezen bij wie zij aankloppen. Voorkom dat zorgmedewerkers onnodig lang met zorgen, frustraties of wensen rondlopen; zoek op tijd en samen naar een oplossing.  

Behoud medewerkers door hun wensen centraal te stellen

Medewerkers vertrekken niet zomaar. Vaak lopen zij al langer met stress of gevoelens van onvrede rond. Ze voelen zich niet gehoord of worden onvoldoende uitgedaagd. Of door een stressvolle thuissituatie kan het steeds moeilijker worden privé en werk te combineren.  Wat de reden voor vertrek ook is, het is belangrijk om deze inzichtelijk te maken. Zo kunnen jullie voorkomen dat medewerkers – onnodig – vertrekken.  

6. Verlaag werkdruk en stress, wees begripvol en flexibel

Een tekort aan personeel betekent vaak te veel werk voor de huidige medewerkers. Met als resultaat? Een verhoogde werkdruk en meer stress. Juist wanneer er sprake is van een personeelstekort is het extra belangrijk om goed voor jullie medewerkers te zorgen. Vraag met regelmaat of zij de werkdruk nog aan kunnen en probeer op tijd iemand te ontlasten wanneer dat nodig is. Toon jullie waardering en weest begripvol. Probeer medewerkers tegemoet te komen door bijvoorbeeld roosters flexibel in te vullen en rekening te houden met thuissituaties.  

7. Bied medewerkers een gezonde uitdaging om te groeien

Medewerkers willen zich vaak graag ontplooien en verder ontwikkelen. Zien zij hier geen kans toe binnen jullie organisatie, dan gaan zij op zoek naar een nieuwe baan. Om het verloop van zorgmedewerkers tegen te gaan is het belangrijk om hun ambities en dromen serieus te nemen. Vraag hier voldoende naar, tijdens een evaluatiegesprek maar ook daarbuiten. Merk talent op, moedig initiatiefnemers aan en geef medewerkers extra verantwoordelijkheden wanneer zij hier behoefte aan hebben. Daar zijn zowel jullie als zij bij gebaat.   

De medewerkersreis bepaalt de beleving, de beleving bepaalt het werkgeluk. En een medewerker die gelukkig is met zijn of haar baan die blijft. Het is belangrijk om in kaart te brengen welke zaken bijdragen aan het werkgeluk en wat de voornaamste redenen zijn voor medewerkers om te vertrekken. Zo kan er gericht gewerkt worden aan een positievere medewerkersbeleving en kunnen redenen voor ontslagnemen worden weggenomen. Om het personeelsverloop in de zorg tegen te gaan is het van groot belang om de medewerker centraal te stellen, al vanaf het eerste contactmoment.  

 

Gerry De Valk – Medewerkersreizen in de zorg

Als expert op het gebied van medewerkersreizen in de zorg leert Gerry zorgorganisaties de medewerkersbeleving structureel te optimaliseren – van pre-hire tot retire. Met vernieuwende inzichten en praktische handvatten helpt Gerry organisaties de medewerkers en hun behoeftes centraal te stellen – mét trots.

Met als resultaat? Meer zorgtalent, minder verzuim en verloop.