Verzameling van momenten die ertoe doen voor jouw medewerkers

Geschreven door: Gerry de Valk
Gepubliceerd op: 17 dec 2021

Een geweldige ervaring zorgt voor loyale klanten. Dat zorgt weer voor meer verkoop en klantenbinding.

Een geweldige ervaring zorgt ook voor loyale medewerkers. Het verhoogt de betrokkenheid, wat zorgt voor minder verloop en meer productiviteit.

Medewerkers die met weinig plezier hun werk doen, zorgen zelden voor geweldige klantervaringen.

Het ontwerpen van klantervaringen en medewerkerservaringen volgen dezelfde principes.

Klant- en medewerkerservaringen zijn niet één samenhangend verhaal – ze bestaan uit een reeks momenten.

Ter inspiratie heb ik deze week een verzameling gemaakt van momenten met medewerkerservaringen die ertoe doen:
Als ik een kijkje neem op de werken-bij site

  • De recensies die ik kan lezen over deze werkgever op sites als Indeed of Glassdoor
  • Als ik een online sollicitatieformulier moet invullen
  • Als ik snel een reactie krijg na mijn sollicitatie
  • Ik kon het kantoor niet vinden
  • Die aardige recruiter
  • Drie verschillende gespreksrondes met commissies die allemaal dezelfde vragen stelden
  • Een standaard afwijzingstekst
  • Toen ik was aangenomen, kreeg ik direct toegang tot een onboarding app
  • Op mijn eerste werkdag was er niemand om me welkom te heten
  • De eerste week had ik nog geen laptop of eigen mailaccount waardoor ik eigenlijk niks kon doen
  • Tijdens de eerste werkweek was er een koffiemoment met het hele team om mij welkom te heten
  • Mijn leidinggevende had altijd tijd en aandacht voor mij
  • Als de directeur al eens langskwam, was iedereen bloednerveus
  • Mijn werkplek is echt om te huilen, het is er altijd koud
  • Vanaf de eerste dag was duidelijk wat er van mij werd verwacht
  • Het team ging koffiedrinken zonder mij erbij te vragen
  • Ik krijg de mogelijkheid om aanvullende opleidingen en trainingen te volgen
  • Er was opeens een nieuwe medewerker in ons team, wij wisten van niks
  • In ons team worden sommige collega’s gepest
  • Wij worden echt betrokken bij het uitwerken van nieuwe plannen
  • Er wordt niets gedaan met de verbetering en suggesties die ik aandraag
  • Onze leidinggevende ging enorm tekeer tijdens een overleg, ik schaamde me dood
  • Ik zie nu al op tegen het jaarlijkse functioneringsgesprek
  • Iedereen valt om in ons team en toch doen ze niks aan de werkdruk
  • Ik wil graag een andere functie in de organisatie maar mijn leidinggevende houdt dat tegen
  • Mijn afscheid was echt heel bijzonder, ik denk er nog vaak aan terug

Weet jij hoe welke momenten ertoe doen voor jouw medewerkers? De momenten waar ze 10 jaar later nog met een glimlach aan terug denken?

Wat ik hierboven al schreef: een positieve medewerkerservaring is geen verhaal. Het is een collectie van momenten. Die momenten kun je regisseren. Ontwerpen. En dat ontwerp voor een positieve medewerkerservaring kun je al in een week hebben staan. Benieuwd hoe? Bel me dan gerust een keertje: 06 11641564. Ik vertel het graag hoe mijn team en ik dat aanpakken.