Ze heeft een roze helm op.
Ze bungelt aan wolkenkrabbers. Ondertussen doet ze allerlei dansjes terwijl ze daar hangt.
Werkterrein: Tel Aviv.
Ik heb het over Noa Toleda, een vrouwelijke glazenwasser van 22 jaar.
Ze maakte een carrièreswitch van polsstokhoogspringer naar glazenwasser. En dacht: ‘laat ik af en toe mijn telefoon erbij pakken en wat filmpjes maken’.
Je ziet haar in haar harnas en met roze helm op dansen boven een snelweg, bij het Ben-Gurion vliegveld en bij wolkenkrabbers dichtbij het strand. Het levert spectaculaire plaatjes op.
Revital Friedman is een bewoner in één van de wolkenkrabbers waar Noa de glazen wast. Ze zegt: “Noa is de allerbeste. Zij is de enige die me vraagt of ik gelukkig ben, of de ramen schoon genoeg zijn. Zij is het enige meisje. Altijd zo vriendelijk, zo anders dan de andere glazenwassers, de jongens.”
Niet al haar mannelijke collega glazenwassers kunnen de capriolen van Noa in de lucht waarderen. Doe normaal. Straks moeten wij zeker ook dansjes doen?
Maar Noa heeft een missie. Ze wil vrouwen aanmoedigen om te kiezen voor beroepen waar traditioneel vooral mannen werken.
Haar filmpjes zet ze op TikTok en zijn een grote hit. Ze is daardoor inmiddels beroemd binnen en buiten de grenzen van Israël.
Stel je eens voor: dat je door net even anders te kijken een veelvoorkomend beroep volledig in de schijnwerpers zet.
Hoe verkoop je bijvoorbeeld nu de openstaande vacatures van je organisatie?
Hoeveel roze helm zit er in? Hoeveel dansjes in de lucht?
De meeste organisaties doen ongeveer hetzelfde als het gaat om het werven van nieuwe medewerkers. Het lijkt allemaal op elkaar. Ze denken allemaal als die mannelijke glazenwassers. Als ik maar geen dansje hoef te doen.
Standaard. Doe maar gewoon. Zo doen wij dat nu eenmaal hiero.
Dat geldt voor de meeste organisaties. We willen uniek zijn maar doen elkaar voortdurend na.
Een quote van Kurt Cobain is: “I’d rather be hated for who I am than loved for who I’m not.”
Wil je dat die vacatures worden ingevuld? Kies dan eens voor aan andere manier van positioneren. Laat zien waarvoor je geliefd wilt zijn. En zorg ervoor dat de buitenkant klopt met de binnenkant.
Zodat nieuwe medewerkers niet binnen de proeftijd alweer de deur uit zijn.
Wil je weten HOE je dat doet??
Vanaf vrijdag 15 januari geef ik je 6 weken lang alle handvatten om een employee experiencestrategie op te zetten. Dan beginnen namelijk de opnames voor de BETA-versie van Nieuwe Routes naar het Hart van je Medewerker. Daar kun je live bij zijn via internet. Het mooie is, je krijgt nu 50% korting op de normale prijs én 4 waardevolle bonussen cadeau.
Op deze, tijdelijke pagina, staat wat je krijgt als je meedoet: gerrydevalk.nl/hart-van-je-medewerker
Zonde als je deze kennis mist… Zie ik je de 15e?
Gerry