Employee Experience? Dat gaat bij ons niet werken…

Geschreven door Gerry de Valk
Gepubliceerd op 1 september, 2021

Als ik HR-teams vertel over het vakgebied Employee Experience dan heb het ik natuurlijk over de ervaringen die medewerkers hebben in de organisatie. En over het ontwerpen van de medewerkersreis.

Wat me opvalt, is dat ik vaak de volgende reactie krijg. “Ik vind het echt inspirerend wat je vertelt en het klinkt allemaal ook zo logisch en vanzelfsprekend. Maar bij ons gaat dit niet werken.”

En dan volgt er een reden.

Onze organisatie is te groot.

We hebben geen budget.

De RVB en directie stelt de prioriteiten vast.

We hebben te weinig personeel dus we moeten eerst de roosters rond zien te krijgen.

Komt het je bekend voor?

En zo ploeteren we verder. Als een hamstertje in een wiel.

Met inwerkprogramma’s die onvoldoende opleveren.

Met recruitment zonder doordachte strategie.

Met ervaringen die heus wel een snaar raken bij medewerkers maar niet in positieve zin.

Ik ben ervan overtuigd: je kunt je als organisatie niet meer permitteren om niet een strategie te formuleren rond de medewerkersbeleving in jouw organisatie. En ja, dat is een wij-van-wc-eend, dat weet ik ook wel.

Maar je moet echt gedegen en stap-voor-stap aan de slag gaan met alle onderdelen van de medewerkersreis en die (methodisch) onder de loep nemen. Analyseren wat je wilt of moet verbeteren en dat aanpakken.

Alleen dan groeit jouw organisatie vanuit de kracht en ontwikkeling van de medewerkers.

Weet je niet waar of hoe te beginnen? Laten we gewoon een keer een telefonische afspraak inplannen. Geen suf salesgesprek waar je niet op zit te wachten, dat beloof ik je. We kijken samen wat voor jou de beste eerste stappen kunnen zijn. Heb je je eerste advies in ieder geval al in je zak.

Hartelijke groet,

Gerry