Verwachtingsmanagement essentieel tijdens werving en selectie
Misschien herken je dit wel. Een aantal jaren geleden hadden we een huisje geboekt aan het Gardameer in Italië. De plaatjes zagen er fantastisch uit en als gezin verheugden we ons enorm op twee weken zon, zwembad en Gardameer. Het huisje stond op een klein, gemoedelijk park en via een trappetje was je zo bij het Gardameer zei de website. De plaatjes bleken mooier dan de werkelijkheid.
Het huisje bleek een soort twee-onder-één kap waarvan de terrassen alleen werden gescheiden door een stukje gaas, wat je ook gebruikt om het grasland waar de schapen in grazen te scheiden. Het vakantiehuis naast ons bleek te zijn gehuurd door een Rotterdams studentendispuut. Ongetwijfeld gezellig en onze jongste van destijds een jaar of 8 vond het buitengewoon interessant. Toch hadden wij iets meer rust verwacht op dat kleine, gemoedelijke park. Waar ook nog eens alleen maar dat schapengaas als afscheiding werd gebruikt. We hoorden en zagen alles van elkaar.
Dat trappetje naar het Gardameer bleek een steil ding waar je met gevaar voor eigen leven op of af moest zien te komen. Om vervolgens op een lelijk en smerig kiezelstrand uit te komen. Natuurlijk. We hebben er wat van gemaakt. Maar of het aan onze verwachtingen voldeed? Niet echt.
Voorkom teleurstellingen en verloop van nieuw zorgpersoneel
De afgelopen periode heb ik een aantal online-trainingen gegeven over hoe je voorkomt dat medewerkers de achterdeur uitlopen. Tijdens de training vraag ik aan de deelnemers wat er binnen hun organisatie is veranderd als het gaat om het vinden en vasthouden van medewerkers.
Meerdere deelnemers vertelden dat medewerkers de laatste tijd minder trouw zijn aan de organisatie. Dit geldt zeker voor medewerkers die nog maar kort in dienst zijn. Deze medewerkers vertelden dat de verwachtingen die tijdens het sollicitatiegesprek en in de aanloop naar de 1e werkdag waren gecreëerd, niet werden waargemaakt. Eenmaal aan het werk, bleek het in het echt anders dan verwacht.
Het resultaat? De medewerkersbeleving viel tegen. Medewerkers waren teleurgesteld en haalden geen voldoening uit het werk. De werkdruk was te hoog, zij voelden zich geen onderdeel van het team of stress en frustratie namen al snel de overhand. Logisch dat zij er al snel voor kozen op te stappen!
Met een steeds kleiner wordende pool met nieuw zorgtalent, is het belangrijker dan ooit om personeelsverloop te voorkomen. Luister naar de verwachtingen van kandidaten, doe er je voordeel mee en manage deze met zorg.
5 tips om met verwachtingsmanagement verloop tegen te gaan
1. Ga na wat de verwachtingen van kandidaten zijn en gebruik deze als leidraad
Verwachtingen zijn er natuurlijk niet voor niets. Wat iemand hoopt of verwacht gaat hand in hand met waar iemand behoefte aan heeft. En die behoeftes zijn enorm belangrijk, zeker met het huidige personeelstekort in de zorg. Door de wensen en behoeftes van medewerkers centraal te stellen, kun je heel gericht aan een positieve medewerkersbeleving werken. Een beleving waar zorgtalent graag voor komt én blijft werken.
- Ga in gesprek met je medewerkers of vraag kandidaten naar hun behoeftes en verwachtingen.
- Schrijf alles op en bepaal aan welke verwachtingen jullie kunnen en willen gaan voldoen.
- Bepaal welke verbeterpunten prioriteit hebben en relatief snel een positief effect hebben.
- Maak een praktisch plan van aanpak om verbeteringen en veranderingen door te voeren.
2. Onderwerp jullie arbeidscommunicatie en online reputatie aan een test
De eerste verwachtingen – positief en negatief – worden geschept tijdens de eerste contactmomenten met jullie organisatie. Onderwerp jullie online communicatie aan een test en bepaal of de verwachtingen die worden geschept overeenkomen met de werkelijkheid.
- Welke beloftes worden er gedaan in jullie vacatureteksten en kunnen jullie deze nakomen?
- Hoe ziet jullie werken bij pagina eruit? Komen testimonials overeen met de werkelijkheid?
- Hoe is het met jullie reputatie gesteld op recensiepagina’s en social media?
- Met welke aanpassingen binnen jullie communicatie scheppen jullie haalbare verwachtingen?
3. Stel tijdens het sollicitatiegesprek de wensen van de kandidaat centraal
Het sollicitatiegesprek leent zich bij uitstek om dieper op de behoeftes van kandidaten in te gaan. Stel tijdens dit gesprek niet jullie wensen maar die van de kandidaat centraal. Zo verkrijgen jullie waardevolle inzichten en kun jullie direct de verwachtingen managen.
- Wees eerlijk over wat de kandidaat precies van de baan en jullie organisatie kan verwachten.
- Schrijf de verwachtingen op en laat zien dat je de wensen begrijpt en serieus neemt.
- Geef ook aan van welke verwachtingen of wensen jullie werk willen of gaan maken.
4. Zorg voor een waardevolle pre-boarding in lijn met jullie beloftes
De pre-boarding is enorm belangrijk om de nieuw collega voor te bereiden op zijn of haar eerste werkdag. De pre-boarding is bepalend voor het nakomen van beloftes en het managen van verwachtingen.
- Claimen jullie een hecht team te zijn? Laat het team alvast kennismaken tijden de pre-boarding.
- Beloven jullie goede begeleiding? Stuur van tevoren praktische informatie ter voorbereiding.
- Ruimte voor ontwikkeling? Laat de nieuwe collega alvast persoonlijke doelen opstellen.
5. Bied de nieuwe collega een complete en stressvrije onboarding
Het komt regelmatig voor dat nieuwe collega’s in het diepe worden gegooid. Het personeelstekort in nijpend, waardoor er nauwelijks ruimte is om nieuwe collega’s goed in te werken. Zonde, want die inwerktijd bepaalt de medewerkersbeleving. Als iemand al begint met stress en onvrede, dan is de toon voor zijn of haar verdere carrière binnen jullie zorgorganisatie al gezet.
- Maak de nieuwe collega goed wegwijs op de afdeling en binnen de rest van het gebouw.
- Stel de nieuwe collega aan iedereen voor en wijs een vertrouwenspersoon aan voor extra hulp.
- Zorg dat iemand direct toegang heeft tot de systemen en instrumenten die hij of zij nodig heeft.
- Plan de eerste tijd dagelijks een contactmomentje in om eventuele vragen te beantwoorden.
Om blije medewerkers te behouden is het enorm belangrijk om teleurstellingen te voorkomen. Vraag naar de verwachtingen van kandidaten en gebruik deze om de medewerkersbeleving te verbeteren. Onderwerp jullie arbeidscommunicatie aan een test om er zeker van te zijn dat de verwachtingen die worden geschept overeenkomen met de werkelijkheid. Stel de wensen van de kandidaat centraal tijdens het sollicitatiegesprek en wees eerlijk over wat iemand wel en niet kan verwachtingen. Zorg voor een waardevolle pre- en onboarding om gedane beloftes na te komen en nieuwe collega’s optimaal voor te bereiden op hun baan.
Gerry De Valk – Medewerkersreizen in de zorg
Als expert op het gebied van medewerkersreizen in de zorg leert Gerry zorgorganisaties de medewerkersbeleving structureel te optimaliseren – van pre-hire tot retire. Met vernieuwende inzichten en praktische handvatten helpt Gerry organisaties de medewerkers en hun behoeftes centraal te stellen – mét trots.
Met als resultaat? Meer zorgtalent, minder verzuim en verloop.
Plan een vrijblijvend adviesgesprek in.