Samen met onze zoon Jesse ging ik naar het Groninger Museum. Daar was een tentoonstelling van Dale Chihuly, een Amerikaanse glaskunstenaar.
Chihuly denkt groot, zoveel werd duidelijk. We zagen grootse en kleurrijke kunstwerken van glas, papier en neon. Dankzij een Fullbright-scholarship kon Chihuly eeuwenoude technieken bestuderen die de meesterglasblazers gebruiken in de Venini-fabriek in Murano, een plaats in de buurt van Venetië.
In een film over zijn werk vertelt hij over zijn inspiratiebronnen, waaronder de tuin van zijn moeder en de weefpatronen in kleden die door Indianen zijn gemaakt.
Jesse was onder de indruk. Hij is gezegend met een groot creatief talent en heeft volgende week zijn toelatingsexamen voor ArtEZ. Daarom is hij volop bezig met het samenstellen van zijn portfolio en een opdracht die hij moet maken. Hij vertelt dat hij op dit moment een tekenserie terugkijkt die hem in zijn jeugd al inspireerde.
“Ik hoop”, zo zegt hij “dat ik straks ook dingen creëer die net zo veel voor volwassenen of kinderen betekenen als deze serie voor mij heeft betekend. Te bedenken dat één iemand die serie ooit heeft bedacht. Dat betekent dat ik zelf ook zo’n iemand kan zijn”.
Hij stelt mij een wonderschone vraag. “Hoe is dat voor jou?”, vraagt hij, “wat wil jij voor een ander betekenen?”
Het voelt even alsof ik met 10-0 achtersta. Ik ben onder de indruk van zijn verlangen en ambitie en van het grootse talent en het ondernemerschap van Chihuly. Dan vertel ik hem over mijn missie. Dat ik het verschil wil maken door nieuwsgierig te zijn naar de drijfveren en talenten van anderen. Dat ik groei door anderen te helpen groeien en zo van betekenis wil zijn.
“Mooi mam”, reageert hij. “Gaan we nu iets eten? Ik heb honger”.
Och ja. Voor dergelijke zaken van levensbelang zijn moeders ook van betekenis natuurlijk.
Weet jij het? Wat je voor een ander wilt betekenen? Het antwoord is waarschijnlijk niet zo simpel. Daarom geef ik je 5 vragen die je helpen bij het formuleren van het een antwoord.
Pak pen en papier. Zoek een rustige plek, ga zitten en zet je telefoon uit.
Schrijf alles op wat er in je opkomt. Niet gaan doorstrepen, gewoon blijven schrijven. Ook al schrijf je voor jouw gevoel onzin op, niet stoppen met schrijven.
Vraag 1. Wie ben je?
Bedenk dat het heel knap is als je hier een helder antwoord op weet te formuleren. 95% van de mensen zoekt namelijk het antwoord op deze vraag.
Vraag 2. Wat doe je in het dagelijkse leven?
Waarschijnlijk staat hier zo’n beetje wat er ook op je visitekaartje staat vermeld. Maar de vraag is eigenlijk: wat doe je nu echt? Ga daarvoor naar vraag 3.
Vraag 3. Voor wie doe je dat eigenlijk?
Door deze vraag te beantwoorden, heb jij duidelijk wie of welke groep mensen behoefte heeft aan hetgeen jij te bieden hebt.
Vraag 4. Wat hebben zij dan nodig van jou?
Met welke vragen van deze mensen weet jij raad?
Vraag 5. Als zij dat van jou krijgen, wat verandert er dan in hun leven?
Welke belangrijke verandering bereik jij bij deze groep?
Kijk wat voor antwoorden jij op papier hebt gezet.
Vraag jezelf af: wat wil dit je zeggen?
Bedenk daarbij dat alleen de eerste 2 vragen over jou gaan. Vraag 3,4 en 5 gaan over de ander.
Wil je toonaangevend zijn, impact hebben en succesvol zijn in je vak, dan is het belangrijk om je zo te positioneren dat het niet gaat over jou maar over die ander. Dat heet leiderschap.
En daarom vertel je vanaf nu op de vraag Wat doe je eigenlijk voor werk? niet meer wat er op je visitekaartje staat maar het antwoord wat je hebt opgeschreven bij vraag 5. Want dan vertel je die ander voor wie je het doet en welk verschil jij maakt in hun leven als ze dat krijgen.
Reken maar dat dit antwoord binnenkomt bij die ander.
Hartelijke groet,
Gerry de Valk