Herken jij je als leidinggevende in de zorg in James Blunt?
Als de zanger James Blunt te gast is in de Graham Norton Show, vertelt hij een aantal verhalen over zijn crowdsurf avonturen. Omdat zijn muziek nogal zoetsappig is, maakt hij dat goed door te gaan crowdsurfen. Dat gaat vaker niet dan wel goed overigens.
De eerste keer was tijdens een concert in Barcelona. James nam een aanloop, sprong en het publiek ging uiteen als de Rode Zee voor Mozes en hij klapte op de grond.
De tweede keer was in Asheville. Toen brak hij zijn vinger tijdens het crowdsurfen. Eenmaal terug op het podium raakte hij de verkeerde toets op de piano. Wat niet zo gek was omdat die vinger helemaal krom stond.
In Chicago sprong James van 3,5 meter en rende richting het publiek maar de beveiliger herkende hem niet en sloeg hem neer. James riep nog: ‘maar ik ben de zanger’ waarna andere beveiligers hem alsnog wisten te redden.
Ook vertelt hij over zijn allerergste moment tijdens een concert op Glastonbury voor een menigte van 80.000 mensen. Heel even ging het goed, James was aan het crowdsurfen en voelde zich een echte rockster. Maar toen hij terugging richting podium besefte hij dat het podium veel te hoog was om erop te kunnen klimmen.
Hij keek omhoog, zag iemand staan die hij niet kende en hij riep: ‘help’. Toen realiseerde James zich dat het de cameraman van de BBC was en dat hij in zijn cameralens keek. Het hele land zag hoe hij hulpeloos ‘help’ riep waardoor hij de minst coole muzikant ooit werd.
Wat crowdsurfen met leidinggeven in de zorg te maken heeft
Veel teamleiders in de zorg voelen zich soms een beetje als James Blunt die aan het crowdsurfen is. Het is het steeds net niet. Vandaag heb je het team op orde en loopt het als een trein om een dag later te horen dat 2 teamleden ontslag nemen waardoor je weer opnieuw moet gaan bouwen aan een sterk teamgevoel.
Als teamleider wil je niets liever dan persoonlijke aandacht geven maar je hebt geen idee hoe je dat moet doen als direct leidinggevende van meer dan 100 medewerkers. Je voelt je gemangeld tussen cijfers, bureaucratie en menselijkheid. Je weet dat jij als teamleider grote invloed hebt op het werkplezier van je team, maar voordat je het weet sta je onderaan het podium ‘help’ te roepen omdat je geen idee hebt hoe je er weer bovenop kunt klimmen.
Jouw teamleden zijn goud goed om te koesteren. Dat weet jij als geen ander. Graag zou je ze continu aanmoedigen om het geweldige werk dat zij op een dag verrichten. Maar door de hoge werkdruk voel je je vaak meer een politieagent dan een supporter, terwijl je dat laatste veel liever zou willen zijn.
Hoe kun je op een positieve manier leidinggeven? Hoe draag je als leidinggevende bij aan het werkplezier van je medewerkers? Hoe kun je stress verlagen en de beleving positief houden wanneer je te maken hebt met een personeelstekort? Welke invloed heeft de communicatie op het werkplezier en hoe communiceer je op een aanmoedigende manier?
5 tips om positief leiding te geven in de zorg
1. Bepaal eerst wat jij nodig hebt om positief leiding te geven
Je bent dagelijks zo druk met aansturen, brandjes blussen en gaten in het rooster opvullen; dat je eigen werkplezier er wellicht al lange tijd bij inschiet. Toch is het enorm belangrijk dat ook jij plezier in je werk blijft houden. Als jij plezier in je werk hebt, dan heeft dat een positieve invloed op je team.
- Tegen welke zaken loop jij zelf aan op een dag die frustratie veroorzaken?
- Zijn er bepaalde praktische zaken die anders geregeld kunnen worden?
- Is er iemand bij wie jij terecht kan om aan te geven wat je nodig hebt?
- Op welke manier geef jij nu leiding en hoe zou je het liefst leidinggeven?
Zet op papier welke zaken je graag anders ziet en welke oplossingen er zijn. Ga in gesprek met je eigen leidinggevende of HR om je wensen door te spreken. Wellicht zijn er kleine aanpassingen die voor jou – en daarmee ook voor het team – al een groot verschil kunnen maken.
2. Stel de wensen en behoeftes van je team centraal
Net als jij krijgen je teamleden nogal wat werk op hun bordje. Jij voelt de druk van bovenaf en ziet hoe de werkdruk steeds meer zijn tol begint te eisen bij je teamleden. Om uitval te voorkomen is het belangrijk naar de behoeftes van je team te luisteren.
- Zorg dat medewerkers zich gehoord voelen door open met ze in gesprek te gaan.
- Vraag welke wensen en behoeftes er zijn en brainstorm samen over oplossingen.
- Prioriteer de oplossingen en bespreek met het management wat er mogelijk is.
Alleen al door teamleden te laten weten dat ze gehoord en gezien worden, zorg je al voor een positieve boost. Daarnaast zal het je verbazen dat de dingen die veel stress en onvrede veroorzaken vaak eenvoudig op te lossen zijn.
3. Ga van leidinggeven naar fanatiek supporten in de zorg
Er is steeds minder ruimte voor persoonlijke aandacht, terwijl dát nou juist zo belangrijk is voor het werkplezier van jouw team. Minder plezier, betekent minder tevreden medewerkers, wat zorgt voor meer uitval en een hoger verloop. Investeer in het werkplezier van je medewerkers, wat al kan met kleine gebaren.
- Trakteer je team met regelmaat op wat lekkers bij de koffie, als blijk van waardering.
- Zorg dat iedereen een persoonlijke verjaardagskaart en een leuk cadeau ontvangt.
- Probeer ondanks de drukte tóch een teamuitje te organiseren en denk ‘out of the box’.
- Schiet het teamuitje erbij in? Verras je team met een unieke ervaring op de werkvloer.
Wat kan ik doen om een leuke herinnering te creëren? Of over welke ervaring vertelt iemand met plezier thuis aan de keukentafel? Door jezelf met regelmaat deze vragen te stellen kom je wellicht op leuke ideeën die relatief makkelijk uit te voeren zijn.
4. Zoek samen een manier om met het personeelstekort om te gaan
Het personeelstekort levert jullie allemaal veel stress op. Waar een teamlid uitvalt of opstapt, vangt een ander het op. Deze verhoogde werkdruk vergroot de kans op nog meer uitval en verloop. Om dit voor te zijn is het belangrijk om gericht naar oplossingen te zoeken.
- Ga in gesprek met je team over de praktische problemen die het tekort oplevert.
- Brainstorm samen over oplossingen, zoals het aanpassen van werktijden en diensten.
- Kijk hoe studenten gaten in het rooster of bepaalde werkzaamheden kunnen opvangen.
- Vraag wat het vaste team nodig heeft om goed te kunnen samenwerken met flexwerkers.
Voorkom dat je noodgedwongen en zonder overleg steeds meer werkzaamheden bij teamleden neerlegt. Maak de uitdagingen bespreekbaar en betrek iedereen bij de oplossing. Hierdoor voelt teamleden zich begrepen en gewaardeerd, waardoor zij ook eerder bereid zijn een tandje bij te zetten indien nodig.
5. Communiceer op een positieve en persoonlijke manier
Communicatie is enorm belangrijk voor en positieve medewerkersbeleving en een soepele samenwerking. Ga eens bij jezelf na welke zaken anders of meer gecommuniceerd kunnen worden – en wat het resultaat zal zijn.
- Zijn er misverstanden die voorkomen kunnen worden door beter te communiceren?
- Krijgen jouw teamleden de ruimte om op tijd aan te geven als het ze te veel wordt?
- Vraag je regelmatig hoe het gaat en ben je op de hoogte van persoonlijke situaties?
- Geef je naast aanwijzingen ook genoeg complimenten en constructieve feedback?
- Sta je zelf als leidinggevende open voor feedback of wensen vanuit het team?
De manier waarop er gecommuniceerd wordt is erg bepalend voor de manier waarop we ons voelen. Jouw team bestaat uit volwassen professionals die zich elke dag hard maken voor de zorg. Het is tijd om óók met zorg te communiceren en vaker een dialoog aan te gaan.
Om positief leiding te geven in de zorg, dient jouw eigen werkbeleving eerst positief te zijn. Wanneer jij met plezier je werkzaamheden verricht, kunt je er beter voor zorgen dat jouw teamleden dat ook doen. Vaak kan dit al met kleine aanpassingen of attenties. Ga met je team in gesprek en stel hun behoeftes centraal. Betrek teamleden bij het bedenken van oplossingen voor het personeelstekort binnen jullie team. Kijk of er mogelijkheden zijn positiever en persoonlijker te communiceren en ga vaker een dialoog aan.
Gerry De Valk – Medewerkersreizen in de zorg
Als expert op het gebied van medewerkersreizen in de zorg leert Gerry zorgorganisaties de medewerkersbeleving structureel te optimaliseren – van pre-hire tot retire. Met vernieuwende inzichten en praktische handvatten helpt Gerry organisaties de medewerkers en hun behoeftes centraal te stellen – mét trots.
Met als resultaat? Meer zorgtalent, minder verzuim en verloop.
Plan een vrijblijvend adviesgesprek in.
Training voor managers
Van leidinggevende naar supporter
Leer persoonlijk & positief leidinggeven in de zorg
Bekijk de 1-daagse training voor managers in de zorg on a mission, die vanuit hun rol de medewerkersbeleving willen verbeteren door persoonlijk en positief leiding te geven.
- Ontdek de kracht persoonlijk en positief leidinggeven
- Leer je medewerkers en hun behoeftes écht kennen
- Leer hoe meer werkgeluk, verzuim en verloop tegengaat
- 1-daagse training voor leidinggevenden, max 12 deelnemers
- Inclusief werkboek, diverse tools en materialen
- Locatie in overleg, prijs op aanvraag