Betekenisvol ondernemen

Geschreven door: Gerry de Valk
Gepubliceerd op: 10 apr 2014

Dat ondernemen in de zorg een hachelijke bezigheid kan zijn, heb ik aan den lijve ondervonden. Van 2008 tot 2012 was ik eigenaar van een diëtisten organisatie die 135 diëtisten in loondienst had. Het bedrijf was razendsnel gegroeid en het begon er bijna op te lijken dat ik mezelf een succesvol zorgondernemer kon gaan noemen.

Totdat de minister in de zomer van 2011 het besluit nam om de dieetadvisering uit het basispakket te halen. Per 2012, zonder een overbruggingsperiode of financiering te bieden.

Deze overheidsmaatregel betekende het einde van mijn bedrijf. Zo snel als het was gegroeid, zo snel was het ook weer einde oefening. 

Deze ervaring heeft me gepokt en gemazeld in het ondernemerschap. En ik weet hoe scherp je aan de wind moet zeilen om het vol te houden in de wereld van de zorg. Want daar heb je ook nog eens te maken met de politiek en de invloed van de overheid.

Tegelijkertijd ben ik er nog steeds van overtuigd dat er voor zorgprofessionals en zorgbedrijven veel kansen zijn om betekenisvol te ondernemen. Alleen: het vraagt wel om een slimme strategie.

De allerbelangrijkste les die ik heb geleerd van ondernemersavontuur is dat je altijd moet zorgen voor meerdere inkomensstromen binnen je bedrijf. Wij waren voor een dikke 85% afhankelijk van de geldstroom via de zorgverzekeraar. Dit maakt enorm afhankelijk en kwetsbaar op het moment dat deze wegvalt.

Alle diëtisten werkten hoofdzakelijk 1-op-1 met hun klanten op hun spreekuurlocaties. We hadden onvoorstelbaar veel kennis in huis, alleen: het was vooral zichtbaar tijdens de consulten met de klant. Dat maakte de loyaliteit van de klant dan ook gering.

We hebben dat ook aan den lijve ondervonden toen de maatregel van de minister bekend werd. In een snel tempo hebben we geprobeerd om het verdienmodel aan te vullen met andere inkomensstromen.

Alleen: onze klanten waren gewend dat de verzekeraar alle consulten zou vergoeden. Dus hoezo moet ik nu opeens betalen voor een gesprek met een diëtist? Dan ga ik wel kijken of ik wat informatie op internet kan vinden, was de reactie van de klant.

Heb jij meerdere inkomensstromen binnen jouw praktijk? Of herken je veel van de ervaringen die ik door schade en schande heb opgedaan en maak je heel veel uren voor relatief weinig inkomen? Dan wordt het tijd dat je gaat nadenken hoe jij het aanbod binnen jouw bedrijf gaat uitbreiden zodat niet alleen van de 1-op-1 consulten met je klant. En de komende tijd ga ik je daarbij helpen, dus blijf mij volgen op ZorgenZ.nl