Mensen die net beginnen met leidinggeven, hoe geef je daar leiding aan?

Hoe geef je leiding aan beginnende leidinggevenden?

Geschreven door: Gerry de Valk
Gepubliceerd op: 24 aug 2018

Stel, je hebt je managementteam opnieuw samengesteld. Het werd tijd voor verandering vond je. In je team heb je nu ook een aantal nieuwe frisse managers die net beginnen met leidinggeven. Hoe kun je er voor zorgen dat deze managers optimaal en effectief groeien in hun nieuwe rol? Iedereen heeft immers verschillende sterke en zwakke punten dus de ondersteuning die ze nodig hebben zal voor een ieder verschillend zijn. Toch zijn er een aantal gemeenschappelijke uitdagingen te herkennen voor managers die beginnen met leidinggeven.

Door te begrijpen wat die uitdagingen zijn en door tijd te investeren in de begeleiding, kun je ervoor zorgen dat jouw nieuwe managementteam sneller succesvol samenwerkt. Dit zijn de 3 veelvoorkomende uitdagingen die ik zie bij beginnende leidinggevenden en waar jij jouw begeleiding en coaching onder meer op kunt richten.

  1. Veel beginnend leidinggevenden willen teveel zelf blijven doen. De verleiding om alles wat ze al deden te blijven doen met daar bovenop de nieuwe managementtaken, is groot. Ze zijn terughoudend om te delegeren en ze willen dat alles goed gaat. Prioriteiten stellen gebeurt onvoldoende waardoor veel tijd en aandacht uitgaat naar iets wat niet zo belangrijk is. Dat is een snelle manier om gefrustreerd, overwerkt en uitgeput te raken.
  2. Grenzen stellen vinden veel beginnende leidinggevenden moeilijk. Dus laten ze zich verleiden om vraagbaak te zijn voor alle problemen binnen het team. Om altijd beschikbaar te willen zijn. Het maakt dat ze zich onvoldoende kunnen concentreren op hun nieuwe rol en opdracht. Als ze bovendien ook nog beginnen met leidinggeven in een team waar ze voorheen directe collega waren, hebben ze een extra uitdaging.
  3. Veel beginnende leidinggevenden zijn heel goed in het behalen van individuele resultaten. Ze waren vaak de beste in het team. Resultaten halen met en door andere mensen vraagt andere vaardigheden. Het belang van coachen en het ontwikkelen van ieder talent in hun team wordt nog niet altijd direct onderkend. Ze kennen de medewerkers in hun team, maar weten ze ook wat iemand echt motiveert? Hoe ze feedback kunnen geven die recht doet aan een medewerker? Het is best een kunst om teams goed te motiveren, dus begeleiding en de ruimte om te kunnen oefenen is belangrijk.

Het vraagt tijd en finesse om een eigen leiderschapsstijl te ontwikkelen. Met de juiste begeleiding kunnen nieuwe leidinggevenden leren authentiek en effectief te zijn. Ondersteuning is gewenst en in feite noodzakelijk omdat een ander perspectief helpt om te groeien als leidinggevende. Wat je kunt doen, is het volgende:

  • Wees respectvol en geduldig. Geef coaching in plaats van kritiek. Richt je op ontwikkeling in plaats van direct corrigeren.
  • Observeer hun leiderschapskwaliteiten in de praktijk van alledag. Hoe gaan ze om met hun team, klanten of collega-managers? Vorm je een beeld van hun unieke leiderschapsstijl die ze aan het ontwikkelen zijn. Waarin excelleren ze? Waarmee worstelen ze? Het geeft je inzichten waarop je kunt coachen.
  • Plan periodiek individueel overleg waarin hun nieuwe rol als leidinggevende het enige gespreksthema is. Leer ze reflecteren op hun eigen functioneren en geef feedback. Nodig ze uit om uitdagingen binnen hun team aan te gaan en bereid samen mogelijke strategieën voor. Oefen eventueel. Leer ze hoe ze feedback kunnen geven of kunnen beoordelen.
  • Geef ze tools om te kunnen groeien. Je hoeft niet alles zelf te doen. Stel een training, opleiding of coach beschikbaar of laat ze meedoen aan een groep gelijkgestemden waarin dagelijkse uitdagingen en best practices kunnen worden gedeeld.

Wat je ook doet, zorg ook altijd voor persoonlijke begeleiding door jou en je nieuwe managementteam raakt steeds beter toegerust voor wat er is te doen. Jij vervult een voorbeeldrol. Als je die goed weet in te vullen, zorgt dat ervoor dat jij succesvol kunt zijn.

Hartelijke groet,

Gerry de Valk