Onze jongste is het type dat vooral zelf moet ervaren en dan leert. Als ouders geven we hem zo nu en dan, in onze ogen verstandige, adviezen. Wat niet wil zeggen dat hij ernaar luistert. Of misschien luistert hij er wel naar maar ogenschijnlijk doet hij er niks mee.
Zo heeft hij een bijbaan. Bij het grote toekanimperium. Hij is begonnen als luikloper, wat betekent dat je borden wegbrengt en weer afhaalt. Na er bijna een jaar te hebben gewerkt was hij bijna zover dat hij zou promoveren naar wijkloper. Dan mag je ook afrekenen. En dat betekent weer dat je naast je salaris ook de fooien krijgt. Kijk, dan wordt het interessant natuurlijk.
Alleen, onze jongste had bedacht dat hij het werken bij de toekan een beetje zat was. Werken bij een supermarkt leek hem aantrekkelijker, het uurloon was ook hoger. Hij zou wel gek zijn om niet bij de supermarkt met de hoogste kwaliteit en de laagste prijzen aan de slag te gaan.
“Maar je promotie naar de wijk dan?”, vroegen we hem. Nicht im frage. Hij wilde naar de supermarkt. Hij schreef een ontslagbrief maar zijn baas zei dat hij er nog maar eens over moest nadenken. Toen werd het voor hem opeens weer ingewikkeld.
We kwamen tot een compromis. Naast de supermarkt hield hij voorlopig zijn baan bij de toekan aan. Naar beide werkgevers was hij transparant over zijn acties.
Volgens mij was het ongeveer na de derde keer werken bij de supermarkt. Of we wel wisten hoe saai vakken vullen is?
Binnen een maand was de baan bij de supermarkt weer verleden tijd. De belangrijkste reden voor onze jongste om terug te willen naar de toekan was het team. Samen hard werken, maar ook de grootste lol met elkaar. Door zijn supermarktervaring besefte hij opeens wat hij zou gaan missen als hij ontslag nam bij de toekan.
Voor veel zorgorganisaties is het op dit moment een uitdaging om personeel te vinden en te houden. Nieuwe medewerkers zijn moeilijk te vinden en je vaste personeel heeft de banen voor het uitzoeken.
Weet jij waarom jullie een organisatie zijn waar mensen graag bij willen horen?
Of heb je eigenlijk geen idee?
Vraag het je medewerkers. Maximale aandacht voor de werkbeleving van iedere medewerker gaat je helpen bij het vinden en vasthouden van de medewerkers.
Je medewerkers willen niet allemaal hetzelfde, niet iedereen wil dezelfde ontwikkelkansen en opleidingen. Vraag het, en luister aandachtig.
Wat zijn hun wensen? Wat zijn hun behoeften?
Denk niet alleen in logische indelingen als functie, afdeling of standplaats. Kijk wat medewerkers drijft en wat hun dromen en talenten zijn. Zet je marketingbril op en kijk naar de reis die medewerkers door jouw bedrijf maken.
Medewerkers vormen het kloppend hart van jouw organisatie. Hoe zij de organisatie ervaren, is bepalend voor jouw succes. Dat maakt de medewerkersreis binnen jouw organisatie ongelooflijk relevant.
Voor onze jongste was het team doorslaggevend om bij de toekan te blijven. En inmiddels kent hij de geneugten van een leuke fooi maar al te goed.
Vertel eens, wat maakt in jouw organisatie het verschil waardoor medewerkers blijven?
Hartelijke groet,
Gerry
Je wéét: medewerkers zijn de sleutel tot succesvolle zorgorganisaties. Maar hoe word je een aantrekkelijk werkgever. Hoe laat je ze blijven, groeien en bloeien?
In mijn ogen is het verleggen van de aandacht van resultaat en klant naar de medewerker een belangrijke stap. Dat kan door je te verdiepen in de reis die de medewerkers door jouw organisatie maken. En daar kan ik je bij helpen.
We leggen alle stappen van de medewerkersreis onder de microscoop. Met welke processen en ervaringen krijgen je werknemers dagelijks te maken? Wat kun je doen om hun beleving te verbeteren? Welke boodschappen moet je brengen op welk moment?
Zo zorg je ervoor dat medewerkers zich vanaf de eerste tot de laatste werkdag gewaardeerd voelen. En zich de cultuur van je organisatie eigen maken. Ze blijven langer en gemotiveerder aan de slag. Trekken als ambassadeurs nieuwe talenten aan. Het resultaat? Aantrekkelijk werkgeverschap waarmee je het verschil maakt.