Zelf inchecken graag. Ook in de zorg?

Geschreven door: Gerry de Valk
Gepubliceerd op: 16 aug 2021

Wij gingen op vakantie naar Beieren. Untergriesbach was de bestemming voor de eerste dagen, daarna zouden we verder rondreizen.

Untergriesbach ligt zo’n 900 kilometer van ons huis in Friesland en we hadden niet zo’n zin om die afstand in één keer te rijden.

Dus hadden we halverwege in een klein dorpje een hotel geboekt.

De plaatjes beloofden veel. De werkelijkheid was anders.

Toen we aankwamen hebben het adres meerdere keren gecontroleerd maar dit hotel hadden we toch echt geboekt.

Nou ja, het was toch maar voor één nachtje dus wat maakte het uit?

Achter de receptie was eerst niemand, maar na een tijdje kwam een man op leeftijd tevoorschijn. Als ik het moet inschatten, tikte hij bijna de 80 jaar aan.

Diezelfde man heeft de volgende ochtend ons ontbijt verzorgd. Verder hebben we geen personeel gezien. Wel een paar gasten.

Het deed me denken aan een eerdere ervaring in een hotel in Duitsland. Het was rond de kerstperiode en we hadden in een mooi sfeervol plaatsje een hotel geboekt.

Eenmaal in het hotel bleek dat er niemand aanwezig was.

Er was wel een receptie maar daar stond niemand achter.

We hebben een tijdje staan wachten, op een belletje gedrukt, even rondgelopen maar er gebeurde helemaal niks.

Dan maar het telefoonnummer van het hotel opgezocht en gebeld.

Warempel, een vrouw nam de telefoon op. In rap Duits vertelde ze waar we de sleutel van onze kamer konden vinden.

Die konden we pakken en de rest wees zich vanzelf.

Het leek wel een spookhotel, zo verlaten was het gebouw. Ergens in de verte hoorden we nog een deur en later zagen we nog een andere gast door de gang dwalen.

Maar niet eerder dan de volgende dag bij het ontbijt zagen we voor het eerst een medewerker van het hotel in levenden lijve.

Da’s best raar.

En nee, dit was geen hip hotel met een zelfservice check-in. Het was een ouderwets degelijk Duits hotel. Maar dan vrijwel zonder medewerkers.

Ook bij het uitchecken hebben we niemand gezien. De rekening met onze naam en adres lag op de balie. Ik denk dat AVG daar nog geïntroduceerd moet worden.

Wat de reden was voor deze karige personeelsbezetting is me niet duidelijk geworden.

Maar toen we wegreden dacht ik: ‘Zou dit de toekomst zijn? Ook in zorgorganisaties?’

Zelfservice omdat er simpelweg niet voldoende medewerkers zijn.

Ik hoop van niet. Maar eerlijk, ik ben er in deze arbeidsmarkt best een beetje bang voor. Jij?

Vriendelijke groet,
Gerry