Zoek jij nieuwe medewerkers? Doe dan dit:

Geschreven door: Gerry de Valk
Gepubliceerd op: 17 feb 2021

Stel: er solliciteren bij jouw organisatie 10 geschikte, en ook nog eens beschikbare verpleegkundigen, op een openstaande vacature.

Van die 10 geïnteresseerde verpleegkundigen blijven er uiteindelijk maar 2 over.

De rest haakt af want inmiddels een andere baan gevonden of geen interesse meer.

Van die 2 overgebleven verpleegkundigen is eentje binnen 4 maanden weer vertrokken. Hij vond de sfeer in het team niet te harden.

Je houdt dus maar 1 verpleegkundige over van die 10 initieel geïnteresseerde kandidaten.

Zou je dan balen of niet?

Dacht ik al.

Toch ben ik benieuwd. Hoeveel procent van de bezoekers aan de werken-bij site van je organisatie wordt daadwerkelijk medewerker bij jou?

Weet jij dat?

Of heb je gewoon geaccepteerd dat van de 10 overduidelijk geïnteresseerde bezoekers er uiteindelijk maar eentje bij jou blijft hangen?

Bij veel van de HR-managers en directieleden die ik spreek, is het antwoord ja.

Gelukkig kun je dat veranderen.

Als je in de sales zit, dan weet je dat het kennen van je klant regel nummer 1 is om een deal te krijgen.

Als je nieuwe medewerkers zoekt, dan zit je in de sales. Je verkoopt een baan.
En dan is de vraag: hoe goed ken jij je potentiële medewerker eigenlijk?

Wat weet jij over hem of haar?

Hoe nieuwsgierig ben jij naar hun verhalen, behoeften en verlangens?

Weet jij wat ze willen, wat ze nodig hebben? Weet je dat echt?

En lezen ze dat op de werken-bij site?

Of is het vooral het eigen, intern gedoe wat die potentiële medewerker te zien krijgt?

Alsof je een foute energieverkoper aan de telefoon hebt. Die alleen maar loopt te drammen over de geweldige kans die je nu toch echt moet grijpen. Waardoor je halverwege het gesprek de telefoon op de haak gooit.

Sommige organisaties zijn zo met zichzelf bezig dat ze nooit eens stilstaan. Stilstaan en de blik naar buiten richten.

Wil je nieuwe medewerkers?

Luister naar ze. Observeer. Wees gefascineerd. Heb aandacht. Word nieuwsgierig naar ze.
Jouw doel is om duidelijk te krijgen wie ze zijn, wat ze willen en wat ze nodig hebben om volmondig ja op een baan bij jouw organisatie te kunnen zeggen.

Maak menselijke verbinding.

Laat dát zien. Jouw organisatie wordt er zoveel aantrekkelijker van.

Maak er een mooie week van!
Gerry

Alle stappen van de medewerkersreis onder de microscoop?
Met de Masterclass Employee Experience & Design ga je 3 dagdelen volop in de actiestand en werk je concreet aan de Employee Journey van jouw organisatie.
Meer informatie>>

Wil je niet alleen een medewerkersreis maar een complete strategie?
Dat kan. Met de verdiepende training Nieuwe Routes naar het Hart van je Medewerker ontwikkel je een complete Employee Experience strategie.
Meer informatie>>