Waarom reserveer je niet het grootste deel van je marketing- en communicatiebudget voor medewerkers in plaats van voor het binnenhalen van klanten?
Lekker dan, hoor ik je zeggen. Wij van WC-eend adviseren WC-eend. Tuurlijk.
Maar denk even met me mee.
Wat is de grootste uitdaging in de zorg maar ook in veel andere sectoren, op dit moment en de komende jaren?
De personeelstekorten.
Wat is het grootste risico om de komende jaren te kunnen groeien dan wel de grootste bedreiging voor de continuïteit van je organisatie?
Het boeien en binden van medewerkers.
Alleen al deze week lees ik in de krant:
- Veel horecazaken kampen met een enorm personeelsgebrek. Een aantal zaken zijn zelfs noodgedwongen dicht omdat ze geen personeel kunnen krijgen. Heel veel studenten die een bijbaantje in de horeca hadden, zijn allemaal aan de slag gegaan bij de GGD tegen een uurloon van minimaal € 11,-
- Friese patiënten die wachten op een niet-spoedeisende operatie moeten nog maar iets langer wachten. Inhalen van uitgestelde operaties lukt niet in verband met het tekort aan personeelsleden. De rest loopt al op het tandvlees en krijgt eerst de ruimte om fatsoenlijk vakantie op te nemen.
Moet ik nog uitleggen waarom zou je tijd, geld en aandacht moet willen besteden aan de medewerkersbeleving in je organisatie? Ik geef je 7 best wel goeie redenen.
1. Groei begint met houden wat je hebt
Tevreden medewerkers hebben niet zo de behoefte om te kijken of het gras ergens anders groener is.
2. Laat je medewerkers de marketing doen
Zijn je medewerkers enthousiaste ambassadeurs voor je organisatie, dan werkt dat aanstekelijk voor potentiële nieuwe medewerkers (‘dáár wil ik ook werken’),
3. Kost minder duur
De juiste kandidaat is onbetaalbaar. En de verkeerde kost je een berg geld. Met een sterk werkgeversmerk heb je 40% besparing op je werving en selectie, 28% minder verloop en 10% besparing op je loonkosten.
Doe je het goed als werkgever, dan hoef je minder geld uit te geven aan dure bureaus of wervingscampagnes.
4. Oei, ik groei
In een organisatie waar het goed gaat, kunnen medewerkers ontwikkelen en groeien. Het gebrek aan opleiding en ontwikkeling is een belangrijke reden voor medewerkers om een deurtje verder te gaan.
5. Je mag je zondagse pak aantrekken
Laat je als werkgever van je beste kant zien. Met verrassende video’s, vacatureteksten, een werken-bij site en offline en online campagnes die laten zien wat jouw organisatie uniek maakt. De reputatie van jouw organisatie als werkgever krijgt een enorme boost.
6. Het wordt zoveel leuker
Als medewerkers fluitend naar hun werk gaan, wordt het steeds leuker op de zaak. Ze lachen. En je gaat merken: ook je klanten worden er leuker door. Met een beetje geluk vertellen ze dat nog door ook. Die medewerkers én die klanten.
7. Feel the vibe
Ik hoor zoveel organisaties die graag aandacht willen geven aan hun medewerkers. Als je aan de slag gaat met een positieve medewerkersbeleving, dan beloof ik je meer waardering en energie.
Deze redenen zijn allemaal geen rocket science en de uitvoering hoeft ook niet de wereld te kosten. Maar ik denk echt dat je er slim aan doet om een deel van je marketingbudget over te hevelen richting arbeidsmarktcommunicatie. Omdat je hier de komende jaren het verschil kunt maken.
Ik ben benieuwd of ik je inzichten heb gegeven. Wil je ze met me delen? Of heb je een vraag? Stuur me gerust een mail: gerry@gerrydevalk.nl.
Hartelijke groet,
Gerry
Wil je jouw team naar een hoger plan tillen?
Ga je voor een topteam als het gaat om Employee Experience? Kies dan voor de In Company Masterclass en til samen met collega’s van HR, Communicatie, Marketing en Recruitment de Employee Experience binnen jullie organisatie naar een hoger plan. Deze masterclass helpt jullie om je kennis van EX te verbreden en te verdiepen. Ik daag jullie uit om een steviger Employee Experience Team te worden. Bel of mail me gerust om de mogelijkheden te bespreken.