Als harder werken niet meer kan

Geschreven door: Gerry de Valk
Gepubliceerd op: 27 mei 2015

Veel zorgprofessionals werken hard, maar verdienen relatief weinig. Als je dat prima vind, dan hoef je niet verder te lezen. Wil je daar graag verandering in aanbrengen, lees dan even door.

Als je 1-op-1 werkt en op uurtje-factuurtje basis, dan is de tijd die je ergens in kunt stoppen ook gelijk je begrenzing. Een dag heeft immers altijd maximaal 24 uur. En die kun je niet allemaal besteden aan werken. Is de tijd die je aan werk kunt besteden op, dan is dat dus ook direct de maximale financiële groei die je kunt bereiken.

Zou dat ook anders kunnen? Is het mogelijk om een dusdanig bedrijfsmodel op te bouwen wat er voor zorgt dat je meerdere inkomensstromen creëert? 

Mariette heeft een eigen logopediepraktijk. Die praktijk heeft ze inmiddels 3 jaar. Ze heeft ongelooflijk veel plezier in haar werk, het contact met haar cliënten maakt het harde werken de moeite waard. Want tot op heden lukt het Mariette nog niet om een echt goed inkomen uit haar praktijk te halen.

Met Mariette heb ik gekeken naar de manier waarop ze haar praktijk voert. En vervolgens is Mariette met de volgende 3 thema’s aan de slag gegaan.

  • De praktijk van Mariette had geen duidelijk profiel. Dat vond ze ook lastig, want nee zeggen tegen een mogelijke cliënt betekende misschien wel verlies van omzet. Alleen: als je alles wilt zijn voor iedereen, ben je uiteindelijk niets voor niemand. Daarom is Mariette gaan nadenken over haar niche: waar is ze nu daadwerkelijk expert in?
  • We zijn gaan nadenken over de inkomensdoelen voor de praktijk van Mariette. Hoeveel wil ze over 6 maanden verdienen, hoeveel in een jaar? Daar was ze nogal bescheiden in, dus die doelen hebben we in goed overleg naar boven bijgesteld.
  • Ook hebben we samen geanalyseerd wat Mariette haar cliënten nu precies verkocht. Wat deed ze tijdens haar consulten, hoe bouwde ze deze gesprekken op en waarmee was een cliënt nu echt geholpen? Dit aanbod zijn we gaan verpakken in producten. Een product met een kop en een kont en een strikje erom. Want alleen dan bied je als zorgprofessional een afgerond geheel tegen een duidelijke prijs. Mariette hoeft niet iedere keer opnieuw uit te leggen waarom er toch nog een consult nodig is. De cliënt weet vooraf precies waar hij of zij aan toe is en dat brengt veel meer rust en structuur in haar praktijkvoering.

Inmiddels beginnen de keuzes die Mariette heeft gemaakt hun (financiële) vruchten af te werpen. Als jij deze drie thema’s analyseert voor jouw praktijk, hoe sta jij er dan voor? Wat zou beter kunnen?