In de periode september 2008 tot 2012 had ik mijn eigen bedrijf. Gestart met 10 medewerkers groeiden we in korte tijd waanzinnig snel naar een bedrijf met meer dan 100 medewerkers.
Zo’n snelle groei is bijna niet bij te houden. Extra kapitaal was nodig, dus kwamen er investeerders die samen met het kapitaal ook een pakket aan eisen op tafel legden. Het bedrijf moest efficiënter, meer omzet per medewerkers, meer van alles.
Ik voelde een enorme verantwoordelijkheid om te zorgen dat we verder konden met het bedrijf. Ik wist hoezeer we dat kapitaal nodig hadden. Alle belangrijke beslissingen die genomen moesten worden, nam ik. De medewerkers nam ik maar zeer zuinigjes mee in alle ontwikkelingen.
In feite hield ik de medewerkers klein.
“Tja”, dacht ik destijds, “als ik ze in alles wat er nu speelt meeneem, maken zij zich ook zorgen. Daar heeft toch niemand iets aan? Laat ik eerst zelf maar zorgen dat we door deze groeifase komen.”
Ik was het bedrijf gestart dus ik moest sterk zijn. Ik moest degene zijn die de antwoorden had. Daar had iedereen recht op. Vond ik.
Het vervelende van zo’n houding is dat je alleen maar meer vragen en problemen naar je toe trekt. Er is iets met dit, er is iets met dat, wat moeten we doen? Iedereen kwam voortdurend met vragen en problemen naar mij toe.
Ik moest degene die de antwoorden had. Daar had iedereen recht op. Vond ik. Dus kwam iedereen continu met vragen naar mij toe.
Nu pak ik het anders aan.
Ik verzin niet meer zelf de oplossingen. Veel vaker geef ik als antwoord: “Ik weet het niet. Wat denk jij dat we moeten doen?”
Snelle oplossingen zijn in niemands belang. Het voelt misschien gemakkelijk want dan kan iedereen weer door. Alleen, niemand leert om zelf problemen op te lossen.
Wat voor mij geldt, geldt denk ik ook voor jou en voor veel medewerkers. In ons werk willen we graag:
- Ervaren dat we competent zijn in het werk dat we doen. Ik wil graag doen waar ik goed in ben. Zo blijf ik lol houden in mijn werk.
- Ik heb er een broertje dood aan als iemand mij vertelt wat en hoe ik iets moet doen. Autonoom kunnen werken, verantwoordelijkheid kunnen nemen en zelf de regie hebben over mijn werk, mijn ontwikkeling en mijn loopbaan vind ik belangrijk. Voor jou is dat vast niet anders.
- In de dingen die ik doe wil ik graag toegevoegde waarde kunnen leveren. Iets kunnen toevoegen aan het grotere geheel en zinvol bezig zijn.
Als leidinggevende heb jij hier een belangrijke rol in. Jij bent niet meer degene die alle antwoorden weet. Die vooral stuurt op inhoud, regels en processen.
Bouwen aan een team waarin je oog hebt voor ieders talenten en waarin zo optimaal mogelijk wordt samengewerkt, dáár gaat jouw leiderschap om. Zo behaal je als team de allerbeste resultaten, met elkaar en met plezier.
Bouwen aan een team waarin je oog hebt voor ieders talenten en waar optimaal wordt samengewerkt, dáár gaat jouw leiderschap om.
Leidinggeven in deze tijd betekent dat je dicht bij je medewerkers staat. Weet jij wat de talenten zijn van jouw medewerkers, wat hun ambities zijn? Lukt het jou om medewerkers zo uit te dagen dat ze boven zichzelf uitstijgen? Ken je het magische gevoel dat hier bij hoort?
Behandel je medewerkers zoals je zelf behandeld zou willen worden. Dat betekent dat je jezelf goed moet kennen.
Voor steeds meer leiders van nu is het jezelf goed kennen trouwens de reden om op zoek te gaan naar een mentor of coach. Iemand die jou helpt om te reflecteren en een spiegel voorhoudt. Die je vaardigheden leert en die jouw persoonlijke supporter is. Waardoor je succesvoller wordt in je werk. Ik ben bezig om specifieke leiderschapsprogramma’s te ontwikkelen. Wil je daar meer info ontvangen, meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief (rechts van dit blog) Je krijgt dan ook mijn wekelijkse blogs op dinsdag in je mailbox!
Hartelijke groet,
Gerry de Valk
Leidinggeven in deze tijd betekent dat je dicht bij je medewerkers staat. Weet jij wat de talenten zijn van jouw medewerkers, wat hun ambities zijn?