Over zeemeeuwen die lawaai maken, kakken en weer wegvliegen.

Geschreven door: Gerry de Valk
Gepubliceerd op: 13 sep 2018

Misschien heb je de term wel eens eerder gehoord. Zeemeeuw management.

Zeemeeuwmanagers vliegen even door het kantoor of over de afdeling, maken veel lawaai, kakken op iedereen en vliegen dan weg.

Zeemeeuwmanagers zie je eigenlijk alleen als er een probleem is. Problemen zijn namelijk de schuld van alles en iedereen. Het komt niet door de manager zelf natuurlijk, dat begrijp je. Ze geven vooral kritiek. Ze zijn uit op eigen gewin, onvoorspelbaar in hun gedrag en gaan vaak vol in de aanval. Populair zijn zeemeeuwmanagers over het algemeen niet. Omdat je niks aan ze hebt als er een probleem is.

Als de zaken goed gaan, dan weten zeemeeuwmanagers het zo te verkopen dat zij het belangrijkste aandeel claimen in het succes. Daar komt weinig subtiliteit of bescheidenheid aan te pas.

Heb je ooit voor een zeemeeuwmanager gewerkt?

Pas sprak ik met een vriendin die er serieus over denkt om haar baan op te zeggen.

Waarom?

Omdat ze voor een zeemeeuwmanager werkt.

Tot voor kort had ze het uitstekend naar haar zin bij de organisatie waar ze werkt. Leuke functie, veel kansen en uitdagingen.

Maar ze wordt gillend gek van haar nieuwe leidinggevende. “Donald Trump zou jaloers zijn”, zei ze. Ze wil geen zeemeeuw als leidinggevende. Ze heeft niet zoveel jaren ervaring opgebouwd en een aantal goeie opleidingen gevolgd om zich vervolgens te laten koeieneren door een ander. Dus wil ze weg. De arbeidsmarkt biedt mogelijkheden genoeg.

Toen ze me dat vertelde dacht ik als eerste: “Wat raar toch, managers die zoveel onrust zaaien en het maar niet voor elkaar krijgen om hun medewerkers te faciliteren maar die de kunst verstaan om ze vooral te frustreren.”

Herken jij zeemeeuwmomenten bij jezelf?

Maar ja. Het leven is niet zwart-wit. Niemand is alleen maar geweldig en doet alleen maar de juiste dingen. Want als ik eerlijk naar mezelf kijk, heb ik ook wel een aantal zeemeeuwmomenten gekend. Door bijvoorbeeld bij gedoe in een team de neiging te hebben op zoek te gaan naar de schuldvraag. Wie ligt er nu weer te slapen of dwars te doen!? Of de neiging om te denken dat ik het zelf toch het beste weet.

Terwijl ik – als ik de situatie analyseer – vaak beter kritisch naar mezelf kan kijken. Omdat mijn communicatie niet duidelijk genoeg was, bijvoorbeeld.

Wat je kunt doen om zeemeeuwmomenten te voorkomen.

In plaats van veel lawaai maken, kakken en wegvliegen kun je beter deze 3 gewoontes aan je leiderschapsrepertoire toevoegen.

1. Wees duidelijk in je verwachtingen

Wees duidelijk wat de doelen zijn, waar je met het team of de organisatie naar toe wilt. Als je dit niet goed uitlegt, hoe kunnen medewerkers dan ooit aan je verwachting voldoen?

2. Wees consistent in je communicatie

Er is een groot verschil tussen iemand opdragen om iets te doen en iemand echt laten begrijpen wat van hem of haar wordt verwacht. Je moet het verankeren. Er in geloven. Het voortdurend blijven delen. Dat maakt dat medewerkers in jou en in het waarom geloven. Gebruik de taal die iedereen begrijpt en verlies je niet in vage managementkreten.

3. Geef krachtige feedback

Je kunt alleen krachtige feedback geven als je aandacht besteedt aan de prestaties van elke medewerker. Je geeft constructieve feedback maar ook gemeende complimenten. Krachtige feedback en complimenten stuwt je team naar nieuwe hoogtes.

Mijn vriendin heeft inmiddels haar besluit genomen. Ze gaat weg. Haar pogingen om het hierover te hebben met haar manager zijn gestrand. Ik geef haar gelijk. Want ik zie de invloed die dergelijk leiderschap op haar heeft. Managers zouden zoveel beter moeten zijn.

Het leven is gewoon te kort om het te verspillen aan het werken voor een zeemeeuwmanager.

Hartelijke groet,

Gerry de Valk