Het wordt nog veel erger

Ontdek de winnende medewerkersstrategie voor jouw zorgorganisatie

Geschreven door: Gerry de Valk
Gepubliceerd op: 5 sep 2022

Lastig om personeel in de zorg te vinden? Het wordt nog veel erger…

Nog niet eerder waren zo weinig mensen actief op zoek naar een baan. Onder werkenden is dat 1 op de 14 en de trend is dalend. Het gemiddelde aantal sollicitanten per vacature op LinkedIn lag in augustus 48% lager dan 2 jaar eerder.

De sourcingsdruk was nog nooit zo hoog: de recruiter jaagt op iedereen. Ruim 1 op de 3 personen uit de Nederlandse beroepsbevolking werd minimaal één keer per kwartaal benaderd door een werkgever of een bureau voor een nieuwe baan.

  • Zorg en welzijn is met 1 op de 6 werkenden één van de grootste werkgevers in Nederland.
  • In het tweede kwartaal ’21 kreeg 41,8% van de flexwerkers een vast contract aangeboden.
  • Per werkzoekende gingen er 17% minder sollicitaties uit.
  • Vanaf eind 2022 wordt de arbeidsmarkt nog krapper, omdat er veel werkenden met pensioen gaan.

Dit is een bloemlezing uit allerlei berichten van de afgelopen tijd. En ik zou gerust nog een tijdje door kunnen gaan. Mocht je denken dat het nu al beroerd is om nieuwe medewerkers te vinden: het wordt nog veel erger. De statistieken liegen er niet om.

Zorgtalent binden, behouden én benutten met een slimme medewerkersstrategie

Met een steeds kleiner wordende pool aan nieuw zorgtalent vormen je huidige medewerkers je belangrijkste pool aan kandidaten. De steeds krapper wordende arbeidsmarkt vraagt om een winnende medewerkersstrategie, om talent te binden, te behouden én optimaal te benutten.

Heb jij al nagedacht over vragen als:

  • Wat zeggen de cijfers in jouw regio over nieuwe zorgkandidaten?
  • Hoe ziet jullie plan eruit om zorgtalent te werven en te binden?
  • Wat heeft niet gewerkt om zorgmedewerkers te werven en wat werkt wel?
  • Waarom werken zorgmedewerkers graag bij jullie of waarom gaan ze weg?
  • Wat is er nodig om huidige medewerkers te behouden?
  • Hoe kun je huidige medewerkers optimaal inzetten en benutten?

De komende tijd vraagt creativiteit, vindingrijkheid en vooral een slimme medewerkersstrategie. Een strategie waarmee je jouw mensen op de eerste plek zet en hun behoeftes centraal stelt. Alleen dan wil zorgtalent bij jullie komen én blijven werken.

Zo stel je een winnende medewerkersstrategie op voor je zorgorganisatie: 

1. Nieuwe zorgmedewerkers vinden en binden
Om kandidaten te vinden is er meer nodig dan het plaatsen van een leuke vacature. Eerst dien je meer zicht te hebben op de kandidatenpool in jullie regio:

  • Hoeveel werkzoekenden zijn er binnen de zorg in jullie regio?
  • Gaat het om flexwerkers, vast personeel of nieuw zorgtalent?
  • Via welke online en offline kanalen kunnen jullie kandidaten bereiken?

Zodra je weet hoe het gesteld staat met de kandidatenpool in jullie regio, kun je gericht de arbeidscommunicatie inrichten en optimaliseren.

  •  Zijn er te weinig kandidaten in jullie regio of werken ze liever bij de concurrent?
  • Onderscheiden jullie je als zorgorganisatie en worden beloftes waargemaakt?
  • Hoe ziet jullie wervingspagina eruit en schrijven jullie originele vacatureteksten?
  • Worden vacatures actief gepromoot bij kandidaten – zowel online als offline?
  • Hoe staat het met jullie reputatie online gesteld en kan deze worden verbeterd?

Nu de eerste sollicitaties binnendruppelen is het van groot belang kandidaten betrokken en enthousiast te houden.

  • Hoelang duurt het voordat een sollicitant bericht krijgt?
  • Krijgt de sollicitant een leuk persoonlijk bericht of een automatische reply?
  • Als de kandidaat niet geschikt is, vragen jullie deze te mogen benaderen in de toekomst?
  • Staat tijdens het sollicitatiegesprek de organisatie of de kandidaat centraal?
  • Hoelang dient de kandidaat te wachten op de uitslag?
  • Hoe ziet het pre- en onboarden van een nieuwe medewerker eruit?

2. Zorgmedewerkers behouden
Met de steeds krappere arbeidsmarkt is het belangrijker dan ooit om jullie huidige zorgmedewerkers te behouden.

  • Wat zijn de belangrijkste redenen voor medewerkers om te vertrekken?
  • Wordt er actief gewerkt aan een oplossing om deze redenen weg te nemen?
  • Luisteren jullie naar wensen van zorgmedewerkers en hoe volgen jullie deze op?
  • Als iemand besluit te vertrekken, hoe ziet zijn of haar afscheid eruit?

Jullie huidige medewerkers zijn tevens jullie belangrijkste kandidaten. Stel hun behoeftes centraal, ook nadat zij opstappen.

  • Gaan jullie op goede voet uit elkaar en schrijven jullie een mooie aanbevelingsbrief?
  • Gaan jullie in gesprek om te bespreken wat er nodig is voor iemand om te blijven?
  • Nemen jullie op een later moment contact op om op de hoogte te blijven van ambities?

3. Zorgmedewerkers optimaal benutten
Een medewerker wordt op het werk graag uitgedaagd. Om een zorgtalent optimaal te benutten is het belangrijk om op de hoogte te zijn van ambities.

  • Bieden jullie medewerkers gesprekken aan met een loopbaancoach?
  • Krijgen medewerkers een budget voor persoonlijke ontwikkeling?
  • Worden doorgroeiwensen en -mogelijkheden regelmatig besproken?

Jullie zorgmedewerkers zijn goud goed om te koesteren. Stel je flexibel op met het roosteren, om medewerkers tegemoet te komen én gaten op te vullen.p

  • Hebben jullie naar de mogelijkheid gekeken om het rooster anders in te delen?
  • Wordt er rekening gehouden met de persoonlijke situatie van medewerkers?
  • Kunnen bepaalde uren opgevangen worden door studenten als bijbaan?

De steeds krapper wordende arbeidsmarkt in de zorg vraagt om een slimme medewerkersstrategie, veel creativiteit en vindingrijkheid. Hierbij ligt de focus niet alleen op het vinden en binden, maar vooral ook op behouden en benutten van zorgpersoneel. Het is tijd om de behoeftes van de zorgmedewerker centraal te stellen. Alleen dan kan er worden gezorgd voor een optimale medewerkersbeleving. Een beleving waarvoor medewerkers graag komen én blijven werken. 

Training voor HR-teams

Word een medewerkersmagneet

Wil je meer leren over het opstellen van een medewerkersstrategie om jullie personeelstekort duurzaam tegen te gaan? Bekijk de 2-daagse training voor HR-teams en leer moeiteloos medewerkers aan te trekken én te behouden.
 

  • Leer alles op het gebied van employee experience
  • Krijg direct antwoord op urgente HR-vraagstukken
  • Word een sterk EX team met een duidelijk actieplan
  • 2-daagse training voor HR-teams, max 12 deelnemers
  • Inclusief werkboek, diverse tools en materialen
  • Locatie in overleg, prijs op aanvraag  

Gerry De Valk – Medewerkersreizen in de zorg

Als expert op het gebied van medewerkersreizen in de zorg leert Gerry zorgorganisaties de medewerkersbeleving structureel te optimaliseren – van pre-hire tot retire. Met vernieuwende inzichten en praktische handvatten helpt Gerry organisaties de medewerkers en hun behoeftes centraal te stellen – mét trots. 

Met als resultaat? Meer zorgtalent, minder verzuim en verloop.

Plan een vrijblijvend adviesgesprek in.