Een positieve leider is onmisbaar tijdens een crisis
Lange, lange wachtrijen. Reizigers die met elkaar op de vuist gaan. Beveiligers die aan de noodrem trekken omdat ze zich kop van Jut voelen nu ze alle frustraties van reizigers over zich heen krijgen. Een schreeuwend tekort aan personeel. Het is duidelijk, het gaat hier over Schiphol.
Met een topman die volgens de Telegraaf ondanks de crisissituatie in zijn bedrijf er meer niet dan wel is. Op vakantie naar Portugal, een rondje varen met het gezin, een coronabesmetting, het World Economic Forum en zo nog wat andere uitjes staan op een rij opgesomd.
Het beeld dat overblijft is die van een topman die met van alles bezig is, behalve met zijn eigen bedrijf en waarvoor hij staat opgesteld. Ongetwijfeld ligt het allemaal genuanceerder, maar leiderschap is een factor die zwaar meeweegt in een optimale employee experience.
Tegelijkertijd is het een hele ingewikkelde factor. Vaak wordt gedacht dat leiderschap over vaardigheden gaat. Maar leiderschap is een manier van zijn.
Je hebt leiders en je hebt volgers. Inspirerend leiderschap is niet klagen of anderen de schuld geven. Niet direct een oordeel klaar hebben of voortdurend over problemen communiceren. Mensen willen werken in een winnend team, dat wordt aangestuurd door een positief ingestelde leider.
Hoe kun je positief leidinggeven? Wat kun je het beste doen als leider in tijden van crisis? Hoe ga je om met een aanhoudend personeelstekort in de zorg? En hoe kun je, ondanks de hoge werkdruk, tóch zorgen voor een positieve medewerkersbeleving?
5 tips om positief leiding te geven in de zorg tijdens een crisis
De manier van leidinggeven is enorm bepalend voor de medewerkersbeleving. Elke dag, maar op de zwaardere dagen des te meer. Met een aanhoudend personeelstekort in de zorg, loopt de werkdruk voor jouw team met de dag hoger op. En zo ook de stress, frustraties en onvrede. Het resultaat? Nog meer uitval en een nog groter personeelstekort.
Jouw team zet zich dagelijks in voor de zorg van hun cliënten. Als leidinggevende dien jij zorg te dragen voor jouw team. 5 tips om ook in tijden van crisis positief leiding te geven.
1. Zorg dat je team zich gezien en gehoord voelt
In de chaos en drukte, verlies je elkaar soms uit het oog. Terwijl juist in tijden van crisis het contact onderling enorm belangrijk is. Jullie doen het samen. Zorg dat je team zich gezien en gehoord voelt. Merk hun eindeloze inzet en harde werken op en geef direct gehoor aan geluiden wanneer het minder gaat.
Wordt de werkdruk iemand te veel? Ga met je medewerker in gesprek. Alleen al door te luisteren, kan de druk worden verlaagd. Wat kunnen jullie nog meer doen om de werkdruk te verlagen? Zijn er andere behoeftes om rekening mee te houden? En wanneer spreken jullie elkaar weer om de gang van zaken te evalueren? Maak duidelijke afspraken over de opvolging.
2. Steun je teamleden door dik en dun
In tijden van crisis krijgen teamleden heel wat op hun bordje. Niet alleen qua werkzaamheden, maar ook in het contact met cliënten en collega’s. Het personeelstekort kan zorgen voor minder tevreden cliënten of familieleden. Kijk naar Schiphol. Jouw team staat in de frontlinie en dient hier allemaal mee te ‘dealen’. Ook binnen het team kan er onvrede ontstaan.
Zorg dat je als leidinggevende altijd achter je team staat; you’ve got their back. Wrijving binnen het team? Neem de tijd om alle kanten van het verhaal te horen en te begrijpen. Zorg dat iedereen zich gehoord en gezien voelt en maak frustraties en misverstanden bespreekbaar, des te eerder keert de harmonie terug binnen het team.
3. Wees persoonlijk betrokken en geef vaker complimenten
Je teamleden houden heel wat ballen hoog. Op het werk, maar ook vaak thuis. Voorvallen op het werk of een collega die uitvalt of vertrekt, kunnen net die druppel zijn die de emmer doet overlopen. Het werkplezier wordt minder en de zorgmedewerker ervaart steeds meer stress.
Laat zien dat je er voor ze bent, ook voor zaken die niet werk gerelateerd zijn. Weet wat er speelt bij een teamlid, ook op privégebied. Vraag vaker naar de thuissituatie, steek iemand een hart onder de riem in moeilijke tijden. Geef je teamleden vaker een compliment en neem hun eindeloze inzet nooit voor lief.
4. Met kleine gebaren maak je een groot verschil!
Een chaotische week voor de boeg of achter de rug? Daar mag best wat tegenover staan. Een klein gebaar, zoals een gebakje bij de koffie, kan al een groot verschil maken. Stuur je team vaker een bedankkaartje of een kleine attentie. Plan samen een teamuitje, waar het gehele team blij van wordt.
Is het ondenkbaar of onmogelijk om in deze hectische tijden samen op pad te gaan? Verras je team op het werk. Denk aan een spontaan optreden van een lokale band, wat wellicht ook een leuke verrassing is voor bewoners of cliënten. Of een stoelmasseur, die je team een fijn ontspanningsmoment kan bieden tijdens een drukke werkdag.
5. Blijf de ambities van je team serieus nemen
Je bent druk bezig met brandjes blussen en gaten in het rooster opvullen. De ambities van je teamleden staan daardoor niet bovenaan je prioriteitenlijstje. Logisch. Toch is het enorm belangrijk om deze ook in je top 3 op te nemen. Door gehoor te geven aan de ambities van je teamleden, kunnen zij zich blijven ontwikkelen. Dit zorgt voor meer voldoening en werkplezier.
Probeer ondanks de drukte dus toch regelmatig gesprekken in te plannen met je teamleden om hun ambities te bespreken. Heb je hier zelf echt geen tijd voor? Bespreek met collega’s van HR of iemand je hierbij kan helpen. Merk talent op en neem ambities serieus. Dit zal de medewerkersbeleving enorm ten goede komen.
Juist in tijden van crisis is positief leidinggeven van groot belang. Merk op wanneer het een medewerker te veel wordt en zoek naar een oplossing. Sta altijd achter je medewerker, zeker als het personeelstekort kan leiden tot onvrede vanuit cliënten. Maak wrijving binnen het team bespreekbaar en hoor alle kanten van het verhaal aan. Weet wat er bij een medewerker speelt, ook thuis en wees oprecht betrokken. Verras je team vaker met een lekkere traktatie of een ander gebaar, als blijk van waardering. Maak – ondanks de drukte – werk van persoonlijke ontwikkeling en ambities, wat de motivatie en het werkplezier direct ten goede komt.
Training voor managers
Van leidinggevende naar supporter
Leer persoonlijk & positief leidinggeven in de zorg
Zijn jullie er klaar voor om jullie manier van leidinggeven te veranderen? Bekijk mijn training van leidinggevende naar supporter: een 1-daagse training voor managers on a mission, die vanuit hun rol de medewerkersbeleving willen verbeteren door persoonlijk en positief leiding te geven.
- Ontdek de kracht persoonlijk en positief leidinggeven
- Leer je medewerkers en hun behoeftes écht kennen
- Leer hoe meer werkgeluk, verzuim en verloop tegengaat
- 1-daagse training voor leidinggevenden, max 12 deelnemers
- Inclusief werkboek, diverse tools en materialen
- Locatie in overleg, prijs op aanvraag
Gerry De Valk – Medewerkersreizen in de zorg
Als expert op het gebied van medewerkersreizen in de zorg leert Gerry zorgorganisaties de medewerkersbeleving structureel te optimaliseren – van pre-hire tot retire. Met vernieuwende inzichten en praktische handvatten helpt Gerry organisaties de medewerkers en hun behoeftes centraal te stellen – mét trots.
Met als resultaat? Meer zorgtalent, minder verzuim en verloop
Plan een vrijblijvend adviesgesprek in.