Stel dat alles wat je in je leven doet, wordt gefilmd

Geschreven door: Gerry de Valk
Gepubliceerd op: 6 dec 2019

In de auto luister ik regelmatig naar een podcast. Voor mij is het een prettige manier om iets te leren, of om te worden geïnspireerd.

Zo kan het zijn dat ik voordat ik op mijn werk ben gearriveerd, al een therapiesessie van Esther Perel achter de kiezen heb. Of ik luister naar de podcast van hoogleraar Adam Grant die thema’s rondom werk en psychologie bespreekt.

Afgelopen week luisterde ik naar de podcast van Thijs Lindhout. Deze keer was John Strelecky te gast. Ik had nog nooit van de man gehoord, maar hij heeft een aantal bestsellers geschreven over leiderschap en persoonlijke ontwikkeling.

Op een gegeven moment vertelde zette Strelecky de luisteraars aan het denken met het volgende verhaal. Stel je voor dat ieder moment van je leven werd gefilmd. Alles wat je deed, alles wat je hebt gezegd, gedaan, alle plaatsen die je hebt bezocht, met wie je was: alles, maar dan ook alles, is gefilmd.

Stel je voor dat alles, maar dan ook alles, in je leven is gefilmd. En je loopt door jouw museum. Hoe ziet het er dan uit?

Aan het eind van je aards bestaan wordt ter nagedachtenis aan jouw leven een museum gebouwd. Dit museum laat exact zien hoe jij je leven hebt geleefd. Dus stel dat een groot deel van je tijd is gaan zitten in een baan waar je niet zoveel aan vond, dan gaat de tentoonstelling in dit museum voor een belangrijk deel over die baan. Of je ziet dat maar een klein deel van alle filmpjes en foto’s over je familie of vrienden gaat.

Hoe zou het voor jou zijn om door je eigen museum te lopen? Hoe ziet het er uit? Hoe zou je je voelen? Wat hangt nu nog niet in jouw museum maar wat er voor jou zeker moeten hangen?

Boodschap van Strelecky: maak van iedere dag een museumdag.

Maak van iedere dag een museumdag

Het is een oefening die direct aanspreekt. Althans, zo verging het mij. Ik zag direct de inrichting van de verschillende tentoonstellingsruimtes van mijn museum voor me. De één prachtig met warme, grappige en liefdevolle foto’s en filmpjes van mijn geliefde, kinderen, familie en vrienden. Ik zag de filmpjes van mijn jeugd met mijn ouders, broers en zus.

Een andere ruimte had mijn werk als thema. Alle jaren op het uitzendbureau met hilarische opnames, blije uitzendkrachten en oneindig veel kijkjes in de keuken van allerlei bedrijven. Korte filmpjes van verschillende interimopdrachten.

Een behoorlijke ruimte ging over mijn ondernemersleven met Liv. Ik zag de glorieuze momenten van die tijd en ik zag de momenten van vertwijfeling. Niet alle opnames waren leuk om terug te kijken, maar toch – ze maakten me ook trots.

Ik zag hilarische opnames, glorieuze momenten, momenten van vertwijfeling. Maar ook de kleuren van India en Nepal.

Ik kwam in de ruimte met mooie natuurfoto’s, gemaakt tijdens de vele wandelingen met de hond. Ik dwaalde langs de tentoonstelling met foto’s en opnames van vakanties en reizen. De kleuren van India en Nepal, de natuur van Afrika, de gezinsvakanties op campings in Frankrijk, Italië en Spanje.

Een aantal ruimtes van het museum waren nog leeg. Die mag ik dus nog gaan opvullen. Ik verheug me nu al op de foto’s van de komende maand januari als ik samen met mijn man naar naar Bali ga.

Een aantal ruimtes zijn nog leeg. Ik verheug me erop om die in te gaan vullen.

Bovendien verheug ik me sowieso op 2020 omdat ik me meer ga bezighouden met employee experience en de rol van de manager daarbij. Ik ben er van overtuigd dat managers een sleutelrol spelen in het binden en boeien van personeel. Managers staan dicht bij de werkvloer en hebben daardoor grote invloed op de manier waarop de ambities van de organisatie worden vormgegeven.

Stel je nu eens voor dat jij door je eigen museum zou lopen en je geeft als gids rondleidingen. Wat zou je dan willen laten zien? En hoe zou jij die lege ruimtes in willen vullen?

Ik wens je een mooie museumdag!

Hartelijke groet,
Gerry de Valk

Organisaties ondersteun ik graag met het ontwerpen van hun employee experience, om zo maximaal inzicht te krijgen in de verbeterpunten die nodig zijn om een organisatie te worden waar mensen graag bij willen horen. Het resultaat? Jullie organisatie maakt het verschil als het gaat om de strijd om het binnenhalen of vasthouden van personeel. Neem gerust contact op.