Vergeet dit niet als je medewerkers wilt boeien

Geschreven door: Gerry de Valk
Gepubliceerd op: 11 jan 2022

Ik hoor het mijn moeder nog zeggen: ‘Ik zal blij zijn als het weer gewoon is”. En dat dan op z’n Drents.

Ze was niet zo van de afdeling relaxen. “Een zittend gat hef altied wat”, zei ze dan.

Ik vrees dat ik die instelling heb overgenomen. Dus ben ik blij dat het normale leven na de decembermaand weer is begonnen en probeer ik mijn tong af te bijten als ik dat hardop dreig te zeggen.

Je kunt ook te veel op je moeder gaan lijken.

Laat duidelijk zijn, ik geniet van de kerstdagen met het hele gezin. Maar daarna rommelt het door naar Oud en Nieuw en vaak is het de week daarna ook lauw loene.

Het komt omdat de routine weg is. Ik ben een doener en hoewel ik bijvoorbeeld het hele jaar door veel boeken lees, doe ik dat allemaal een soort van tussendoor. Even een half uurtje lezen en dan hoppa, weer dóór.

In de zorgsector werken ook veel doeners. Zij willen graag mensen verzorgen, mensen beter maken. Daar hebben ze voor geleerd, daar zit hun bezieling en betrokkenheid.

Vervolgens gaan deze professionals aan het werk in een zorgorganisaties. En dan begint de deceptie, die op mijn gevoel rond kerst en oud & nieuw lijkt.

Want je wilt graag doen maar voor iedere cliënt of patiënt moet je vervolgens een eindeloze papierbrij afwerken. Liever doe je het gewoon even snel tussendoor.

Voor iedere scheet moet je toestemming vragen aan je leidinggevende.

Dienstroosters lijken er vooral op gericht te zijn om jou het werken zo moeilijk mogelijk te maken. Korte diensten waardoor je nauwelijks aan je uren komt, of ingepland wordt voor een dienst die je eigenlijk niet mag doen omdat je medicijnen moet delen.

Need I say more?

Veel zorgorganisaties zijn momenteel bezig met het vraagstuk hoe ze hun medewerkers kunnen boeien. Nu er steeds minder nieuwe medewerkers reageren op de openstaande vacatures, verplaatst de aandacht zich naar het vasthouden van de eigen medewerkers.

Medewerkers boeien en binden doe je met een carrièreperspectief waarin ze gewaardeerd worden, betekenisvol werk kunnen doen en zich kunnen ontwikkelen. Waarin ze autonomie ervaren en het verschil kunnen maken.

Met dat betekenisvolle werk zit het wel goed in de zorg. Maar door bureaucratisch gedoe en slecht functionerende werkprocessen haakt meer dan de helft van de hoogopgeleide medewerkers in de zorg binnen 4 jaar weer af.

De ik-wil-hier-blijven-werken-machine gaat pas draaien als de basis op orde is. Dat betekent dat je de interne organisatie niet moet vergeten in je zoektocht naar de knoppen waar je aan kunt draaien om medewerkers te boeien en te binden.

Pak jij het op in 2022?

Hartelijke groet,

Gerry de Valk