Bij de BBC worstelen ze met de vraag hoe ze kerst een beetje netjes houden.
De kerstliedjes komen er namelijk weer aan.
We kennen allemaal Last Christmas van Wham of All I Want for Christmas van Mariah Carey.
Die liedjes zijn het probleem niet.
Het probleem is het liedje A Fairytale of New York. Ken jij het?
Ik moest het liedje opzoeken want het zei me zo niks. Maar ik herkende het meteen.
Het is niet echt kersterig.
Samen met Kirsty MacColl zingen de Pogues over een relatie die niet meer is wat het was.
Er zit een dronken ruzie in het liedje waarin MacColl zanger Shane McGowan ‘you sc*mb*g, you f*gg*t, you cheap lousy m*gg*t’ noemt.
BBC Radio draait alleen nog de gekuiste versie van het liedje. Volgens de BBC zijn jonge luisteraars bijzonder gevoelig voor denigrerende termen voor gender en seksualiteit.
Het gevolg is dat de Britten massaal de oude versie downloaden waardoor het liedje ook dit jaar weer in de top 20 komt.
Effectief communiceren is best ingewikkeld.
In ieder medewerkerstevredenheidsonderzoek van organisaties staat het verbeteren van de communicatie vaak in de top 5. Als het niet de top 3 is.
Daarom deze tips als het gaat om communicatie.
#1 Neem 100% verantwoordelijkheid voor al jouw communicatie.
Begrijpt de ander het niet? Dan is dat niet hun, maar jouw probleem. Als je 100% verantwoordelijkheid neemt kun je niet meer zeggen dat ze niet luisteren. Of dat ze nooit iets lezen. We denken te vaak dat iedereen automatisch begrijpt wat jij bedoelt en het precies zo vertaalt als jij het hebt gezegd.
Heb je gecheckt of iedereen heeft begrepen wat jij uitlegt?
Heb je gecheckt of die ander jouw geschreven tekst begrijpt?
Ga dat vanaf nu doen. Zo word je veel beter in communiceren.
#2 Communiceren gaat over vragen en verwachtingen
Hoe vaak communiceer jij de verwachting? Je vraagt iemand om iets voor je te doen. Leg je dan ook uit wat je verwachtingen zijn? Hoe kan die ander weten wat hij of zij moet doen om aan jouw verwachtingen te voldoen? Heb je verteld waarom je graag wilt dat het op een bepaalde manier wordt gedaan?
In organisaties is communicatie vaak een verbeterpunt.
Logisch, want communicatie omhelst alles.
Maar te vaak wordt vergeten dat een MT al wekenlang heeft gekauwd op een bepaald onderwerp, eindeloze discussies heeft gevoerd met elkaar waardoor de gekozen aanpak zo vanzelfsprekend lijkt.
Vervolgens wordt in een mass-mail de nieuwe aanpak in een soort gekuiste versie gecommuniceerd.
Terwijl die medewerker niks heeft doorleefd en denkt: ‘ik snap er niks van, waar gaat dit over?’
Zorg dat de communicatie in je organisatie een kerstklassieker wordt. Vertel een verhaal, vergeet de details niet. Breng de boodschap in stukjes. Check of je mail, toespraak of meeting wordt begrepen. En herhaal. Niet totdat je denkt dat je medewerkers het wel snappen, maar tot ze het hele nummer met je meezingen.
Hartelijke groet,
Gerry
Je wéét: medewerkers zijn de sleutel tot succesvolle zorgorganisaties. Maar hoe word je een aantrekkelijk werkgever. Hoe laat je ze blijven, groeien en bloeien?
In mijn ogen is het verleggen van de aandacht van resultaat en klant naar de medewerker een belangrijke stap. Dat kan door je te verdiepen in de reis die de medewerkers door jouw organisatie maken. En daar kan ik je bij helpen.
We leggen alle stappen van de medewerkersreis onder de microscoop. Met welke processen en ervaringen krijgen je werknemers dagelijks te maken? Wat kun je doen om hun beleving te verbeteren? Welke boodschappen moet je brengen op welk moment?
Zo zorg je ervoor dat medewerkers zich vanaf de eerste tot de laatste werkdag gewaardeerd voelen. En zich de cultuur van je organisatie eigen maken. Ze blijven langer en gemotiveerder aan de slag. Trekken als ambassadeurs nieuwe talenten aan. Het resultaat? Aantrekkelijk werkgeverschap waarmee je het verschil maakt.