Het is mijn eerste jaar op de Grote School. In mijn geval heb ik het dan over de Christelijke Scholengemeenschap De Baander te Emmen.
Die school is inderdaad groot. Ik ben opgegroeid in een dorp, de basisschool daar was klein en overzichtelijk. Regelmatig verdwaal ik in die enorme gangen van de middelbare en kan ik het klaslokaal niet vinden.
Maar na de eerste weken wennen wordt het toch gewoon. Inmiddels heb ik een clubje vriendinnen om me heen verzameld.
We hebben lol met elkaar, helpen elkaar met het huiswerk en het scannen van interessante jongens.
Eén situatie is me altijd bijgebleven. Tijdens een pauze zoek ik mijn clubje op en op het moment dat ik er bijna ben, valt iedereen stil.
Ze hadden het dus over mij, was mijn conclusie.
Dat gaf me een ongemakkelijk gevoel. Was het positief? Hoorde ik er niet echt bij? Had ik iets stoms gezegd?
Ik heb het ze nooit durven vragen.
Waardoor de situatie natuurlijk in mijn hoofd compleet uit zijn verband werd getrokken en te gewichtig werd gemaakt.
Een aantal jaren geleden volgde ik een coachingstraject. Van het traject weet ik niet zoveel meer, zo best was het niet, maar ik kreeg de opdracht om aan mensen om me heen de volgende vraag te stellen.
Wat zeg je over mij wanneer ik niet in de kamer ben?
Direct was ik terug op De Baander. Hetzelfde ongemakkelijke gevoel.
Ik dacht, dat ga ik dus echt niet vragen. Wie weet wat ze zeggen. Wat niet weet, wat niet deert. Dikke doei.
Natuurlijk heb ik het wel gedaan. Ik vind, overal leer je iets als je open staat om te leren. Komt bij, ik ben Gereformeerd opgevoed dus doe je netjes wat je wordt gevraagd.
Ik ga hier niet vertellen welke feedback ik heb gekregen, dat hou ik lekker voor mezelf. Ik kan je wel vertellen: je leert er veel van.
Veel bedrijven zouden er ook veel van kunnen leren. Als ze het vroegen.
Ik weet niet of je wel eens van Jeff Bezos hebt gehoord. Hij is ondernemer, heeft Amazon opgericht, is schathemeltjerijk en betaalt weinig tot geen belasting.
Van hem komt de volgende uitspraak: “Your brand is what people say about you when you’re not in the room.”
Waarschijnlijk heeft Bezos zelf inmiddels een dikke huid opgebouwd, want mensen zeggen veel over hem wanneer hij niet in de kamer is. Niet altijd even positief.
Maar het is interessant om deze quote eens tegen het licht te houden waar het gaat om jouw organisatie.
Weet jij wat je medewerkers zeggen over jouw organisatie?
Wanneer je niet in de kamer bent?
Op social media?
Tegen familie en vrienden?
Vanuit mijn ‘side-hustle’ Werkenmerk bouwen we aan sterke werkgeversmerken. Dan stellen we deze vraag altijd. Veel organisaties hebben geen idee. Of denken het te weten. Maar als je dieper in de organisatie duikt, dan wil het beeld nogal eens kantelen.
Waar het om gaat:
Heb je trotse ambassadeurs binnen de organisatie? Of is er werk aan de winkel?
Als je wilt werken aan je imago als werkgever, dan zul je deze vraag moeten stellen.
Wat zeg je over mij wanneer ik niet in de kamer ben?
Gerry
Werkenmerk is jouw one-stop-shop in employer branding en experience. We maken van jouw organisatie een sterk merk. Dagelijks werken we aan de employer branding van onze klanten. Met een unieke multidisciplinaire aanpak die communicatie, (online) marketing & HR expertise combineert. Maar met een gemeenschappelijke visie: van jou een top-werkgever maken.