Wil jij ontspannen leidinggeven en meer resultaat? Zorg dan goed voor je team

Geschreven door Gerry de Valk
Gepubliceerd op 8 maart, 2018

Wonderlijk.

Hoe organisaties en hun managers in de zorg het één zeggen en het ander doen.

‘We willen graag dat onze medewerkers ondernemend zijn’

Maar als die ondernemende medewerker een keer een bosje bloemen wil kopen voor een cliënt of patiënt, dan moet hij of zij eerst toestemming vragen aan de leidinggevende.

‘We bieden onze medewerkers een open sfeer en korte lijnen’

Terwijl de manager loopt te micromanagen over iedere punt-komma van het team en amper werkzaamheden durft los te laten. Want ‘dan kan ik het straks zelf nog een keertje overdoen maar dan wél goed’.

‘Bij ons krijg je volop kansen om je talenten te ontwikkelen’

Terwijl medewerkers zich beklagen omdat hun leidinggevende nauwelijks gebruik maakt van de zaken waar ze goed in zijn. Of talentvolle medewerkers krijgen zoveel extra taken op hun bordje dat ze er bijna onder bezwijken.

‘Onze medewerkers zijn ons belangrijkste kapitaal’

Dus werven we ons vanwege tekorten aan personeel helemaal suf om vakmensen binnenboord te halen. En vervolgens wordt nauwelijks tijd vrijgemaakt voor het inwerken, begeleiden en het ontwikkelen van een cultuur waarin je mag leren. En loopt een fors deel van het personeel binnen korte tijd via de voordeur en vervolgens via de achterdeur weer snel naar buiten.

In 2000 mocht ik van mijn toenmalige werkgever een week naar Orlando om bij het Disney Institute alles te leren over Service & Leadership excellence. Op de eerste trainingsdag maakte ik kennis met de chain of excellence, dat een wezenlijk onderdeel is van de filosofie van Disney: tevreden medewerkers zorgen voor tevreden klanten en tevreden klanten zorgen voor meer omzet.

Tevreden medewerkers zorgen voor tevreden klanten en tevreden klanten zorgen voor meer omzet.

Het begint dus bij de medewerker.

Het klinkt zo simpel en in feite is het dat ook. Besef dan dat jij als manager je niet moet focussen op de resultaten maar op de medewerkers die de resultaten moeten leveren. Jij moet een stap terug willen doen en je medewerkers laten excelleren.

Vergroot het oplossend vermogen van je team. Wees dienend aan je team, zorg dat jouw talenten als leidinggevende je team laten groeien. Weet je welke talenten dat zijn? Wat is jouw unieke kracht?

Ga niet je team voor de voeten lopen door alle antwoorden te geven. Je stuurt toch geen professionals aan om ze vervolgens niet meer zelf te laten nadenken?