7 tips ontspannen leiding geven

7 tips waardoor jij ontspannen leiding gaat geven

Geschreven door: Gerry de Valk
Gepubliceerd op: 22 feb 2018

Je had het je zo voorgenomen. Jij zou niet zo’n leidinggevende zijn die nauwelijks tijd heeft voor het team. Die altijd in overleg zit. Jij zou het echt anders doen.

Maar de praktijk blijkt weerbarstig te zijn.

Want het is gewoon hartstikke druk op je werk. En die druk wordt ook nog eens steeds verder opgevoerd. Want er moet meer met minder worden gedaan. Ga er maar aan staan.

Dus ben je uren bezig om je personeelsplanning rond te krijgen. Hol je van transitiewerkgroep naar taskforce-overleg naar managementvergadering.

En je merkt dat je langzaamaan leegloopt. De energie is snel weg, de waan van de dag regeert. Je voelt je net een brandweerman omdat je voortdurend brandjes aan het blussen bent. Soms lig je ’s nachts wakker en blijf het maar malen in je hoofd.

Hoe vaak heb je inmiddels al gedacht: ‘als ik nog even een paar weken hard doorwerk, dan….’

Waarna vervolgens twee nieuwe projecten op je bordje worden gegooid, want die vorige deed je immers zo goed? En ja, jij bent loyaal en stiekem ook wel een beetje gevleid dat ze jou zo goed vinden. Je vind het fijn dat je wordt gezien.

Waardoor dat rustige moment nooit komt en jij alleen maar nog harder bent gaan werken.

En nog sneller alle energie uit je vandaan voelt stromen.

Wat is er aan de hand?

Je werk geeft je niet de voldoening die je zo graag wilt voelen. Je vult je dagen niet op een manier dat je vol energie naar huis gaat. Omdat je weet dat jouw bijdrage er toe doet. Omdat je er goed in bent en er steeds beter in wordt. Omdat je het verschil maakt. Je talenten raken ondergesneeuwd.

Jouw loyaliteit kent geen grenzen en je hebt een enorm verantwoordelijkheidsgevoel. Dus blijf je doorgaan en werk je iedere dag alle mails weg en worstel jij je door alle overleggen heen. Je bent echt een topper voor jouw werkgever want je zegt eigenlijk nooit nee.

De druk neemt alleen maar verder toe.

Juist omdat je nooit nee zegt. Al die voornemens toen je aan je baan als leidinggevende begon, verdwijnen naar de achtergrond. Je komt in een soort overleef-stand en je merkt dat je steeds minder effectief je werk doet.

En toch kan er een moment komen dat het je allemaal teveel wordt.

Zeker als de druk nog verder toeneemt.

Dan ga je merken dat je niet met focus bezig bent en dat je niet de dingen doet die je zou moeten doen in je rol als leidinggevende.

Je bent loyaal aan iedereen. Maar niet aan jezelf, aan wat jij nodig hebt en wat jouw behoeften zijn.

Weet jij wat jij moet doen om je goed te voelen in je werk?

Je kent vast wel voorbeelden van leidinggevenden die alles onder controle hebben. Die rust uitstralen en ontspannen hun werk doen.

Deze leidinggevenden kennen zichzelf. Ze weten wat hun talenten én beperkingen zijn.

Hoe ze leiding kunnen geven aan zichzelf, en ze weten hoe ze het beste kunnen samenwerken met en leidinggeven aan anderen.

Wat kun je nu doen om keuzes te maken die recht doen aan jezelf? Ik geef je 7 tips.

1.   Ken je talenten

Wat kun jij zo goed dat je eigenlijk denkt dat het niks voorstelt? Wat gaat je gemakkelijk af? Als je werkt vanuit je talenten en die optimaal kunt inzetten, dan kun jij ook ontspannen werken.

2.   Beheers je talenten

Wat gebeurt er als je druk ervaart? Als er veel stress is? Vaak laat je dan gedrag zien dat niet effectief is. Weet wat je natuurlijke talent is maar ook wat aangeleerd is.

3.   Bevrijd je talenten

Hard werken is geen garantie voor succes. Door je talenten radicaal voorop te zetten en te bevrijden kun je aan het goede werken en daar steeds beter in worden. Hard werken aan dingen die jou niets brengen maakt dat je volledig leeg loopt.

4.   Weet wat je niet zo goed kunt

Je kunt niet in alles goed zijn. Is helemaal niet erg. Het ontwikkelen van je talent is belangrijker dan het ontwikkelen van je zwakke punten. Maar dan moet je wel weten waar je niet zo goed in bent. Eens? Bedenk dan vervolgens een strategie hoe je de dingen waar jij minder goed in bent kunt delegeren.

5.   Maak keuzes

Nee is ook een antwoord. Doe niet meer alles omdat jij je zo grenzeloos loyaal voelt. Je doet jezelf maar ook je team tekort. Maak het verschil door krachtige keuzes te maken die maken dat jij je talenten optimaal kunt inzetten.

6.   Je hoeft niet alles alleen te doen

Onderschat niet de kracht van kwetsbaarheid. Je hoeft niet alle problemen zelf op te lossen en je mag hulp vragen. En nee, dat is geen teken van zwakte.

7.   Gebruik jouw talenten om je team te laten groeien

Welke van jouw talenten zorgen ervoor dat jouw team gaat groeien? Door te weten wat jouw talenten zijn, kun jij het beste uit je team te halen. Welk deel van het werk als manager past nu echt bij je en wat is jouw unieke kracht?

Wil jij achterhalen wat jouw unieke talenten en drijfveren zijn? Download mijn e-book en je weet in 4 stappen waar je blij van wordt. Je vraagt ‘m hier aan.