4 tips hoe je als manager gratis personeel werft

Geschreven door: Gerry de Valk
Gepubliceerd op: 14 nov 2017

Jaarlijks vertrekken er bijna net zo veel medewerkers uit de zorg als er bijkomen. Aan het eind van 2017 zijn er 25.000 vacatures en de komende 5 jaar zijn er nog eens 125.000 medewerkers nodig om aan de groeiende zorgvraag te voldoen.

Veel teams en hun managers merken dit dagelijks. Hoe krijgen we de planning nu weer rond is de vraag. Wat kun je als manager in ieder geval doen om te voorkomen dat jouw medewerkers vertrekken? 

4 tips hoe je als manager gratis personeel werft.

1. Ga niet op de vierkante centimeter managen.

Sommige managers bemoeien zich overal mee. Niks ontgaat ze, overal moet hun plasje overheen. Je hebt iemand toch niet aangenomen om vervolgens alles te controleren? Heb vertrouwen. Houdt vertrouwen. Ook als niet alles gaat zoals jij dat wilt. Anders sla je alle initiatief en creativiteit dood. Ga dus niet op de vierkante centimeter managen.

Hoe zou je het zelf vinden als jouw baas de hele dag in jouw nek zit te hijgen?

Nou dan.

2. Jouw klanten en jouw medewerkers hebben dezelfde verlangens 

Jaren geleden heb ik het geleerd tijdens een opleiding Service Excellence bij het Disney Institute in Orlando: tevreden medewerkers zorgen voor tevreden klanten. Je klant voorop stellen begint door je medewerkers met respect en zorg te behandelen.

Jouw klanten en jouw medewerkers hebben in feite dezelfde verlangens zegt Disney:

  • zorg dat ik me bijzonder voel
  • behandel me als een individu
  • respecteer mij
  • maak me deskundig (dit verwacht je personeel) of wees deskundig (dit verwacht de klant)

Je kunt het hebben over targets, doelen en weidse vergezichten met stippen op de horizon maar je medewerkers gaan zich hier pas echt voor interesseren als ze weten dat je oprecht om ze geeft.

Een beetje magie in je team kan geen kwaad.

3. Kom op voor je team

Hoe vaak worden er zaken over je team uitgestort waar jij als manager niet direct zelf voor hebt gekozen? Tuurlijk, er zijn soms klussen die van algemeen nut zijn en gewoon moeten gebeuren.

Maar toch.

Hoe vaak kom jij op voor je team? Jouw team weet en voelt feilloos aan hoe loyaal jij bent naar ze. Echt.

Ontwikkel karakter. Wat zijn jouw normen en waarden, waar trek je de grens? Niet alleen naar je medewerkers, maar ook naar jouw leidinggevenden? Doe je wat je zegt? Neem je verantwoordelijkheid voor je beslissingen? Ben je druk met en voor jezelf of ben je ook bezig met die ander? Geef en vraag je wel eens feedback? Zeg je wel eens tegen jouw baas: ‘ik snap dat dit belangrijk is voor jou, maar ik ga het nu niet oppakken met mijn team’. Wees (oprecht) genereus, geef complimenten, zeg eens dank je wel. Je vergroot de betrokkenheid en de relatie met je team enorm.

4. Laat je zien

Hoe vaak zien je medewerkers jou op de werkvloer? En dan bedoel ik niet rennend naar je volgende afspraak maar dat je er ècht bent. Praat, luister, wees nieuwsgierig. Kijk hoe er wordt samengewerkt. Vraag wat slimmer en beter kan en laat je team oplossingen bedenken.

Trap niet in de valkuil om alles zelf te gaan oplossen, dat is niet nodig. Medewerkers willen hun toegevoegde waarde kunnen leveren. Stel je medewerkers in staat om verantwoordelijkheid te nemen voor het inzetten van hun talenten.

Als manager is het belangrijk dat je interesse hebt in jezelf (wie ben ik werkelijk?) en in je medewerkers (wie zijn zij werkelijk?). Als je als manager verantwoordelijkheden naar je toe trekt die eigenlijk bij de medewerkers horen, dan krijg je rolverwarring. En voordat je het weet, voelt de medewerker zich niet gezien en trekt zich terug.

Er zijn voor je medewerkers maakt dat zij er zullen zijn voor jou en voor de klanten. Maar ook dat ze ambassadeur willen zijn voor jullie organisatie. Zij kunnen vol enthousiasme vertellen over het team waarin ze werken. En daardoor anderen over de streep halen om ook in het team te komen werken.

Waardoor jij als manager twee vliegen in één klap vangt: je medewerkers vertrekken niet en ze zijn jouw recruiters voor nieuw talent.