83% van de organisaties doet hun werving en selectie het liefst zelf. Dat lukt jammer genoeg niet altijd even succesvol, want maar 55% van de organisaties lukt dat ook echt. Als het gaat om moeilijk vervulbare vacatures lukt 36% het om deze zelf in te vullen. Dit blijkt uit onderzoek door bureau Kantar, trouwens.
Wat daarbij opvalt, is dat met name grote organisaties het lastig vinden om zelf vacatures in te vullen. Dan moet je denken aan organisaties waar meer dan 250 medewerkers werken. Deze organisaties besteden de werving en selectie gemakkelijker uit.
Komt bij dat het personeelstekort in de zorg het meest nijpend is. De helft van de zorgorganisaties lukt het om zelf de juiste medewerkers aan te trekken. Moeilijk vervulbare vacatures vervullen zorgorganisaties in 32% van de gevallen zelf. Dat betekent dat dure bureaus moeten worden ingeschakeld om de vacatures ingevuld te krijgen. Of de vacature wordt niet ingevuld, waardoor de werkdruk bij de medewerkers alleen maar verder oploopt. Met alle mogelijke gevolgen van dien.
Daarom deze week aandacht voor de kandidaat. Hoe ziet de reis eruit die een kandidaat maakt als hij of zij bij jullie organisatie solliciteert? Volgens mij kennen we allemaal wel een ervaring van iemand die ergens heeft gesolliciteerd om vervolgens niks meer te horen of die na vier sollicitatiegesprekken toch alsnog werd afgewezen. Zou dat nog steeds gebeuren? Vast wel.
Maar er zijn ook prachtige voorbeelden van organisaties die er alles aan doen om de kandidatenreis onvergetelijk te maken. Laat je inspireren door deze 5 voorbeelden uit de HR-praktijk.
Voorbeeld 1. Rituals
Bijvoorbeeld Rituals die als ambitie heeft om niet alleen van elke medewerker, maar zelfs van elke solllicitant een merkambassadeur te maken. Zelfs als die sollicitant wordt afgewezen.
Voorbeeld 2. Bol.com
Bij Bol.com wordt werving en selectie gezien als één van de belangrijkste taken van managers. Managers krijgen daarom interviewtrainingen. Recruitmentmanager Jaap Rip legt dan altijd uit: ‘10 minuten te laat komen als hiring manager? Dat kan gewoon niet. Het gaat om beslissingen waarmee ruim een half miljoen euro gemoeid is, gerekend over de gemiddelde tijd dat iemand hier werkt. Daar moet je serieus mee omgaan.’
Voorbeeld 3. De Efteling
Wat vind je van de campagne van De Efteling, die op zoek is naar DTP’ers (DrakenTandenPoetsers) en zo op een ludieke manier de aandacht van kinderen wil trekken?
Voorbeeld 4. General Electric
Dit bedrijf heeft op YouTube een speciale GECareers kanaal. Werknemers van GE zetten hier hun baan in de spotlight. Kandidaten krijgen zo een echt en realistisch kijkje in de keuken van GE en zien wat een bepaalde functie inhoudt. Zo weet je als kandidaat waar je voor kiest als je solliciteert.
Voorbeeld 5. Sodastream
Sodastream heeft een humoristische recruitmentvideo gemaakt met de boodschap: “Sodastream draait om mensen. En om opvallend talent aan te trekken, moet je zelf ook opvallen”.
5 voorbeelden, totaal verschillend. Je ziet, er is veel mogelijk.
Natuurlijk hoeft niet iedere organisatie een grootse HR-campagne te bedenken. Het begint er mee dat het ook écht leuk is om bij jouw organisatie te werken.
Natuurlijk hoeft niet iedere organisatie een groots en meeslepende campagne te bedenken om op te vallen. Het begint er mee dat het ook ècht leuk is bij jullie organisatie te werken. Vertel dat vervolgens zo goed mogelijk.
En door er voor te zorgen dat de verwachtingen van de kandidaten die bij jullie organisatie solliciteren worden overtroffen, sla je al een belangrijke eerste slag.
Hartelijke groet,
Gerry de Valk
Organisaties ondersteun ik graag met het ontwerpen van hun employee experience, om zo maximaal inzicht te krijgen in de verbeterpunten die nodig zijn om een organisatie te worden waar mensen graag bij willen horen. Het resultaat? Jullie organisatie maakt het verschil als het gaat om de strijd om het binnenhalen of vasthouden van personeel. Lees meer over de Employee Experience.