Werken als leidinggevende in een zorgorganisatie is een mooie en betekenisvolle functie. Het is niet altijd een gemakkelijke baan.
Veel zorgorganisaties rollen namelijk van het ene veranderproces in het andere. De overheid die een transitie afdwingt, de burger die over steeds meer zorgonderwerpen een mening heeft én geeft, een RvB met ambities. Zo zijn er allerlei redenen die maken dat veranderprocessen hoog op de prioriteitenlijst staan. Hoe zorg je in zulke uitdagende tijden dat je niet een middle-of-the-road maar de beste leidinggevende in jouw organisatie bent?
In mijn dagelijkse praktijk zie ik het volgende. Wil je de beste zijn, dan zijn volgende 8 eigenschappen buitengewoon behulpzaam.
1.Jouw team staat voor jou altijd onvoorwaardelijk op nummer één
Eigenlijk houd je gewoon van je team en van alle teamleden individueel. Klinkt klef? Is het echt niet. Je laat je oordelen los, luistert, geeft aandacht, kijkt wat een ieder nodig heeft en geeft ruimte om te leren en te groeien. Je flikkert niks over de heg maar lost ook niet alles op voor ze. Je wilt echt hun leidinggevende zijn, je bent niet hun leidinggevende omdat je doelbewust je loopbaan zo hebt uitgestippeld dat je binnenkort kunt solliciteren naar een nog beter betaalde functie.
2. Je begrijpt dat vernieuwend leiderschap nodig is
Je hebt een duidelijke visie op wie jij als leidinggevende wilt zijn. Waar je voor staat en waar je voor gaat. Waar het naar toe moer in de zorg. Je leeft voor waar je echt in gelooft en zit niet in een soort survivalmodus om zoveel mogelijk problemen te voorkomen. Je ziet dat de samenleving snel verandert en je doorziet welke invloed dit op je werk, de zorg en je team heeft. Tegelijkertijd weet je ook dat veel zorgorganisaties nog oude fundamenten kennen met een hiërarchische structuur en cultuur en dat het tijd vraagt van iedereen om hierop te anticiperen. Jij bent als geen ander de liefdevolle gids voor jouw teamleden zodat zij in deze tijd van transformatie hun weg weten te vinden.
3. Jij ziet en erkent de unieke talenten van ieder teamlid
Je kijkt naar wat er is, niet naar wat er mist. Je geeft je teamleden mogelijkheden om te groeien, te leren en om het beste uit zichzelf te halen. Je geeft, je zoekt altijd de verbinding en je daagt uit. Juist omdat je weet dat het werken met mensen die om welke reden dan ook zorg nodig hebben zo ongelooflijk belangrijk is. En dat is nu net waar jouw team zo enorm goed in is.
4. Je voegt waarde toe
Heel simpel: jij voegt met jouw team en als leidinggevende meer waarde toe aan het eindresultaat dan je collega leidinggevenden.
5. Iedereen weet wat jij verwacht en wat de doelen zijn
Jouw teamleden weten wat de doelen zijn en wat een ieders bijdrage daaraan is. Daar stuur je continu op, daar is de feedback die je geeft op gebaseerd. Het kan niet zo zijn dat mindere of uitmuntende resultaten een complete verrassing zijn, ieder teamlid is op de hoogte van recente resultaten.
6. Je investeert in jezelf
Je bent nieuwsgierig en leergierig, je investeert in jezelf en in je toekomst. Of de baas nu wel of niet betaald, jij pakt je persoonlijk leiderschap. Je zoekt inspiratie en verdieping in opleidingen en samen met gelijkgestemden. Of je laat je coachen. Alles met de intentie om de allerbeste versie van jezelf te worden zodat je nog meer waarde kunt bieden aan je team, je organisatie en jezelf.
7. Je werkt aan je team, niet in je team
Je laat je niet verleiden tot het bezig zijn met allerlei fuliliteiten en details. Jouw focus is gericht op de grote lijn en op dat waarmee jij de resultaten verder verbeterd. Wat je medewerkers zelf kunnen doen, doen ze zelf.
8. Je team is de motor achter alle successen
Je hebt je ego al lang geleden in de kast gezet. Jij ziet en benoemt de bijdrage van teamleden bij behaalde successen en je viert deze successen ook samen met je team en de rest van de organisatie. Dankzij jouw leiderschap doen teamleden dingen die ze niet voor mogelijk hebben gehouden en stijgen ze boven zichzelf uit.