We hadden het over onze tijd bij Start uitzendbureau.
Eind jaren tachtig, begin jaren negentig.
We waren collega’s op de vestiging in Harderwijk, daar is onze vriendschap begonnen. Nu, een dikke dertig jaar verder zijn we nog steeds vriendinnen.
We komen nog uit de tijd dat er geen computers waren. Onze functie was bemiddelaar, nu zou je het denk ik recruiter noemen. Aan het eind van iedere werkdag lag er een enorme stapel enveloppen klaar om weg te brengen naar het postkantoor. We konden de PTT de schuld geven als iets niet bezorgd was. De enige moderniteit op de vestiging was een fax.
We hadden een (papieren hè, geen digitale) kaartenbak waar alle uitzendkrachten in stonden. Daar zaten roze en blauwe kaarten in.
Mag jij raden wanneer je als uitzendkracht een roze of een blauwe kaart kreeg.
‘Dat kun je je nu toch niet meer voorstellen?’ zeiden we tegen elkaar. Blauwe kaarten voor mannen en roze voor vrouwen, het zou de voorpagina van de krant halen.
Toch zie je dat veel organisaties als het aankomt op de werving van nieuwe medewerkers nog in het blauwe en roze tijdperk leven.
Zeker, ze hebben inmiddels een heus recruitmentteam. Maar ze denken en doen nog steeds net zoals zeg, pak ‘em beet twintig jaar geleden.
Dit is de functie, dit zijn de eisen en daar moet de kandidaat aan voldoen. Als je niet voldoet aan alle vinkjes, dan gaat het feest niet door.
We leven in een fascinerende tijd en HR moet alle zeilen bijzetten, zegt Nick van Dam, hoogleraar Corporate Learning and Development, verbonden aan Nyenrode en aan IE Business School.
Er is sprake van een grote reset, die aangejaagd wordt door de pandemie. Het speelt op alle vlakken, met thema’s als leiderschap, inclusiviteit, werkplek, flexibiliteit, mentale gezondheid, vitaliteit, data en analytics. De veranderingen waar we mee te maken hebben, zijn enorm versneld. Tegelijk zijn er veel te weinig mensen om alle banen in te vullen, en dat wordt niet beter. Daarom moet HR op de schop. Men moet op een andere manier gaan werken, zodat HR meer invloed krijgt.
Volgens Van Dam heb je tegenwoordig nog maar twee keuzes: naar je mensen luisteren en de cultuur aanpassen of een groot verloop accepteren.
Op welke manier wordt er in jouw organisatie al anders gekeken naar arbeid? Wil je me dat laten weten door een reactie te geven op deze mail?
Benieuwd welke kansen er zijn voor jouw organisatie? Plan dan een adviesgesprek.