Zo maak je van zorgmedewerkers loyale ambassadeurs – 4 tips

Zo maak je van zorgmedewerkers loyale ambassadeurs – 4 tips

Geschreven door: Gerry de Valk
Gepubliceerd op: 4 jul 2022

Regisseer de medewerkersreis in de zorg als Het Kleine Huis op de Prairie

Als meisje van 10 kon ik er geen genoeg van krijgen. De verhalen van het Amerikaanse gezin Ingalls, dat woonde op de Amerikaanse prairie.

De serie Het Kleine Huis op de Prairie speelde zich af in de 19e eeuw in het plaatsje Walnut Grove, gelegen aan een rivier. Het was een hard leven in die tijd, maar o zo vol van liefde. Vader speelt viool, moeder naait de kleren of bakt een lekkere koek.

De beelden van de prairie waren prachtig en de kinderen Ingalls huppelden in mijn herinnering door de velden naar school. Och, mocht ik maar zo naar school huppelen.

Het liefst wilde ik Mary Ingalls zijn, gespeeld door Melissa Sue Anderson. Op haar 14e werd ze blind maar daar sloeg ze zich zo dapper doorheen. Vader Charles Ingalls wist altijd overal een oplossing voor, hoe moeilijk de situatie ook was.

Bovendien werd de serie uitgezonden door de EO waardoor mijn ouders zeker wisten dat het wel goed zat. En hoewel de serie zo lang geleden op tv was, heb ik er nog volop herinneringen aan.

Zo heeft iedereen ook herinneringen aan bepaalde situaties op het werk. Bijvoorbeeld hoe het was als guppie tijdens je eerste bijbaantje of die vervelende baas die altijd zo aan het mopperen was.

Wat je moet beseffen, is dat je bepaalde momenten in de reis, die de medewerkers door jouw organisatie maken, in feite kunt regisseren als ware het een aflevering van Het Kleine Huis op de Prairie.

Verbeter de medewerkersbeleving in de zorg met blijvende herinneringen
Psycholoog en Nobelprijswinnaar Daniel Kahneman heeft hiervoor de Peak-End Rule geïntroduceerd. De Peak-End Rule is gebaseerd op het feit dat hoe je een bepaalde activiteit herinnert, belangrijker is dan hoe je de activiteit als geheel daadwerkelijk hebt beleefd. Dit biedt kansen om invloed uit te oefenen op het gevoel en de ervaring van een medewerker.

Vraag jezelf daarom vaker af: welke momenten wil jij dat jouw medewerker zich het meest herinnert? Maak daar werk van en verrijk de reis van je medewerkers met bijzondere herinneringen.

Dankzij deze herinneringen krijg je ambassadeurs voor je organisatie die met veel plezier en trots hun ervaringen delen op verjaardagen en op de socials. Daar kan geen wervingscampagne tegenop!

Zo maak je van zorgmedewerkers loyale ambassadeurs – 4 tips

Door te investeren in het creëren van mooie herinneringen kun je de medewerkersbeleving in zijn geheel blijvend optimaliseren. Het resultaat? Blije medewerkers en loyale ambassadeurs die positief over je praten en graag voor je blijven werken. Openstaande vacatures? Die worden voortaan sneller vervuld dan ooit. Een kleine investering vergeleken met dit onbetaalbare rendement.

1. Bied nieuwe zorgmedewerkers een uniek en warm welkom

De eerste indruk is belangrijk en heeft een blijvende impact. Zorg dat nieuwe medewerkers warm welkom worden geheten en kijk op welke manier jullie deze belangrijke beleving uniek kunnen maken.

Ontvangt de nieuwe medewerker een welkomstgeschenk?
Zo ja, krijgt iedereen een standaard geschenk of stemmen jullie deze op de persoon af? Wat weet je over de nieuwe medewerker wat kan dienen als inspiratie? Heeft de medewerker kinderen of is hij of zij sportief? Kun je een leuke ervaring cadeau geven voor het hele gezin? Of een cadeau wat past bij een specifieke hobby of sport? Maak het persoonlijk, maar let wel op dat de cadeaus van even grote waarde zijn, om scheve blikken binnen het team te voorkomen.

Op welke manier wordt een nieuwe medewerker welkom geheten?
Ontvangt een nieuwe medewerker een standaard welkomstmail of een gepersonaliseerd bericht? Hoe kunnen jullie een verrassingselement toevoegen aan dit bericht? Bijvoorbeeld een leuke videoboodschap van het hele team of alvast een ‘kijkje in de keuken’? Hoe ziet het welkom heten er op de dag zelf uit? Organiseren jullie iets speciaals, zoals een gezellige ‘meet & greet’ waarbij het hele team even kennismaakt?

2. Wees extra attent en betrokken bij privésituaties van medewerkers

Een goede medewerkersbeleving ontstaat ook buiten de werkvloer. Verras je medewerkers met speciale gelegenheden en bied een helpende hand of een luisterend oor indien nodig.

Wat doen jullie voor een medewerker op zijn of haar verjaardag?
Geven jullie alle medewerkers hetzelfde cadeau met hun verjaardag? Krijgen ze ieder jaar iets nieuws of steeds hetzelfde? Kijk hoe je de verjaardagverrassing écht verrassend kunt maken. Geef een doe-cadeau of laat de jarige uit een aantal bijzondere cadeaus kiezen. Maak er op het werk een klein feestje van. Of beter nog: kijk of medewerkers op hun verjaardag vrij kunnen krijgen, zodat zij optimaal van hun dag kunnen genieten.

Hoe vaak staan jullie stil bij de loyaliteit van medewerkers?
Vier een werkjubileum niet pas na 10 of 20 jaar, maar ook na 1 of 5 jaar in dienst. Er hoeft geen groot feest van gemaakt te worden, maar het is wel een moment om even bij stil te staan. Geef medewerkers een leuke attentie of een extra dag vrij op een moment naar keuze en bedank ze voor hun harde werk.

Zijn jullie ook betrokken bij privésituaties en gebeurtenissen?
Wees op de hoogte van wat er thuis speelt. Moet een zoon of dochter eindexamen doen? Stuur een kaartje of een kleine attentie. Is een medewerker mantelzorger voor een familielid? Vraag met regelmaat of iemand hulp of advies kan gebruiken. Alleen het gebaar maakt al een verschil en zorgt voor een positieve herinnering.

3. Feestdagen en vakantie? Think outside the box

Probeer je zorgmedewerkers écht een unieke beleving te bieden tijdens feestdagen of vakanties. Ga voor een onvergetelijke herinnering in plaats van een vergeten cadeau.

Wat geven jullie medewerkers tijdens feestdagen?
Wat kunnen jullie medewerkers nog meer bieden in plaats van het standaard kerstpakket? Wat dacht je van een wijnproeverij of een leuk spel wat het hele gezin samen kan spelen? Een cadeaubon voor een massage, een manicure of een dagje sauna? Geef met sinterklaas eens iets anders dan een standaard chocoladeletter en voeg een persoonlijk gedichtje toe. Klinkt als veel moeite? De moeite betaalt zich dubbel en dwars terug wanneer medewerkers deze gedichtjes delen op social media en daarmee laten zien wat voor een leuke werkgever jullie zijn.

Geven jullie een kleine attentie tijdens vakanties?
Een klein cadeautje kan zorgen voor een blijvende herinnering én meer bekendheid als excellent werkgever. Wat dacht je ervan om medewerkers een grote strandbal te geven met jullie naam erop, samen met een kaartje waarmee je ze een fijne zomer wenst? Of een mooie paraplu voor herfstwandelingen in het bos? Kleine gebaren met een grote impact!

4. Blijf actief betrokken bij de persoonlijke ontwikkeling van je zorgmedewerkers

Je medewerkers zijn goud goed en hun werk is enorm waardevol. Blijf vragen naar ambities en moedig persoonlijke ontwikkeling aan.

Waar leggen jullie de focus op tijdens functioneringsgesprekken?
Geef functioneringsgesprekken een andere insteek; stel de ambities en de wensen van de medewerkers centraal. Zijn zij tevreden? Wat gaat goed en wat kan beter? Voelen zij zich nog uitgedaagd? Willen zij meer verantwoordelijkheden – of juist minder? Zijn ze nog blij binnen de afdeling of is er een andere tak binnen de organisatie die lonkt? Geef medewerkers de vrijheid en het vertrouwen om eerlijk te zijn over hun wensen en ambities.

Hoe zien de persoonlijke ontwikkelingsplannen van medewerkers eruit?
Alle medewerkers zijn uniek, zo ook hun ontwikkelingsplannen. Bied medewerkers de mogelijkheid om met een loopbaancoach te praten en maak budget vrij voor het volgen van cursussen. Maak van hun plan echt iets bijzonders, door bijvoorbeeld hun loopbaan en ambities te visualiseren in een routekaart. Heeft iemand een cursus afgerond of een bepaald diploma behaald? Dat mag best gevierd worden!

Het zijn de bijzondere herinneringen die zorgen voor een positieve medewerkersbeleving. En een positieve medewerkersbeleving zorgt voor een goede reputatie als werkgever. Door bewust mooi herinneringen te creëren worden zorgmedewerkers ambassadeurs van je zorgorganisatie. Maak cadeaus unieker en persoonlijkere wees oprecht betrokken bij de privésituatie van medewerkers. Probeer vaker een mooie herinnering te creëren – ook op de onverwachtse momenten – en neem de persoonlijke ontwikkeling van medewerkers serieus. Het resultaat? Het personeelsverloop loopt terug en het wordt steeds makkelijker om nieuw zorgtalent aan te trekken. 

Gerry De Valk – Medewerkersreizen in de zorg

Als expert op het gebied van medewerkersreizen in de zorg leert Gerry zorgorganisaties de medewerkersbeleving structureel te optimaliseren – van pre-hire tot retire. Met vernieuwende inzichten en praktische handvatten helpt Gerry organisaties de medewerkers en hun behoeftes centraal te stellen – mét trots. 

Met als resultaat? Meer zorgtalent, minder verzuim en verloop

Plan een vrijblijvend adviesgesprek in.