Het is onvoorstelbaar hoe snel en ingrijpend het coronavirus onze manier van werken en leven heeft veranderd. Het virus heeft impact op iedereen en op alle onderdelen van ons leven. Onze gezondheid, gezin, werk, financiën, relaties, vrije tijd en wat zoal meer. Iedereen beleeft deze crisis op zijn of haar eigen manier.
Duidelijk is dat iedereen wordt geraakt.
Jouw medewerkers worden ook geraakt. Ze hebben nu meer dan ooit ondersteuning nodig.
Werken ze in een vitaal beroep dan betekent dit wellicht dat ze niet de zorg of dienst kunnen leveren die ze zouden willen. Dat ze zich zorgen maken om besmet te raken. Dat ze vooral doorgaan op hun ratio en hun emoties naar de achtergrond duwen.
Werken jouw medewerkers opeens allemaal vanuit huis, dan is het de vraag of ze hun draai kunnen vinden in deze nieuwe realiteit. De dagelijkse routine is volledig veranderd. Ze proberen een balans te vinden tussen lesgeven aan de kinderen en je werk afkrijgen. Ze zoeken hun weg tussen alle communicatiemogelijkheden van Skype tot Zoom en van Whatsapp-groepen tot conference-calls.
Weet jij wat jouw medewerkers veel stress bezorgt? Wie moeite heeft om de stekker eruit te trekken en even niet met het werk bezig te zijn? Wat ze doen om weer op te laden? Wie financiële zorgen heeft?
Er is geen standaard protocol voor deze huidige situatie dat je er even bij kunt pakken. Geen afvinklijstje om te checken of je niks vergeet. Wel zijn er allerlei uitdagingen waarvan we de afloop niet exact kunnen voorspellen.
Als leidinggevende heb je de verantwoordelijkheid om er te zijn voor je mensen.
Maar als leidinggevende weet je één ding zeker. Je hebt de verantwoordelijkheid om er te zijn voor je mensen. Om je te verdiepen in hun angsten en onzekerheden en te bedenken wat jij kunt doen om je medewerkers door deze crisis te navigeren.
Ook nu jullie wellicht op afstand werken.
Daar hoef je geen ingewikkelde toeren voor uit te halen. Werkt je team thuis, maak dan een persoonlijk belrondje en combineer dat met regelmatig ‘s ochtends een gezamenlijke online start-van-de-dag. Zo kunnen ervaringen worden gedeeld en weet een medewerker dat hij of zij er niet alleen voor staat.
Stel tijdens je belrondje simpelweg deze drie vragen:
● Hoe gaat het?
● Wat heb je nodig?
● Wat kan ik beter, of anders doen?
Met de antwoorden kun je bepalen wat jij als leidinggevende gaat doen om ondersteuning te bieden.
Hou je hart warm en je hoofd koel!
Gerry
PS Kan ik je ergens bij helpen? Bij het verstevigen van je veerkracht, vertrouwen en leiderschap in deze heftige tijden? Omdat je dat juist nu wel kunt gebruiken? Stuur me dan gerust een mail of whatsapp, dan maken we online een afspraak.