Een briljant medewerkersplan. Waarom zou je dat nodig hebben?

Geschreven door Admin
Gepubliceerd op 5 februari, 2021

Heeft jullie organisatie een jaarplan?
Iedereen knikt.

Heeft de afdeling HR een jaarplan?
Weer zie ik iedereen knikken.

Heeft ICT een jaarplan?
Een aantal zie ik wat twijfelachtig ja knikken. Zal vast wel.

Heeft Communicatie een jaarplan?
Vast wel.

Hebben jullie een medewerkersplan?

Ik zie een aantal mensen wat glazig naar me kijken. “Je bedoelt of HR een plan heeft?” vraagt iemand.

“Nee, ik bedoel een plan waarin jullie visie op medewerkers beschreven staat. Welke ervaring wil je de medewerkers bieden?”

Ik zie deze verwarring iedere keer opnieuw bij de trainingen en workshops die ik geef.
In weinig organisaties is een medewerkersplan.

Ik heb het dus niet over het jaarplan van de afdeling HR.

Een medewerkersplan is een strategisch plan dat alle afdelingsplannen in de organisatie met elkaar verbindt. Omdat alle plannen naast de meetlat van de geformuleerde medewerkersambitie die in het medewerkersplan staat, wordt gelegd.

Stel, in het medewerkersplan van jouw organisatie staat dat iedere medewerker die dit wil de mogelijkheid heeft om persoonlijk en professioneel te groeien. Het is jullie ambitie dat er aandacht is voor iedereen en dat wordt gewaardeerd wie je bent en wat je doet. Ook bieden jullie een warme werkomgeving waarin gemak en simpele werkprocessen voorop staan.

Ik bedenk maar wat.

Hoe zorgt dan bijvoorbeeld de afdeling ICT, Facilitair. Recruitment of Marketing & Communicatie dat deze medewerkersambitie kan worden waargemaakt en vast gehouden?

Te vaak zie ik dat er projecten de organisatie in worden geslingerd waar medewerkers hopeloos gefrustreerd van raken.

Een nieuw ECD. Het leek zo mooi en handig maar in de praktijk onbegrijpelijk ingewikkeld voor medewerkers.

De organisatie gaat over op centraal koken waarna medewerkers alle klachten van bewoners moeten opvangen.

Nou ja, je begrijpt mijn punt wel denk ik.

Wil je topwerkgever worden, dan moet er één ding gebeuren.

Medewerkers moeten over je praten.

Nu online maar straks weer op de feestjes of na het sporten, moeten ze enthousiast vertellen welke leuke dingen op hun werk gebeuren. Dat ze zinvol werk doen, en dat hun werkgever dat ziet. En waardeert.

Niet dat het allemaal wel goed en oké is.

Want waarom moet een medewerker genoegen nemen met een ‘wel oké’ werkplek als je – zeker in de zorg – de banen voor het uitkiezen hebt en ook nog bij de allerbeste organisatie in de regio kunt werken?

Dus heb je een ambitie nodig die door het DNA van de hele organisatie stroomt. Als een malle.

De meeste organisaties hebben dit niet.

Wel heeft iedere afdeling netjes zijn eigen plan geschreven zonder echt rekenschap te geven van de impact van hun plannen op de medewerkers.

Terwijl de organisatie in haar visie heeft geschreven dat de medewerkers het belangrijkste kapitaal zijn.

Raar toch?

Hartelijks,
Gerry

Alle stappen van de medewerkersreis onder de microscoop?
Met de Masterclass Employee Experience & Design ga je 3 dagdelen volop in de actiestand en werk je concreet aan de Employee Journey van jouw organisatie.
Meer informatie>>

Wil je niet alleen een medewerkersreis maar een complete strategie?
Dat kan. Met de verdiepende training Nieuwe Routes naar het Hart van je Medewerker ontwikkel je een complete Employee Experience strategie.
Meer informatie>>