Interview met Margreth Hulswit (regiomanager kraamzorg): Als manager heb ik veel meer een coachende rol

Geschreven door: Gerry de Valk
Gepubliceerd op: 8 jun 2020

Een tijdje terug (we hadden nog nooit van Corona gehoord) heb ik een aantal zorgmanagers laten interviewen. Mooie gesprekken die gingen over wat je als leidinggevende kunt doen om je medewerkers het beste van zichzelf te laten geven.

Voor jou als leider of vanuit HR interessant en inspirerend om te lezen hoe andere leidinggevenden invulling geven aan hun rol. Want we weten: medewerkers verlaten niet hun baan, ze verlaten hun manager.

Met het tekort aan personeel in de zorg is dat een grote kans: als manager heb je allerlei mogelijkheden om medewerkers te binden en te boeien. Mensen er aan herinneren wat hun potentieel is en ze in staat stellen om verantwoordelijkheid te nemen voor het inzetten van al hun talenten, daar gaat het om. Het eerste interview dat je kunt lezen is met Margreth Hulswit.

Medewerkers hun talenten laten ontwikkelen, zelf de regie laten nemen en ze een belangrijke stem geven binnen de organisatie: het zijn aspecten die Margreth Hulswit (52) erg aanmoedigt. Ze is twee jaar werkzaam als regiomanager van Kraamzorg Zuid-Gelderland. ‘De focus is verlegd naar de cliënt, de medewerker én de organisatie.’

Als regiomanager van Kraamzorg Zuid-Gelderland stuurt Margreth zo’n tachtig medewerkers aan. Iets wat ze erg leuk vindt en waar ze veel energie uithaalt. ‘De tijden zijn de afgelopen jaren wel veranderd. Ik herinner me nog de tijd dat de kraamzorg nét uit de crisis kwam. Als er een keuze gemaakt moest worden, lag de aandacht met name bij de financiën. Nu is het leuk om te zien dat er een verschuiving gaande is en dat de focus verlegd is naar de cliënt, de medewerker én de organisatie.’

Toch bestaat er in veel organisaties nog een zekere hiërarchie waarbij mensen ‘hoger’ in rang bepalen wat een medewerker moet gaan doen. Margreth denkt daar heel anders over. ‘Ik vind dat de medewerker zelf de regie moet nemen en moet kijken wat er wel en niet bij hem of haar past. Als manager ben ik daar erg mee bezig en heb ik veel meer een coachende rol.’

In veel organisaties is er nog een zekere hiërarchie waarbij mensen ‘hoger’ in rang bepalen wat een medewerker moet doen. Ik vind dat de medewerker zelf regie moet nemen en moet kijken wat er wel of niet bij hem of haar past.


Werkgeluk

Volgens Margreth heeft deze manier van werken alleen maar voordelen. ‘Als de werknemer zelf de regie neemt, levert dat vitale medewerkers op die met plezier aan het werk zijn. Dat plezier stralen ze uit naar hun collega’s en cliënten. Maar het plezier straalt ook af op de organisatie. Ik zie medewerkers niet als een middel, maar juist als één van de meest belangrijke onderdelen van een organisatie.’

Margreth deed in 2018 onderzoek naar “Duurzame inzetbaarheid” waar ze veel ideeën opdeed om anders met medewerkers om te gaan. ‘Ik noemde al zelf de regie pakken, maar andere zaken die ik erg belangrijk vind, zijn: dat ze zelf met ideeën komen voor de organisatie, dat ze een grotere en belangrijke stem krijgen binnen de organisatie én het mogelijk is om hun talenten verder te ontwikkelen.’

Met name talentontwikkeling is een erg belangrijk gegeven binnen de organisatie. ‘Ik ben er een groot voorstander van om ieders talenten te benutten. Dat geeft mensen extra plezier in hun werk en iemand bouwt daarmee zelfvertrouwen op.’ De start van het programma ‘Aantrekkelijk Werkgeverschap’ waarin medewerkers de grootste rol hebben, is hier een voorbeeld van.

Andere zaken die ik erg belangrijk vind, zijn: dat ze zelf met ideeën komen voor de organisatie, dat ze een grotere en belangrijke stem krijgen binnen de organisatie én het mogelijk is om hun talenten verder te ontwikkelen.

Dit jaar is ze actief begonnen met deze manier van werken. Toch merkt ze dat mensen nog voorzichtig zijn in de uitvoering ervan. ‘Sommigen hebben zoiets van: “och, laat mij maar gewoon werken en mijn ding doen”, maar als ze dan zien hoe vrolijk collega’s worden van meedenken en doorgroeien, brengt dat vanzelf iets bij hen teweeg. Ze zien dan dat het niet eng is om iets anders te doen en talenten te benutten. Het gaat in kleine stapjes, maar dit is al erg leuk om te zien. Het draagt allemaal bij aan iemands werkgeluk.’

Ambassadeurs voor de cultuurverandering

Om medewerkers enthousiast te krijgen voor deze ‘cultuurverandering’ blijft Margreth haar medewerkers enthousiast coachen. ‘Een aantal medewerkers omarmden deze manier van werken meteen. Ik noem hun dan ook “ambassadeurs”. Hun enthousiasme werkt aanstekelijk. Steeds meer medewerkers durven dan ook zelf de regie te pakken.’ Ze denkt dat er nog wel een tijdje overheen gaat voordat iedereen er helemaal inzit. ‘Ondertussen blijven we kijken waar we als organisatie en als team naartoe willen en welke stappen we nog moeten zetten.’

Vind je het leuk om dit interview te lezen? Laat het me even weten via gerry@gerrydevalk.nl

Hartelijke groet,
Gerry de Valk

Sommige collega’s hebben zoiets van: “och, laat mij maar gewoon werken en mijn ding doen”, maar als ze dan zien hoe vrolijk collega’s worden van meedenken en doorgroeien, brengt dat vanzelf iets bij hen teweeg.

PS Ik wil ook een serie gesprekken doen met medewerkers in de zorg. Welke ervaringen of omstandigheden maken dat zij het beste van zichzelf kunnen geven en dat zij zich echt verbonden voelen met de organisatie? Ken of weet jij iemand die het leuk zou vinden om te worden geïnterviewd? Laat het me weten. Het gesprek kan anoniem.

PS 2 Ook wil ik nieuwe serie gesprekken voeren met leidinggevenden in de zorg. Wat is het effect van corona op de leidersrol? Wat kun je nu betekenen voor je medewerkers? Ook hierbij de vraag: weet of ken je iemand? Laat het me weten.