Soms zijn talent en inhoud niet genoeg om écht impact te hebben op je team

Geschreven door Gerry de Valk
Gepubliceerd op 17 april, 2018

“Echt, al meer dan 2 jaar ging ik twee keer per week met mijn oudste naar zwemles. Ik vond het de hel. Zat ik weer achter dat glas te kijken naar een zwembad vol kinderen. Alle kinderen dapper aan het oefenen, hele groepen mochten afzwemmen maar mijn oudste was met van alles bezig behalve met leren zwemmen.

Zo ging het week in, week uit.

Ik was er helemaal klaar mee en ik had me die dag voorgenomen om onze oudste na de zwemles eens de waarheid te vertellen. Dat hij nu echt zijn best moest gaan doen want zo kon het niet langer.

We stapten na de zwemles in de auto en we reden weg.

“Weet je mam”, zei mijn oudste “ik ben zo gelukkig. Ik vind zwemmen zóóó leuk om te doen en de zon schijnt vandaag ook nog eens zo lekker. Helemaal top”.

Ter plekke slikte ik mijn preek in. Wat zat ik nou toch te zeuren en moeilijk te doen? Dat jochie leerde me in een paar woorden waar het om gaat in het leven. Doe wat je het allerliefste doet en geniet daar van”.

De afrondende bijeenkomst van de ManagersMastermind ging over Storytelling. En dit was een verhaal van één van de deelnemers.

Het kunnen vertellen van verhalen is belangrijk in je werk. Leidinggeven gaat namelijk altijd over communicatie met anderen: je communiceert met je medewerkers, met je baas, met je klant. En dan zijn woorden krachtig.

Hoe wil je overkomen? Soms wil je mensen enthousiast maken voor een strategie, of wil je bereiken dat er beter wordt samengewerkt. Misschien staat er een verandering te gebeuren waarin je mensen ’mee’ moet krijgen.

Je kunt denken dat iedereen in de rij staat om jouw ideeën te omarmen. Je hebt de feiten op een rij en je weet dat jouw aanpak de allerbeste is. En toch: om impact te hebben op anderen, zijn talent en inhoud alléén niet genoeg. Jij kunt iets wel belangrijk vinden maar hoe zorg je er voor dat anderen het net zo belangrijk gaan vinden?

Op zulke momenten gaat het om vertrouwen. Wederzijds. Argumenten en feiten werken vaak onvoldoende. Er is iets zachters nodig: persoonlijkheid, begrip, empathie en het onbewuste gevoel dat iemand het hart op de goede plaats heeft zitten.

Dan gaan verhalen je helpen. Je kent zelf voorbeelden als Steve Jobs, Mandela of Oprah. Hun levensverhalen zijn interessant, ze hebben lessen geleerd. Ze hebben hindernissen overwonnen en dat trekt mensen aan. Het geeft vertrouwen.

Het vertellen van verhalen zijn we niet zo gewend en hebben we ook niet echt geleerd. We zijn gericht op cognitieve vaardigheden en feiten. Hoe maak je van een ogenschijnlijk saaie opsomming een aantrekkelijk verhaal?

Wat ik heb geleerd van de workshop tijdens de Mastermind, is dat een verhaal authentiek en voorspelbaar moet zijn en empathie moet oproepen. Het moet een probleem en emotie in zich hebben en herkenbaar zijn voor degene die naar je luistert.

Zo herinner ik me nog altijd het verhaal van één van mijn voormalige leidinggevenden die vertelde over zijn fietstocht in Frankrijk en het afzien in de bergen. Hij dacht dat even te doen maar dat viel behoorlijk tegen. Waardoor hij zich realiseerde dat iedereen zijn eigen berg te beklimmen heeft. En we zien vaak alleen als iemand op de top van de berg staat, dan volgt het gejuich. Maar wat die ander daar voor heeft gedaan en het afzien – dat ziet niemand.

En daar wil ik zelf het volgende aan toevoegen. Steve Jobs heeft in 2005 zijn beroemde Stanford Commencement Speech gehouden en vertelt hij over de keuzes die hij in zijn leven heeft gemaakt. Keuzes die op dat moment zelf niet te verklaren waren maar die, nu hij er op terugkijkt, betekenis hebben.

De boodschap die Steve Jobs meegeeft: sta af en toe stil, kijk achterom en leg verbindingen. “You can’t connect the dots looking forward, you can only connect them looking backwards”. Daarmee bouw je jouw verhaal.

Met andere woorden: welke momenten deden er werkelijk toe in je leven? Wat heb je geleerd en wat zegt dat over wat jij belangrijk vindt? Dan heb je de basis voor jouw verhaal te pakken.

Zo heeft de zwemles van de zoon van de Masterminder waarmee ik mijn nieuwsbrief begon, al vaak als voorbeeld gediend tijdens overleggen die zij had met teams die zich vooral druk maakten om allerlei kleine dingen maar het grote geheel uit het oog verloren. Met dit verhaal kon zij het gesprek van een team op een juiste manier terugbrengen naar de bedoeling: waarom doen we ook al weer wat we doen?

Wil jij ook meer de kracht van verhalen inzetten tijdens jouw werk? Sta jij op een punt dat je krachtiger wilt leidinggeven, jezelf daarin wilt ontwikkelen? Misschien is dan de ManagersMastermind interessant voor jou. Tijdens de Mastermind ga je samen met maximaal 15 andere professionals met dergelijke thema’s aan de slag. In dit programma van 6 maanden waarin je leert wat jouw talenten en ontwikkelpotentieel is. Daardoor kun je als leidinggevende of teamcoach veel meer ontspannen gaan leidinggeven. Je leert de talenten van je medewerkers herkennen en je weet hoe je die zo goed mogelijk kunt inzetten.
Hier lees je er alles over.