Een goed werkgeversimago in de zorg begint met excellent werkgeverschap

Een goed werkgeversimago in de zorg begint met excellent werkgeverschap

Geschreven door: Gerry de Valk
Gepubliceerd op: 27 jun 2022

Negentien seizoenen en ruim drieduizend afleveringen. Tot de zomer van 2020 was er geen centje pijn. Het kon niet op met awards en loftuitingen, iedereen hield van de show. Maar toen waren er opeens, zo leek het, de verhalen. Over een verziekte, toxic werksfeer. Over racisme, intimidatie en terreur. De opnames van de laatste afleveringen verliepen in een ijzige sfeer. Gezellig wilde het niet meer worden. Ondanks de excuses, de tranen, het ontslaan van meerdere producenten en de belofte van een nieuw begin, in de periode voorafgaand aan die laatste aflevering een paar weken geleden.

Ik heb het over Ellen DeGeneres. In al die jaren had ze zoveel credits opgebouwd maar dat bleek weinig meer waard toen de verhalen over de ongezonde werksfeer bij haar talkshow naar buiten kwamen. Zeker omdat haar bijnaam ook wel de Be Kind Lady was. Ze zei altijd dat we allemaal een beetje vriendelijkheid nodig hebben. Die kreeg ze als een boemerang terug toen de medewerkers een boekje opendeden.

Ze had 270 medewerkers in dienst. Waarvan een aantal, toen de geest eenmaal uit de fles was, vooraan in de rij stonden om hun ervaringen met Ellen DeGeneres te delen met de media. Het is lopen op een dun koord als het gaat om je imago. Dat geldt net zo goed voor jouw imago als werkgever. De manier waarop medewerkers hun werkdag beleven, bepaalt jouw goede naam als werkgever.

Weet je zeker dat je een goede werkgever bent? Zorg je écht goed voor je mensen?
En hoe uit zich dat in aandacht, leiderschap, cultuur, ontwikkeling en groei? Vul je dit antwoord zelf in of leg je deze vragen óók bij medewerkers neer?

Wat houdt excellent werkgeverschap in de zorg in?  

Goed voor je medewerkers gaat veel verder dan een goed salaris en goede arbeidsvoorwaarden. Excellent werkgeverschap gaat over alles wat bijdraagt aan een positieve medewerkersbeleving – belangrijk voor hen én voor jou. Want een positieve medewerkersbeleving zorgt voor blije medewerkers die met liefde voor je blijven werken.

Excellent werkgeverschap gaat over oprechte aandacht, positief leiderschap, een inspirerende cultuur, persoonlijke ontwikkeling en groei. Hoe goed scoren jullie op de volgende punten?

– Geven jullie vaak genoeg oprechte aandacht aan jullie medewerkers?
Zijn jullie op de hoogte van de thuissituatie? Tonen jullie interesse in persoonlijke gebeurtenissen? Zijn jullie attent met bijzondere aangelegenheden, zoals verjaardagen en jubilea?

– Op welke manier wordt er bij jullie leidinggegeven?
Treden leidinggevenden eerder op als politieagent of zijn ze de grootste supporters van hun team? Worden er genoeg complimenten gegeven? Wordt het team wel eens verrast met een leuke attentie of een traktatie?

– Hoe zouden medewerkers de organisatiecultuur omschrijven?
Is iedereen op de hoogte van jullie visie en kernwaarden? Worden plannen en besluiten getoetst aan deze kernwaarden? Worden medewerkers betrokken bij de cultuur en strategie? Voelen medewerkers zich veilig en vrij om zich te uiten?

– Is er ruimte voor persoonlijke ontwikkeling en groei?
Nemen jullie de ambities van medewerkers serieus? Wordt er een duidelijk ontwikkelingsplan gemaakt? Krijgen zij de mogelijkheid om met een loopbaanbegeleider te spreken?

Hoe geef je jouw imago als werkgever in de zorg een boost?

Alle bovenstaande zaken dragen bij aan excellent werkgeverschap en zijn dus bepalend voor jouw werkgeversimago. Over een excellent werkgever wordt ‘excellent’ gesproken. Op het werk, tussen collega’s, op de opleiding én online. Een vervelend incident of een aantal ontevreden medewerkers kunnen het imago voor altijd schaden. Het gevolg? Het wordt steeds moeilijker om nieuw zorgtalent te vinden en aan je te binden.

Het is belangrijk om jullie imago zorgvuldig te bewaken en op tijd in actie te komen wanneer deze wordt geschaad.

1. Betrek je medewerkers en stel hun wensen centraal

Willen jullie je echt onderscheiden als excellent werkgever? Vul niet alleen zelf het antwoord in op de eerdergenoemde vraagstukken, maar betrek je medewerkers actief bij het verbeteren van hun beleving. Vraag naar hun mening en sta open voor suggesties.

2. Voorkom vervelende incidenten en kom gelijk in actie

Een incident, pesterijen of voelen medewerkers zich gediscrimineerd? Kom gelijk in actie, luister naar hun verhaal en bespreek hun behoeftes en verlangens. Ga in gesprek met alle betrokkenen en zoek naar een oplossing. Maak duidelijke afspraken over de opvolging.

3. Ga in gesprek met ontevreden (ex)medewerkers

Valt het je op dat er een paar (ex)medewerkers negatief praten over jullie organisatie? Ga met ze in gesprek en luister oprecht naar hun verhaal en klachten. Zorg dat ze zich gehoord en gezien voelen. Wie weet kan je zelfs hun beeld van jullie organisatie op een positieve manier veranderen, waardoor de medewerker blijft of terugkomt.

4. Maak werk van jullie online communicatie en reputatie

Het beeld van jullie organisatie wordt al gevormd tijdens het allereerste contactmoment. Wat vindt een potentiële kandidaat aan informatie en reviews over jullie organisatie online? Bekijk de mogelijkheden om jullie ‘werken bij’ pagina aan te vullen met medewerkersverhalen en leuke teamfoto’s. Maar let op: blijf wel oprecht. Staan er een aantal negatieve recensies over jullie op Glassdoor? Vraag aan jullie medewerkers of ze eventueel een review willen schrijven, wel geheel vrijblijvend natuurlijk.

Als excellente werkgever bied je medewerkers een optimale beleving. Een optimale beleving zorgt voor blije medewerkers en blije medewerkers zorgen voor een positief werkgeversimago – van groot belang in de huidige arbeidsmarkt. Om zorgtalent te vinden, te binden én te behouden is het belangrijk om hun behoeftes centraal te stellen. Kom in het geval van negatieve geluiden of incidenten gelijk in actie, neem medewerkers serieus en zoek naar een oplossing. Ga in gesprek met (ex)medewerkers om van hun ervaringen te leren en eventueel hun beeld van jullie als werkgever bij te stellen. Onderwerp jullie online communicatie en reputatie aan een test om jullie imago te verbeteren.

 

Gerry De Valk – Medewerkersreizen in de zorg

Als expert op het gebied van medewerkersreizen in de zorg leert Gerry zorgorganisaties de medewerkersbeleving structureel te optimaliseren – van pre-hire tot retire. Met vernieuwende inzichten en praktische handvatten helpt Gerry organisaties de medewerkers en hun behoeftes centraal te stellen – mét trots. 

Met als resultaat? Meer zorgtalent, minder verzuim en verloop

Plan een vrijblijvend adviesgesprek in.