Even snel een paar zaken in een dossier willen opslaan. Lukt niet, want er is geen verbinding met het netwerk. De wifi werkt weer eens niet.
Duizend keer klikken voordat je bent waar je wilt zijn in een digitaal dossier.
Toch maar even bellen met HR om na te vragen hoeveel vakantiedagen je nog hebt. Omdat je geen snars begrijpt van dat selfserviceportaal waarmee je zo handig je eigen personeelszaken zou kunnen regelen.
Een bestelling plaatsen via de online shop op het werk is zo ingewikkeld dat je de moed bij voorbaat al hebt opgegeven. Je fietst wel even langs de Action voor die paar insteekhoesjes.
Gegevens die handmatig moeten worden overgetikt omdat systemen niet met elkaar kunnen worden gekoppeld.
Je werkgever die je zo’n hip online lifestyleprogramma aanbiedt waar je op je werk al helemaal niet aan toe komt. En in je vrije tijd geen zin in hebt.
Of ook een leuke waarover ik las: dat je wordt ontslagen door een ICT-systeem. Je komt het gebouw waar je werkt niet meer in. Dat gebeurde Ibrahim Diallo, zijn verhaal lees je hier.
ICT zou het leven voor werknemers moeten vereenvoudigen. Vaak wordt het tegenovergestelde bereikt.
Zomaar een willekeurig aantal voorbeelden over ICT-systemen binnen bedrijven die voor werknemers het werk zouden moeten vereenvoudigen. Maar die vaak het tegenovergestelde bereiken. Misschien heb je zelf ook wel een aantal vergelijkbare ervaringen (ik hoor ze graag).
Volgens Josh Bersin, onderzoeksanalist en oprichter van Bersin by Deloitte bevinden we ons in een fase waarin de meeste organisaties te veel technologie hebben en niet genoeg tijd.
Er is en wordt enorm veel geïnvesteerd in allerlei ICT-programma’s die medewerkers moeten ondersteunen in hun werk. Ieder programma op zich is vast handig en nuttig, maar als je moet werken met 10 verschillende handige en nuttige programma’s is het effect opeens een stuk minder.
“Maar bijna iedereen heeft toch ook Facebook?” hoor ik soms als tegenargument. “Hoe moeilijk kan het nu helemaal zijn?”
Ieder programma is vast nuttig. Maar als je moet werken met 10 verschillende, nuttige programma’s dan is het effect een stuk minder.
Bedenk dan wel dat dergelijke apps super gebruiksvriendelijk zijn. Dat gebruiksvriendelijke en intuïtieve zijn mensen, en dus ook jouw medewerkers,gewend. Wel eens een bestelling bij Coolblue geplaatst? Dan begrijp je wat ik bedoel. Dergelijke service verwachten medewerkers ook steeds meer van hun werkgever. Het verhoogt (of verlaagt) hun werkbeleving.
Het pleidooi van Bersin is daarom eenvoudig: zorg voor een vereenvoudiging van de technologie-ervaring van je medewerkers en je krijgt meer tevreden medewerkers. Geloof niet in de mooie woorden van softwareleveranciers die zeggen dat hun tool zorgt voor positieve medewerkerservaringen. Kijk kritisch naar nut en noodzaak.
Wat medewerkers het meest tevreden maakt, is zinvol werk doen, vooruitgang boeken en iets gedaan krijgen. Ik zeg het vaker, Bersin zegt dit ook.
Bersin: zorg voor vereenvoudiging van de technologie-ervaring en je krijg meer tevreden medewerkers.
Medewerkers komen niet voor allerlei handige ICT-snufjes. Ze willen gewoon naar hun werk omdat ze er van houden en graag samenwerken met hun collega’s en hun klanten.
Wil je de ervaring van medewerkers in jullie organisatie verbeteren? Denk dan niet alleen aan het oppimpen van het inwerkprogramma of het bosje bloemen op de eerste werkdag.
Kijk nog eens kritisch of alle ICT echt faciliterend werkt voor de medewerkers om hun werk goed te kunnen doen.
Zo niet, ga op zoek naar andere opties.
Heeft jouw organisatie aandacht voor employee experience?
In deze tijd waarin het binden en boeien van medewerkers een enorme uitdaging is, geloof ik dat aandacht voor een goede employee experience jouw organisatie gaat helpen.
Het belangrijkste in een Employee Experience vind ik dat medewerkers in hun werk doen wat zij leuk vinden. Als zij, en hun leidinggevenden, weten wat ieders talenten en drijfveren zijn. Wat ze motiveert en inspireert. Zodat ze in een flow gaan werken. En daardoor minder vaak of minder snel ziek zijn. En langer bij de organisatie blijven om de simpele reden dat ze gelukkig zijn.
Dat werkplezier blijft niet onzichtbaar. Ook cliënten en hun families zien het. Die op hun beurt een prettige(re) ervaring hebben en daardoor minder snel zullen zeuren en klagen. Hun ervaring zullen doorvertellen. En, de organisatie wordt ook een aantrekkelijke werkgever voor nieuw personeel
Ik schreef een whitepaper over de meerwaarde en de 5 principes van een employee experience. Wil je ‘m lezen? Downloaden kan hier.