Waarschijnlijk denk je: “die is koekoek” als ik je vraag om een emmer met water te vullen.
Terwijl je dat doet, zie je dat er allemaal water onder uit die emmer stroomt.
“Oh, kijk nou eens” zeg ik tegen jou, “er loopt allemaal water uit de emmer.”
Waarop ik vervolgens mijn geniale oplossing geef en je vraag om die emmer opnieuw te vullen met water.
Niet logisch toch?
Ik hoor je denken. Tuurlijk is dit niet logisch Gerry. Je zult de gaten in die emmer dicht moeten maken.
Meer water erin gooien, helpt niet.
Toch is die lekke emmer vergelijkbaar met de werving en selectiestrategie in verpleeghuisland.
Voor nieuwe medewerkers staat de voordeur wagenwijd open.
Maar de achterdeur ook.
Wat erin komt, rent er bijna net zo hard weer uit.
De landelijke instroomcijfers zijn gemiddeld 5,5%.
De uitstroomcijfers zijn 4,8%. Iets lager dan de instroom maar veel te hoog.
Bij één op de vijf medewerkers wordt jaarlijks het dienstverband beëindigd.
De helft (51%) van die uitstromers blijft behouden voor de zorg, zij gaan naar een andere zorgwerkgever.
Bijna 40% verlaat de zorg.
De overige 9% gaat met pensioen.
Je kunt het allemaal lezen in de vijfde voortgangsrapportage van het VWS programma ‘Thuis in het verpleeghuis’ dat deze week is verschenen.
Wil je mensen binden dan zul je eerst moeten boeien.
Met aantrekkelijk en goed werkgeverschap.
In de zorg zijn we goed in brandjes blussen. Het moet snel, korte termijn, actiegericht.
Op alle niveaus zijn we druk. We moeten door, want er is zoveel te doen.
Dat maakt het nadenken over de lange termijn lastig.
We zijn al verliefd op de oplossing terwijl we het probleem amper hebben geanalyseerd.
Maak eens een goede analyse in jouw organisatie.
Waarom vertrekken jouw medewerkers?
Ga met ze in gesprek. Ga de oprechte dialoog aan. Niet alleen luisteren naar de input maar ook actief terugkoppelen en aangeven wat je doet met de feedback.
Wat hebben medewerkers in jouw organisatie nodig om betrokken te worden bij oplossingen en verbeteringen?
Hartelijke groet,
Gerry
Wordt het tijd voor een complete medewerkerssrategie voor je organisatie?
Dat kan. Met de verdiepende online training Nieuwe Routes naar het Hart van je Medewerker ontwikkel je een complete Employee Experience strategie.
Meer informatie>>