Hoe welkom voelen sollicitanten zich in jouw organisatie?

Geschreven door: Gerry de Valk
Gepubliceerd op: 17 mrt 2021

Komende week is alweer de laatste les van mijn online training Nieuwe Routes naar het Hart van je Medewerker.

Geïnteresseerde en actieve deelnemers die nieuwsgierig zijn en graag willen weten wat hun bijdrage kan zijn om van hun werkgever een topwerkgever in de zorg te maken.

Het mooiste is: de deelnemers leren en inspireren elkaar met de dagelijkse voorbeelden uit hun eigen praktijk. We ontwerpen gezamenlijk nieuwe en anders dan andere medewerkerservaringen. We oefenen, experimenteren en leren.

Daarnaast inspireren andere organisaties ons. Wat doen zij om het verschil te maken?

Deze week las ik over het werving- en selectieproces van Kruidvat.

Kruidvat is in 2019 gestart met een nieuw recruitmentmodel. Ze hadden 5 doelen gedefinieerd:

  1. Een hogere conversie op hun arbeidsmarktcampagnes
  2. Filiaal- en procesmanagers ontlasten
  3. De doorlooptijd van vacatures verkorten
  4. Het aannamepercentage verhogen
  5. De ervaringen van kandidaten verhogen

De meeste sollicitanten zitten in de leeftijdsgroep van 15-21 jaar. Die doen natuurlijk alles via hun mobiel. Mobile first is dan ook het motto op de website van Kruidvat.

Binnen ėėn werkdag (!) na je sollicitatie is er een eerste persoonlijk contactmoment.

Hoe snel is dat in jouw organisatie?

Ook heb je tijdens het sollicitatieproces één aanspreekpunt (waar je ook mee kunt WhatsAppen) en is de bereikbaarheid verruimd omdat er ook in de avonduren wordt gewerkt.

Wat zijn de werktijden van HR en recruitment binnen jouw organisatie?

Je voelt je welkom als sollicitant doordat je alvast uitleg krijgt over de vacature. Bovendien krijg je tips ter voorbereiding op je sollicitatiegesprek.

Hoe welkom voelen sollicitanten zich in jouw organisatie?

Ben je als sollicitant eenmaal binnen dan krijg je direct e-learnings en digitale filmpjes zodat je snel vertrouwd raakt met de organisatie.

Hoe snel maakt een kandidaat die is aangenomen kennis met jouw organisatie?

  • De resultaten van deze aanpak bij Kruidvat liegen er niet om. Ga maar na:
  • Het aannamepercentage is verhoogd met 23%
  • Het percentage kandidaten dat direct wordt afgewezen, is verminderd met 43%
  • De doorlooptijden van een sollicitatie zijn sterk verkort
  • Het persoonlijke contact wordt enorm gewaardeerd

Klinkende resultaten die vooral gebaseerd zijn op oprechte en persoonlijke aandacht die aansluit bij de kernwaarden (team, fun, samenwerken en energie) van Kruidvat en de jonge doelgroep.

Kijk, dat zijn nou van die fijne inzichten die de deelnemers de training Nieuwe Routes naar het Hart van je Medewerker inmiddels hebben geleerd.

Inzichten die ze gebruiken om knettergoede medewerkerservaringen voor hun organisatie in te richten. En om hun employee experiencestrategie te ontwerpen.

Het starten met een employee experience is niet heel ingewikkeld, weet je. Je moet wél weten welke stappen je moet zetten, en het is verrekte handig als je weet hoe je mensen mee kunt krijgen. Jij kunt de motor zijn achter deze veranderingen, je kunt het niet alleen.

Daar vertel ik je meer over in de gratis online training Employee Experience. In 2 uur tijd neem ik jou en maximaal 8 andere HR-professionals, marcommers of leidinggevenden mee hoe je medewerkers in jouw organisatie op de eerste plaats zet. Bewust een kleine groep, zodat we de interactie en verbinding op kunnen zoeken. Je leest meer over deze gratis training op:
https://gerrydevalk.nl/gratis-strategische-training/

Zie ik je tijdens de online training?

Hartelijke groet,
Gerry de Valk