Een dagelijks rondje langs je medewerkers

Geschreven door: Gerry de Valk
Gepubliceerd op: 11 mrt 2021

Als ik hem spreek, is hij druk bezig met de voorbereidingen van een online pubquiz die hij de volgende avond voor zijn team organiseert.

We praten over het afgelopen jaar waarin corona de dagdagelijkse werkelijkheid bepaalde. Het was niet altijd makkelijk, vertelt deze manager die werkt in een VG-organisatie. Maar hij heeft ontzettend veel over zichzelf geleerd. Wie hij is als leidinggevende, wat hij belangrijk vindt.

Ik vraag hem of veel medewerkers ziek zijn geweest. Voor zijn medewerkers is corona genadig geweest, maar er zijn slechts een paar medewerkers ziek geworden. En dan ook nog een milde variant dus hij prijst zich dankbaar.

Maar hij vertelt nog iets. Al voor corona – en nu nog steeds – begint hij iedere werkdag met een rondje langs alle medewerkers die op dat moment aan het werk zijn. Hij wil weten hoe het met ze is, wat ze bezighoudt en hoe hun dag eruit gaat zien. Zo kan hij tijdig bij sturen als het nodig is.

Daardoor heeft hij al sinds tijden een ziekteverzuim onder de 3% op zijn afdeling.

Ongekend, in de wereld van de zorg. De meeste organisaties moeten het doen met 8 procent of meer.

Hij vindt die 3% normaal. “Tuurlijk wil ik weten hoe het met mijn team gaat en hoe anders dan door te vragen kom ik daar achter”, zegt hij. “Dat is toch logisch? En ik heb natuurlijk ook het geluk dat ik weinig ernstige ziektegevallen in mijn team heb, dat besef ik ook wel.”

Een simpele interventie die zorgt voor een laag ziekteverzuim.

Ik heb de wijsheid ook niet in pacht hoor, maar ik denk dat het dagelijkse rondje van deze manager langs zijn medewerkers hem heel veel tijd bespaart. Hij hoeft geen eindeloze plannen van aanpak voor zijn zieke medewerkers te schrijven of spoor 1 of 2 gesprekken te voeren.

Bovendien staat de medewerkerstevredenheid in zijn team al jaren op eenzame hoogte in de organisatie. Reden? Eerlijke en oprechte aandacht voor zijn medewerkers.

Kun jij wel wat inspiratie gebruiken hoe je effectief kunt leidinggeven in deze coronatijd?

Lees dan de paper Balanceren in coronatijd. Daarin vind je handvatten voor leidinggevenden gebaseerd op wetenschappelijke kennis en ervaringen uit de praktijk. Dat wordt gedaan aan de hand van vijf belangrijke thema’s waar leidinggevenden mee te maken hebben: Contact houden, Waarderen, Mensgericht leidinggeven, Gezond werken en Investeren in ontwikkeling.

Binnen elk thema spelen tegengestelde belangen. Het is aan de leidinggevende om hierin een balans te vinden.

Waar ik me bijvoorbeeld heel erg in kan vinden, is dat gezegd wordt dat de coronacrisis er voor heeft gezorgd dat de ontwikkeling voor de langere termijn wat uit het oog is geraakt. Als je beseft dat het gebrek aan loopbaanperspectief een belangrijke reden is voor medewerkers om de zorg te verlaten, dan is het van belang dat de ontwikkeling van medewerkers weer op korte termijn wordt opgepakt. En dan niet alleen de vakinhoudelijke maar ook de persoonlijke ontwikkeling voeg ik er graag aan toe.

Het paper is geschreven voor het Nederlands Instituut voor Psychologen en een aantal bekende wetenschappers werken eraan mee. Want, zo geven zij aan, dit is het ideale moment om verouderde en nietwerkende aanpakken los te laten en nieuwe, positieve ontwikkelingen door te voeren.

Misschien te beginnen met een dagelijks rondje langs al je medewerkers?

Hartelijke groet,
Gerry

PS Wil jij weten wat de belangrijkste stappen zijn naar een ijzersterke employee experience? Hoe jij als HR-medewerker, leidinggevende of marccommer deze verandering kunt faciliteren, en hoe je mensen meekrijgt in deze verandering?  Iedere maand organiseer ik een gratis online training Employee Experience voor een kleine groep zodat er ruimte is voor verbinding en interactie.
>> Lees meer…